Tado in combinatie met radiatoren en 2 zones met vloerverwarming

Hallo,

Ik heb intussen als goed rondgezocht en verschillende discussies gelezen maar ik kom nog niet tot een concrete oplossing voor mijn installatie.

Eerst even schetsen hoe mijn installatie er momenteel uitziet:

Ik heb een Dietrich MCR24/20 brander. Verder heb ik een menggroep die wordt aangestuurd door een C-mix met Rehema. Deze C-mix kan 2 groepen aansturen. Momenteel stuurt deze als groep 1 de radiatorgroep aan (enkel pomp). Als groep 2 stuurt deze beide vloerverwarmingsgroepen aan (pomp + mengklep). De C-mix stuurt op zich de warmtevraag door naar de brander via OT

De aansturing van de radiatoren gebeurd reeds door een thermostaat van Tado + radiatorknoppen.

De aansturing van de vloerverwarming gebeurd door een Isense thermostaat van Rehema (in woonkamer), dit mede omdat deze zorgt dat de maximale temperatuur van het CV-water voor de vloerverwarming regelt. Beide vloerverwarmingskringen (woonkamer en badkamer) zijn reeds voorzien van een zondeklep die nu nog niet aangestuurd worden (altijd open)

De bedoeling is om om de woonkamer en badkamer afzonderlijk te kunnen regelen omdat onze woonkamer maar weinig moet verwarmen waardoor de badkamer koud is.

Nu heb ik ontdekt dat de C-mix module zou kunnen ingesteld worden via de Recom aansluiting en op deze manier de maximale CV-temperatuur kan worden ingesteld zonder regelaar. Zo zou ik de Isense kunnen vervangen door een Tado thermostaat.

Ik heb een bedrading van beide ruimtes tot aan de verwarmingsinstallatie. Ik kan dus met bedrade thermostaten werken.

Nu is mijn vraag, moet ik elke vloerverwarmingszone voorzien van een bedrade Tado thermostaat die op zijn beurt de zoneklep zal openen/sluiten en kan ik voor deze beide een gemeenschappelijke extensiekit plaatsen die de pomp en mengklep aanstuurt van de installatie? (ingang 2 van de C-mix) Op ingang 1 behoud ik dan gewoon de reeds aanwezige Tado thermostaat die de warmtevraag van de radiatorknoppen aanstuurt.

Alvast bedankt voor het advies!


Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Ik heb intussen als goed rondgezocht en verschillende discussies gelezen maar ik kom nog niet tot een concrete oplossing voor mijn installatie."

    Hopelijk snap je dan ook dat dit forum alleen een discussieplatform voor gebruikers is, en dat je met name bij niet-standaard situaties maar net het geluk moet hebben dat er iemand dit leest die toevallig net zo'n opstelling heeft en er al in gedoken is om dit al of niet werkend te krijgen. Naar mate je situatie minder voorkomt wordt de kans daarop steeds kleiner.

    M.a.w. kijk niet op als er geen antwoord komt. Voor dit soort dingen moet je denk ik de helpdesk raadplegen.

    (en dan weer niet opkijken als er een standaard tekst als antwoord komt met wat er wel en niet supported is)

  • @Rob2 Dankjewel voor je antwoord!

    Ik hoop in ieder geval van wel.

    In principe zou ik al veel verder zijn als ik het volgende zou weten:

    Kan ik de radiatorknoppen koppelen aan een slimme thermostaat welke zich bij de brander bevindt en dus de enkel zal dienen voor warmtevraag kring 1 => ja, dit is nu reeds zo.

