De mogelijkheid tot toevoegen van de Airco unit aan een bestaande ruimte.

Opties

Ik zou graag zien dat de airco unit (v3) toegevoegd kan worden aan een bestaande ruimte met Tado thermostaatknoppen.

In deze ruimte krijgt de CV het met moeite warm in de winter en is het in de zomer bloedheet. Ik heb hiervoor een (dubbele) airco aangeschaft om in de winter extra te kunnen verwarmen en in de zomer te kunnen koelen. Deze bedien ik via de Tado AC control v3 maar kan ik echter per unit alleen als losse ruimte instellen waardoor CV en airco tegen elkaar in gaan werken (CV stookt, Airco koelt) . Dit maakt eigenlijk het complete systeem onbruikbaar.

Graag een nette integratie waarbij bijvoorbeeld de Tado draadloze temperatuur sensor kan bepalen of er in een ruimte airco aan moet en verwarming dus uit, of verwarming aan, airco uit, of verwamring aan, airco ook op verwarmen.

Eventueel aansturing op basis van (verwachtte) buitentemperatuur.

Bvd.

22
22 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • mhjk
    Opties

    Absoluut mee eens! Het is echt belachelijk dat de aircobesturing en slimme radiatorknoppen niet met elkaar samenwerken, maar juist tegen elkaar in werken! Ik heb ook rechtstreeks om opheldering gevraagd aan tado en kreeg de volgende reactie:

    "Wij raden niet aan om de Slimme Aircobediening V3+ te verbinden met een airco die in dezelfde kamer is geplaatst als de Slimme Radiatorknop. Dit is omdat er dan gebeurd wat u omschrijft. Ze gaan tegen elkaar werken en dat oneindig lang door. De 2 apparaten werken op verschillende systemen en dit is ook de reden waarom ze niet met elkaar kunnen werken."

    Dit kan je met de beste wil van de wereld toch niet 'slim' noemen?! Hier moet echt snel een softwarematige oplossing voor komen, want dit kan echt niet. Of desnoods brengt tado een nieuwe hardwareversie uit van de aircobesturing die wél gewoon samenwerkt met de andere tado producten, zoals je mag verwachten.

  • KMLDR
    Opties

    Dit kun je inderdaad niet slim noemen en het is eigenlijk belachelijk dat ze een dergelijke disclaimer niet plaatsen bij de Slimme aircobediening V3+. Ze hadden zelf ook kunnen bedenken dat een radiator en een airco in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Je koopt nu voor meer dan 80 euro per unit een veredelde afstandsbediening die je ook al bij je airco had.

    Sidenote: Bij Homey (Athom) hebben ze beloofd de connectieproblemen van de aircounit in hun app op te lossen. Als dat gefixt is ga ik dit zelf via flows proberen op te lossen.

  • Dragunov
    Opties
    Dus het is of verwarming of airco van Tado in je huis.
  • Hupie
    Opties
    Helemaal eens! Grote teleurstelling dit!! Heb airco units toch maar gehouden want ik vertrouw er op dat men dit softwarematig gaan oplossen!!
    Ook prima als het eerst een range is. Bijv tussen de 18-20 graden. Dan zorg je in het slimme schema wel dat er 2 of 3 graden tussen zitten.
    Dit is echt 💩
  • JWV
    Opties

    Is het mogelijk de Slimme Aircobediening en de radiatorknoppen in twee verschillende zones in te delen (bijv. noem één zithoek en de andere eethoek). Zet de airco zone dan op de gewenste temperatuur (bijv 21 graden) en de radiatorknop zone dan op 19 graden.

    Als de airco kan koelen en verwarmen zal de airco het meeste werk doen (voordeliger dan gas) en alleen als die het niet kan bijhouden met verwarmen zal de radiator bijspringen.

    Als de airco alleen kan koelen heb je zo een range ingesteld: als het warm wordt zal de airco koelen tot 21 graden en als het koud wordt zal de CV verwarmen tot 19 graden (of andere temperatuur, zolang die maar 1 of 2 graden onder de ingestelde airco temperatuur ingesteld is).

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    Het 'probleem' is dat we bij de airco niet direct aansturen. We geven een commando, bijvoorbeeld 'koelen tot 21 graden', waarna de airco zelf bepaalt of hij überhaupt moet koelen en zo ja, met hoe veel intensiteit. Een integratie is, beperkt, mogelijk maar is complex te programmeren.

