Combinatie airco & slimme thermostaat

Momenteel laat ik airco plaatsen in onze woning. Zoals de meeste nieuwe units kan deze ook verwarmen.

Ik heb al een slimme thermostaat die netjes geïnstalleerd is, en ik hoopte eigenlijk op een even nette installatie van de AircoV3 unit. Niet dus ... Ding heeft een stopcontact nodig en ik heb steeds een losse kabel liggen tot op de grond.

Wees eerlijk : wie heeft er stopcontacten op de aangeraden ooghoogte en op een plaats tegenover de airco-unit ?🧐

De thermostaat echter hangt op een perfecte plaats (tegenover de airco-unit) in de woonkamer.

Een gecombineerde thermostaat / Airco-unit die netjes tegen de muur kan, zonder losliggende kabels zou ik persoonlijk wel een meerwaarde vinden.

In tussentijd : een mogelijkheid om de airco-unit naast de thermostaat te plaatsen, en de voeding te nemen vanaf de thermostaat lijkt me ook wel een optie.

Zit hier iets in ?

9
9 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    De thermostaat heeft geen voeding, deze werkt op batterijen. Dus daar zit geen oplossing.

    Afhankelijk van hoe de bekabeling naar de thermostaat precies loopt en hoe handig je bent zou je wellicht iets kunnen knutselen om voedingsspanning (5v) aan te voeren via de buis waar de aansluiting van de thermostaat doorheen loopt (extra kabel trekken) en die dan laten "oversteken" naar de aircobediening die er naast hangt.

  • 5 volt voedingsspanning aanvoeren in een buis over een lengte van toch snel 10 meter ? Ik denk niet dat ik nog veel spanning ga overhouden ...

    Ik vind het gewoon nogal kortzichtig gedacht van Tado om de Aircomodule ook niet de mogelijkheid te geven op batterijen te werken. Desnoods een oplaadbare LiPo die wat langer meegaat dan 2 AA's. Zou een pak meer vrijheid geven.

    IR-signalen zijn niet direct de grote energieslurpers.

    En als ik me niet vergis .... krijgt mijn thermostaat wel voeding via de ketel en zitten daar geen batterijen in ? Is al effe geleden dat ik hem installeerde en heb alleszins nog nooit een melding gekregen dat de batterijen leeg zijn ?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "5 volt voedingsspanning aanvoeren in een buis over een lengte van toch snel 10 meter ? Ik denk niet dat ik nog veel spanning ga overhouden"

    Nouja op dit detail wilde ik nog niet in gaan omdat ik niet weet of je hier wel aan gaat beginnen en hoe handig je bent, maar het hangt er vanaf wat voor draad je gebruikt en hoeveel stroom de aircobediening gebruikt. Ik denk dat als je 2x0.75mm schermerlampsnoer zou gebruiken het zeker wel zal werken, en misschien met het gebruikelijker 0.4 mm voor dit soort draad ook nog wel.

    Als ik het zelf moest knutselen zou ik denk ik zo'n chinees spanningsregelaar printje (buck converter) achter de thermostaat friemelen en hem dan van het eind af voeden met 24v ofzo.

    De reden dat de slimme aircobediening meer stroom verbruikt is dat deze werkt via WiFi in plaats van via het eigen Tado radioprotocol en de aparte bridge die wel een netvoeding heeft. Er was laatst een enquete waarin men vroeg of er belangstelling was voor een gewone thermostaat in die vorm (dus zonder bridge en met wifi). Daar stond dan dat de batterijen korter zouden meegaan, of dat een bezwaar was.

    De batterijen in de thermostaat gaan (als deze op OpenTherm staat) vrij lang mee ja, een jaar of 3.

  • Ik ga het nog eens goed bekijken, maar het idee van die buckconverter vind ik alvast een goeie. Misschien dat ik achter de module idd een stukje muur kan openkappen. Muren zijn van ytong, dus dat gaat zelfs met een afgedankte houtbeitel vlot en zuiver. En 2x 0,75 krijg ik nog wel door de buis heen lijkt me. Het is overigens maar een metertje of 5 à 6 dat ik moet overbruggen. Heb het net even bekeken op de foto’s die ik nam bij de bouw 20 jaar geleden. Dus mogelijk geeft een 5 volt-voeding nog net genoeg ...

    Maar het was me nog niet opgevallen dat de Airco V3 niet via de tado-bridge ging. Daar ging ik eigenlijk van uit. Maar dan snap ik de redenering wel. Al blijf ik hopen op een geïntegreerde versie in de toekomst :-)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Als je 0.75mm2 snoer gebruikt met die lengte dan heb je maar een kwart ohm weerstand dus bij de halve ampere die een ouderwetse USB voeding levert heb je dan maar een achtste volt verlies, dat zal zeker geen probleem zijn (ik denk dat ie minder verbruikt).

    Wil je een veel dunnere draad gebruiken bijv die er al ligt (als die 4 polig is...) dan kun je die buck converters gebruiken, bijv deze: https://nl.aliexpress.com/item/32815170131.html

    Die gebruik je dan icm een kort USB kabeltje. Maar ze bestaan ook zonder connector waar je dan zelf een doorgeknipt USB kabeltje aan soldeert, ook in step-up (boost) die je dan met het originele voedinkje kunt gebruiken om de spanningsval te compenseren, bijv: https://nl.aliexpress.com/item/32810326460.html