    Kan ik bijkomend voor de 2de kringen voor elke ruimte een bedrade thermostaat plaatsen op de zoneklep =>Ja, dit kan als ik de site volg. Maar kan ik hierbij ook nog 1 extensiekit? of ontvanger? plaatsen die voor elke van beide thermostaten de warmtevraag zal doorgeven aan kring 2?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Je kan door de helpdesk het zo laten configureren dat je 2 zoneregelaars hebt. Standaard wordt er maar eentje aangemaakt. Met als idee erachter dat er maar 1 thermostaat op de ketel aangesloten kan worden. Jouw systeem kan met twee thermostaten omgaan. Dus dan kan je in de app kiezen op welke regelaar je welke knop of slimme thermostaat wil hebben.
    Helaas zal je wel eerst met de helpdesk contact moeten opnemen om dit aan te passen.
  • @B79

    Dat zou inderdaad een goede oplossing zijn!

    Ik ga ze dit gelijk proberen navragen.

    Zou ik de aanwezig zonekleppen uiteindelijk niet beter elk vervangen door een radiatorklep met een Tado-radiatorknop en deze dan instellen als zoneklep? Dit heb ik hier wel al eens zie passeren..


    Bedankt al voor het meedenken!

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ik denk dat de keuze voor je zonnekleppen vervangen voor slimme knoppen een keuze voor jezelf is. Je moet hoe dan ook spullen er voor gaan kopen. Een ventiel met knop kost in totaal ook rond de 100€
    Ander alternatief is een extensie kit installeren en je zone klep laten schakelen door je slimme thermostaat. Extensie kit kost ook ergens rond dat zelfde bedrag. Bij jou moet dan wel alles dubbel.

    Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn de zone kleppen te laten zitten.
    Reden hiervoor is dat deze maar twee standen heeft. Volledig open of volledig dicht. Met een slimme knop kun je daar ook ergens tussenin gaan zitten. Dat maar half open gaat bv. Als daarachter ook nog weer slimme knoppen komen te zitten krijg je wel heel veel regelingen die met elkaar in serie staan. Dus als de laatste knop helemaal open staan omdat daar veel warmte nodig is kan die behoorlijk gestoord worden door je zoneknop die bv maar half open staat.
    Het is allemaal theorie natuurlijk. Ik zou echt niet weten hoe dit zich houd in de praktijk.
  • @B79

    Bedankt voor je input!

    Ik wacht intussen nog het antwoord van de helpdesk af betreffende het kunnen installeren van 2 toestellen die de warmtevraag kunnen sturen aan een andere input. Alhoewel ik twijfel of dat dit nog niet mogelijk is, ik zie een instelling staan in de app die erop lijkt. Misschien kan je hier voor de verschillende kringen een regelaar toewijzen? Of heb ik het mis?


    Weet jij verder eventueel ofdat als je de slimme thermostaat bedraad met de zonekleppen deze thermostaat toch ook nog draadloos een signaal kan sturen naar de extensiekit of draadloze ontvanger en dus zowel de zoneklep aanstuurt als zijn warmtevraag doorgeeft? Dat zou in ieder geval al een stap in de goede richting zijn.

    Het overwegen van het weghalen van de zonekleppen is mede omdat deze intussen vast staan. De installateur had deze op continu 220V gezet in afwachting van uitbreiding van de uitbreiding (bij de vorige eigenaar) en nu wij dit willen doen blijven de kleppen open staat bij wegnemen van de spanning. Ik zou ze dus sowieso eens moeten open doen. Anderzijds merk ik ook dat bijna alle thermostatische afsluiters 1/2" zijn terwijl bij mij de zonekleppen 3/4" zijn. Dit zou de doorstroming dan weer niet echt ten goede komen.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Het werkt helemaal draadloos samen met elkaar. De grote reden is dat als je een zoneklep wil schakelen dit alleen met een slimme thermostaat kan. Je hebt hoe dan ook een draadloze ontvanger nodig om je cv ketel aan te sturen. Een slimme thermostaat kan dit allebei tegelijk.
    Je moet het alleen zo configureren. In jouw opstelling heb je wel alles dubbel nodig. Dus dubbele draadloze ontvanger. Dubbele slimme thermostaat.
    Het plaatje wat je meestuurt zal dan nog een extra optie moeten gaan geven over welke zoneregelaar je voor welke draadloze ontvanger wil gaan gebruiken.
    Al met al wel een leuke uitdaging.