Installatie problemen

Opties

Ik heb zojuist de slimme thermostaat Tado aangeschaft omdat de toon het had begeven. De toon was bekabeld aangesloten en d.m.v. meegeleverde transformator aangesloten op de ketel (zie foto) 

Nu probeer ik de Toon 1 op 1 uit te wisselen met de Tado maar loop tegen het volgende aan. 


Bij het installeren van de Tado wordt er gevraagd om de Toon aan te sluiten om in het menu - system - thermostaat de setting opentherm aan te passen. Deze stap kan ik niet bypasses en aangezien de Toon kapot is kan dit niet gewijzigd worden. 

Hoe kan ik de installatie alsnog uitvoeren zonder eerst een nieuwe toon te kopen?


Verder ontstaat er warmte in de Tado en geeft de thermostaat verkeerde temperatuur metingen door. De voeding kabel wordt voorzien van een transformator die 24v gelijkspanning levert wat geen probleem zou moeten zijn voor de Tado. 


Wat voor advies kunnen jullie geven om zo spoedig mogelijk weer een thermostaat te gebruiken? 


Met vriendelijke groet,

Sjoerd





Antwoorden

  • Ritske
    Ritske | Moderator
    Opties

    Hallo Sjoerd,

    Bedankt voor je input. Dit is een topic wat we in Nederland vaker tegenkomen. De transformator die tussen de ketel en de Toon zit is specifiek voor de Toon thermostaat. Bij het aansluiten van de tado° Slimme Thermostaat moet deze transformator dus verwijdert worden, de draden kunnen met behulp van een kroonsteentje worden doorgelust.

    Het is niet nodig om een nieuwe Toon te kopen, er hoeven geen instellingen te worden aangepast in de Toon, het gaat er ons alleen om te achterhalen welk communicatie protocol door de Toon wordt gebruikt. Je kunt dit ook achterhalen door te kijken hoe de bedrading in de ketel is aangesloten, het beste stuur je hiervan even een foto door naar onze technische klantendienst. Let er op dat je de stroom uitschakelt voordat je de ketel opent.

    Met vriendelijke groet,

    Ritske

  • voorstad
    voorstad
    mei 2019 aangepast
    Opties

    Hoi Sjoerd,

    Ik heb dezelfde ketel ( Kombi-Kompakt HRE 28/24 Combi) en kom ook van (een defecte) Toon af. Ik zit al vanaf vrijdag zonder Thermostaat en vanaf zaterdagochtend te wachten op reactie van de helpdesk van Tado. Het begint nu frisjes te worden in huis.

    Kun je bevestigen dat de instructie is:

    Alvast bedankt.

  • Gab
    Opties

    Hoi, ik heb een andere ketel (remeha calenta 40c) en wil nagaan of openterm werkt. Zodoende installateurs handleiding gevolgd. Ik kom ook in dat menu maar krijg niet de openterm optie te zien. Het menu begint bij 'Selecteer verwarmingscircuit HC01' en niet bij 'Selecteer OpenTherm D01'.

    Heeft iemand een idee wat er mis gaat?

  • sjoetoee
    Opties

    Beste Tado,

    Ik ben zojuist de Tado verbonden met de CV ketel maar had nog wel wat vragen over jullie product.

    Jullie beschrijven in de handleiding dat de Tado MAX 36V DC mag hebben. De toon transformator die ik voorheen gebruikte is 24V DC. Ondanks is de Tado aangetast en lijkt de temperatuur meting niet correct te zijn. Hoe is dit mogelijk dat bij 24V de Tado thermostaat al overbelast raakt?

    Ook wil ik graag van u weten of het mogelijk is om de Tado te kalibreren om de gemeten temperatuur accuraat te houden.

    @Voorstad De instructies die u aangeeft kloppen. Haal de transformator er tussen uit en verbind de +/- met aansluiting 11 en 12. Mijn huidige kabel bestaat uit twin pair dus (orange wit op 11 en blauw wit op 12)

    Succes met het installeren!

  • sjoetoee
    Opties

    Helaas krijg ik de onvoltooide installatie melding nog te zien. Bij apparaten zie ik het volgende,

    • Slimme thermostaat (verbonden + goede batterij) verder geen opties mogelijk.
    • Andere apparaten (internetbridge) = verbonden maar is inactief pairing.

    Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?