Probleem met handbediening thermostaat

Als ik de thermostaat met de hand bedien, op de thermostaat zelf, dan overschrijft dit mijn slimme schema. Er komt dan in de app te staan: " Tot 07:30 ☑in de thuismodus". En geen aflopende tijd. Echter, mijn instelling zijn zo dat de thermostaat bij ieder tijdsblok van het slimme schema de temperatuur uit het schema overneemt. Als ik de temperatuur met de app handmatig aanpas, dan gebeurt dit wel. Er komt dan in de app te staan: "Tot het volgende tijdsblok: 23:00". Met daaronder de tijd tot het volgende tijdsblok, aftellend.

Concreet voorbeeld: slimme schema staat zo dat om 23:00 de temperatuur naar 14 graden gaat. Als ik met de app om 20:00 de temperatuur naar 19 graden zet, dan geeft deze aan: "Tot het volgende tijdsblok: 23:00" met daaronder: "2:59:59" (aflopende tijd).
Als ik ditzelfde doe, maar dan op de thermostaat in de kamer, dus met de touchbediening, dan komt er in de app te staan: "Tot 07:30 ☑in de thuismodus". En de ketel blijft de hele nacht aan omdat de temperatuur ingesteld blijft op 19 graden. Ook na 23:00!

Herkenbaar en heeft iemand een suggestie?

Groet,
Martijn

Beste Antwoord

  • martino_xl1978
    Antwoord ✓
    Opgelost! Overigens niet dankzij de helpdesk. Kreeg wel super snel een reactie, maar die was standaard. Zelf bedacht: mijn slimme schema staat zo ingesteld, dat deze van 07:30 - 09:00 naar 18 graden gaat. Daarna van 09:00 tot 23:00 (rest van de dag) naar 14 graden. Dan een nieuw blok, van 23:00 - 0:00 ook naar 14 graden. De gedachte hierachter is, dat wanneer ik ergens op de dag de temperatuur met de hand wijzig, deze door het slimme schema om 23:00 altijd terugvalt naar 14:00 en dus in de nacht uitstaat. Maar dit werkte dus niet. Dit komt door het volgende.

    De instelling "Handmatige bediening op het Tado apparaat; tot de volgende automatisch verandering" zou dit moeten regelen. Toch? Maar de omschrijving zou iets anders moeten. Kleine nuance met een groot gevolg. Het moet zijn " tot de volgende automatische TEMPERATUUR verandering. Omdat ik van 09:00-23:00 de temperatuur op 14 graden heb in het schema, en daarna van 23:00 tot 0:00 ook op 14 graden, ziet Tado dit niet als een verandering! Nu heb ik de temperatuur vanaf 23:00 gewijzigd in 14.1 en dan werkt het wel.

    Verwarrend. De instelling van de temperatuur in de app met daaronder de schuif gaat echt uit van "tot het volgende TIJDSBLOK", de kamer instelling bij handmatige bediening Tado apparaat gaat uit van een automatische (temperatuur) verandering. Ik nam aan dat het slimme schema (tijdsblok) dit zou triggeren, maar niet dus.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat betekent dat je deze instelling voor de kamer waar de thermostaat hangt moet aanpassen bij de instellingen. Daar kun je kiezen hoe het moet werken.

  • Hoi Rob,

    Dank voor je reactie. Ik weet over welke instelling je het hebt, maar die staat goed. "Handmatige bediening op het Tado apparaat" -> " Tot de volgende automatisch verandering".
    Werkt dus wel als ik de temperatuur met de app wijzig, maar niet als ik de temperatuur wijzig met de thermostaat zelf. Hieronder een link naar een screenshot van wat de app dan aangeeft. (Bij bediening met de thermostaat).

    https://photos.app.goo.gl/9KkkeRqZcNDDaY9L7

    Groet,
    Martijn
  • *aanvulling. Filmpje ter illustratie:

    https://photos.app.goo.gl/tm3LJ2ndahpfSX677
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ok dit werkt bij mij wel goed dus wellicht moet je de helpdesk er over benaderen.

  • Hoi Rob,

    Dat is een goed plan! Ik vond het al zo vreemd, dat ik hier niets over kon vinden. Ook niet hier in de community.
  • Donoewan
    Donoewan
    april 2023 aangepast
    Ik kamp met hetzelfde euvel. Bovenstaande beschreven workaround werkt bij mij idd ook. Misschien wordt dit nauwelijks opgemerkt omdat het opvolgende tijdsblok dezelfde temperatuur moet hebben als de huidige en je de temperatuur moet overrulen op een Tado apparaat dus niet met de app.
  • Beste Martino, ik heb jouboplossing gelezen. Ik zit met hetzelfde probleem maar krijg t niet opgelost, ook niet nadat ik de temperaturen aangepast heb op verschillende graden. Wat ik wel in de App zie bij de kamer waar mn apparaat hangt is: instellingen op t apparaat start handmatige bediening, kies hoelang dit moet blijven. Als ik dit wil doen krijg ik n scherm waar alleen maar staat, totdat gebruiker handmatige bediening beëindigd. Dit kan ik Niet wijzigen in automatisch. Bij jou staat tot volgend tijdslot. Weet jij of iemand hoe ik dit kan wijzigen. Alvast dank
  • Als aanvulling nog, als ik IN de app de temperatuur verhoog komt er wel te staan tot volgend tijdsblok, dus dat werkt wel. Maar ik wil als ik OP t apparaat de temperatuur verhoog dat deze automatisch t schema overneemt wat in mn App staan, dat zou toch logisch zijn. Mij oude Chrometerm 3 had ook tijds instellingen maar als ik deze handmatig aanpaste dan ging deze in t volgende tijdsblok gewoon weer op de ingestelde temperatuur.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Dit kun je instellen bij instellingen van de kamer, "tot de volgende verandering"
  • Hi Douwe, dank je voor je snelle reactie. Dat is juist t probleem, deze keuze staat er niet bij. Ik ga naar instellingen- kamer, dan krijg te zien Hanmatige bediening op het tado apparaat. Als deze aan klik krijg ik Kamer 1- handmatige bediening op tado apparaat " tot beëindigd door gebruiker" een andere keuze maken staat er niet bij, kan ook helemaal niets anders kiezen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Je moet op die tekst klikken en dan komt er een popup met 3 mogelijkheden.
  • Douwe, super dank je wel. Ik klikte op de tekst eronder en daar gebeurde niets ( omdat in die tekst de vraag gesteld wordt wat je wil doen) Nu op de hoofdtekst ( bovenste) en nu kan ik t veranderen. Klasse dank voor je hulp👍