    Wat JWV schrijft is inderdaad de oplossing.

    2 aparte kamers. Bijvoorbeeld 'Woonkamer airco' en 'Woonkamer radiatoren', of iets in die trant. Die stel je op verschillende temperaturen in. In de lente/herfst waar je soms moet koelen en soms verwarmen, stel je de airco op (bijvoorbeeld) koelen 23 en de radiatoren op 21. Dan zouden ze elkaar niet moeten tegenwerken.

    In de winter in kamers die je moet moeite warm kan krijgen, kan je het ook zo doen. Bijvoorbeeld airco verwarmen 21 graden en de radiatoren op 20 graden. Wanneer het dan onder de 20 graden is, dan verwarmen beide. Wanneer het tussen de 20 en 21 is zal alleen de airco wat bij verwarmen. Uiteraard kan je dit ook omdraaien (radiatoren hoger dan airco), afhankelijk van welke van de twee verwarmingssystemen je het liefst ziet verwarmen.

    Dit als 'helpdesk' verhaal. We nemen de suggestie mee voor onze ontwikkelaars.

  • HansP
    Opties
    Beste Rob, zou dan ook de suggestie mee kunnen worden genomen dat de AC unit wel nog als temperatuursensor voor de radiator knoppen in de desbetreffende kamer kan functioneren?

    Het is ook juist om die reden geweest dat ik twee ac bedieningen voor twee kamers heb besteld; bedienen van de ac units, maar ook temperatuur meting op een meer centrale plek tov de knoppen op de radiator
  • Mara
    Opties

    Ik vond deze discussie toen ik zocht naar het antwoord of een AC bediening kan fungeren als een draadloze sensor, of dat ik 2 losse apparaten nodig heb (en dus moet bijkopen). Jammer dat dit dus niet kan momenteel, ook ik heb een verwarming (met Tado knop), en een (verouderde) AC in 1 kamer hangen.

    Lijkt me raar als ik hiervoor 2 losse witte kastjes voor aan mijn muur moet hangen, zeker aangezien ik het temperatuur sensor kastje nauwelijks gebruik om ook echt temperatuur-instellingen aan te passen... dat gaat voornamelijk via het slimme schema en de app. Hij dient echt alleen als "sensor" voor een betrouwbaardere temperatuur meting.

    Daarom van mijn kant ook een upvote voor de suggestie hier boven van HansP: het AC bedienings kastje ook als temperatuur sensor voor de verwarming gebruiken....

    Wellicht een mogelijkheid deze wens voor nu dan op te delen

    • AC bediening enkel als "sensor" aan een "verwarmings"-kamer te kunnen toevoegen. Dit zou wellicht programmeer technisch simpel mogelijk zijn? (kleine disclaimer/uitleg wel over beperking manueel bedienen in de app tonen?)
    • "Verwarming" via AC bediening ook manueel kunnen bedienen, wat als ik het zo lees wel een stuk ingewikkelder is programmeer technisch (vanwege de AC "Commando's" / samenwerken met verwarming). Scheelt voor mij dat dit nu geen wens is, maar lijkt me inderdaad wel iets wat mensen "verwachten" dat zou kunnen werken als je op 1 "tado" systeem zit.
  • Bullz
    Opties

    Ik heb sinds kort een airco en heb tevens een warmtepomp besteld voor de vloerverwarming en radiatoren. De slaapkamers hebben nu naast radiatoren ook een airco (plat dak, kan behoorlijk warm worden). Verwarmen met warmtepomp via de radiatoren of met de airco is nu beide mogelijk. Het mooist zou natuurlijk zijn als Tado de keuze bepaald op basis van diverse factoren wat de meest efficiënte (of effectieve obv voorkeur gebruiker) manier is om de gewenste temperatuur te bereiken/handhaven. Dat zou 'smart' en een integraal systeem zijn.

    Zolang dit niet kan (en warmtepomp aansturing is ook nog niet mogelijk) zijn 'workarounds' zoals verschillende kamers etc nodig en wordt de keuze toch weer handmatig bepaald; waarom dan nog een slimme radiatorknop of thermostaat als je airco en/of warmtepomp hebt?

    Voor gas-systemen is Tado echt een frontrunner, maar voor gas-loos concepten is dit helaas (nog?) niet het geval. De afwezigheid van een integratie radiator/airco is hier helaas een voorbeeld van.

    Kortom; mijn vote voor deze integratie.