Modulerende slimme radiator thermostaatknop

ik ben nu enkele weken in bezit van een tado systeem. Ik heb stadsverwarming in mijn woning en dus geen ketel. Ik had veel info opgezocht voor aanschaf en heb gelezen dat dit systeem zelflerend is, het bespaart je energie verbruik en modulerend is. Ik heb op mijn radiatoren de slimme thermostaat knoppen gemonteerd en ik kom tot ontdekking dat de knoppen zelf niet echt modulerend zijn, maar eigenlijk 4 standen heeft. Namelijk uit, laag, midden en hoog. Wanneer er begonnen moet worden met verwarmen dan gaat de slimme radiator knop van stand uit naar stand laag mijns inziens. Die eerste stap is echter te groot voor mijn systeem waardoor de temperatuur behoorlijk snel stijgt en vervolgens weer afkoelt waardoor er een grillige temperatuur ontstaat.

Kan iemand mij vertellen of de radiator knop anders ingesteld kan worden zodat de knop wel modulerend word, of dat het zelflerende systeem met de tijd de stappen kleiner maakt?

Ik heb nu mijn oude niet slimme thermostaat knop weer terug gemonteerd op de radiator en de slimme thermostaat erbij laten liggen om de temperatuur te monitoren. Ik zie nu al na een uur of twee dat de temperatuur veel constanter is, het voelt nu ook aangenamer dan met slimme thermostaat, en daarbij denk ik dat de slimme thermostaat mij niet voor energie bezuinig zorgt.

Dit is een screenshot van een kamer met de slimme thermostaat, je ziet het pendelen.

Nog een screenshot. Tussen 8:00 en 13:00 heb ik met instellingen enzo gespeeld. Vanaf 13:00 is de oude thermostaat weer gemonteerd en je ziet al gelijk dat de temperatuur nu veel constanter is

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Ik ben benieuwd of dit grillige verloop beter is geworden, en of je al meer inzicht hebt in het gedrag van de regeling. Kun je daar iets over zeggen?

    groet.