Slimme radiatorthermostaat modulerend of niet modulerend

Opties
Jeroenus
Jeroenus
februari 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik ben nu enkele weken in bezit van een tado systeem en ik verneem dat de thermostaat niet traploos regelt, maar in stappen. Mijn woning word verwarmd door stadsverwarming metk behoorlijk hoge aanvoertemperatuur van het water. Dit resulteert nu in een grillige temperatuur grafiek. Ik heb verder ook gelezen dat het tado systeem zelflerend is. Kan iemand mij vertellen of ik de radiator thermostaat zo kan instellen dat deze traploos werkt, of dat het zelflerende systeem dit voor mij gaat doen uiteindelijk?

hieronder heb ik 2 screenshots van de ruimte temperatuur. Foto 1 is met slimme thermostaat gemonteerd op de radiator. je ziet hier duidelijk de grillige temperatuur lijn. Op foto 2 heb ik om ongeveer 13:00 uur mijn oude thermostaat weer gemonteerd en de slimme thermostaat erbij laten liggen voor temeratuur referentie. Je ziet gelijk al dat de temperatuur constant blijft. Tussen 8:00 en 13:00 uur heb ik lopen met het systeem, dus dat is sowieso grillig


Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    mei 2021 aangepast
    Opties

    Ik herken die grilligheid, bij mij is het precies hetzelfde. (Ik heb een cv op max. 65 graden.)Het is vanaf het begin af aan zo, en wordt in de loop van tijd niet beter. Betekent dit dat Tado niet voldoende zelflerend is?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Hier draait het hele tado systeem twee winters achter elkaar. Maar echt stabiel is het niet te krijgen. Na een hele poos met instellingen spelen op de cv ketel heb ik het wel strakker gekregen. Had voornamelijk met de modulerende cv pomp te maken.
    Wat nu ook een factor is waar je je blind op staart is dat je nu met tado de temperatuur wel heel goed in de gaten kan houden. In de grafiek lijken de verschillen groter dan dat ze in werkelijkheid zijn. Soms lijken het enorme schommelingen maar in realiteit is het 0,3 graden. Iets wat je met je vorige thermostaat nooit hebt kunnen monitoren.