Vroege start en aanvoertemperatuur

Onlangs is mijn ketel vervangen door een Atag i28ECZ. Deze komt vanuit de fabriek met een aanvoertemperatuur van 85°C, erg hoog dus. Als ik 's ochtends het huis laat opwarmen vraagt de Tado thermostaat altijd 100%, wat ook zichtbaar is op de ketel zelf als 85°C. Ik heb dit inmiddels verlaagd naar 70°C om iets efficiënter te stoken. De retourtemperatuur is nu 56°C.

Nu keek ik eens in de handleiding van de bijgeleverde Atag thermostaat en daar staat dat als je kiest voor een vervroegde start, de ketel probeert om met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur het huis op te warmen binnen een bepaalde tijdspanne (1, 2, 3 uur of automatisch). Bovendien zie ik allerlei andere hints dat deze thermostaat (al dan niet onder invloed van de buitentemperatuur) de aanvoertemperatuur laag probeert te houden. De grote vraag is: waarom probeert Tado dit eigenlijk niet te optimaliseren? Ik zie in de praktijk dat de Tado alleen gaat moduleren zodra de kamertemperatuur dicht bij de vraagtemperatuur komt. De strategie om 's ochtends op te warmen lijkt tot nu toe altijd op volle kracht te zijn, ongeacht hoe lang het gaat duren om de gewenste temperatuur te bereiken.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    De Tado laat dit aan de ketel over. En als je een ketel hebt die het aan de (bijbehorende) thermostaat overlaat, en je vervangt vervolgens die thermostaat door een Tado, dan zou je dit soort effecten kunnen krijgen.

    Probleem is denk ik ook dat OpenTherm (i.t.t. wat de naam suggereert) geen open protocol is. Er is een standaard die je via een of andere commissie kunt opvragen, maar fabrikanten kunnen daar zelf dingen aan toevoegen voor hun eigen ketel/thermostaat combinatie. Je ziet dan ook dat als je de thermostaat van hetzelfde merk hebt, je altijd wel extra features hebt zoals het tonen van foutmeldingen, het kunnen aflezen van dit soort temperaturen, enz enz.

    Tado kan (kennelijk) niet al die uitbreidingen implementeren in hun software. Of dat komt omdat die individuele fabrikanten hen geen inzage willen geven in het protocol, of die fabrikanten dat wel willen maar er geld voor vragen, ofdat Tado geen zin heeft of geen ruimte in de devices om al die fabrikanten oplossingen te gaan ondersteunen dat weet ik niet. Maar je ziet nu al dat zelfs een simpele indicatie als "er is een storing" (die zelfs als je niet-matchende merken gebruikt meestal al wel getoond wordt) door Tado niet verwerkt wordt. Zelfs als je een betaald Care&Protect pakket hebt dan krijg je nog niet te zien in je app dat je ketel een storing doorgeeft. Het enige wat ie in de gaten houdt is of het bijv te koud in huis blijft ondanks dat de ketel wel een opdracht gekregen heeft om te verwarmen.

    Dit zijn allemaal zaken die het gevolg zijn van niet complete implementatie van het protocol, waarvan het dus niet duidelijk is of dat het gevolg is van problemen rond de publicatie van protocol informatie of dat het gewoon onwil of desinteresse is.

  • oktoberpaard
    april 2021 aangepast

    Hoe moet ik het zien als ik bij Care & Protect onder het kopje Heating Activity 100% zie staan? Ik was in de veronderstelling dat de thermostaat in dat geval een commando aan de ketel gaf om 100% te leveren. Gezien de ketel zelf zijn vermogen (en pompsnelheid) moduleert was ik in de veronderstelling dat dit de aanvoertemperatuur zou zijn. Dat lijkt tot nu toe ook aardig te kloppen met de som (percentage * (max temp - min temp) + min temp = aanvoertemp). Is mijn aanname verkeerd dat het percentage iets te maken heeft met de aanvoertemperatuur, of is mijn aanname verkeerd dat dit percentage door Tado wordt berekend? Op tweakers.net heeft een van de medewerkers van Tado gezegd dat het heel normaal is voor een thermostaat om 's ochtends 100% te vragen, dus dat heeft er ook toe bijgedragen dat ik dacht dat het Tado was die dit percentage naar de ketel stuurt en niet andersom.

  • Overigens heel vervelend inderdaad, de openheid van dat OpenTherm protocol. Zo lijkt het uitschakelen van het warmwater geen effect te hebben (althans, ik zie hem niet naar Eco verspringen), maar de temperatuur kan weer wel worden ingesteld. De gewenste kamertemperatuur op de CV blijft op de fabrieksinstelling staan, terwijl de meegeleverde thermostaat de gewenste temperatuur wel zou moeten doorgeven. De huidige kamertemperatuur is dan weer wel zichtbaar op de CV. Zo zie ik tal van andere zaken die niet helemaal compatibel zijn. Daarentegen kan de meegeleverde thermostaat voor zover ik weet niet zo intelligent omgaan met de temperatuur als je van huis bent en de meegeleverde thermostaat is ook niet bepaald mooi voor aan de muur en de app is ondanks de vele instelmogelijkheden ook niet bepaald geweldig. Toch twijfel ik momenteel wel of ik niet eens de meegeleverde thermostaat moet uitproberen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik ken niet de details van wat die Heating Activity betekent maar ik denk dat dit alleen de opdracht van Tado aan de ketel is, en dat de ketel daar vervolgens nog weer dingen mee kan doen. Bijv als je een gewenste retour temperatuur hebt ingesteld en je vraagt 100%, toch minder gaan stoken. Ook is er wellicht een ingebouwde ramp-up in de ketel waardoor die ook als je 100% vraagt niet meteen voluit gaat. Dit ook vanwege de mogelijkheid van sturing met een aan/uit relaiscontact, dan wil je ook niet meteen alle optimalisatie kwijt zijn.

    Dat gedoe met het warm water is een goed voorbeeld van de problemen en misverstanden. Bij mijn ketel werkt het toevallig perfect: de aan/uit van Tado schakelt de ketel tussen ECO en COMFORT. Dus als het warm water volgens Tado uit is maar ik draai een kraan open dan gaat ie evengoed het water opwarmen, dat duurt dan alleen wat langer. Terwijl ik van anderen hoor dat als warm water uit is in de Tado het water gewoon koud blijft. Dat zou het wat mij betreft onbruikbaar maken. Ik heb nu het warm water alleen op AAN staan op de tijd dat ik normaal gesproken ga douchen en op het moment dat ik normaal in de keuken bezig ben, en de rest van de dag UIT. Maar dan staat ie dus op ECO en kan ik evengoed wel warm water krijgen, als dat niet zo was moest ie gewoon minstens overdag en s'avonds op AAN staan.

    Je zou natuurlijk denken dat als een ketel wel een ECO/COMFORT stand heeft en toch werkt het niet goed, dit met een aanpassing van de OpenTherm communicatie goed te krijgen moet zijn. Maar kennelijk is dat dan ofwel niet mogelijk door licentie problemen, ofwel Tado vindt het gewoon makkelijker om te zeggen "nee hoor meneer zo werkt dat nou eenmaal" en de klant lekker met het probleem te laten zitten.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik had een lange reactie getypt en daar nog 1 woord in ge-edit en toen was die reactie weg, defect in het forum wat ik anderen ook heb zien melden.

  • Bedankt voor de moeite, ik heb er een stukje van meegekregen via de e-mail:

    Ik ken niet de details van wat die Heating Activity betekent maar ik denk dat dit alleen de opdracht van Tado aan de ketel is, en dat de ketel daar vervolgens …

    Ik kan de rest van die zin wel aanvullen: je denkt dat de ketel daar vervolgens mee aan de slag gaat en zelf bepaalt wat een goed antwoord is op die vraag. Dat zou kunnen. Ik zie in ieder geval dat dat percentage niks te maken heeft met het ketelvermogen (dat staat op maximaal 85%, maar is in de praktijk veel lager). Tot nu toe is bij deze ketel (en de vorige ketel van Vaillant) bij 100% de aanvoertemperatuur altijd maximaal, maar dat kan ook toeval zijn, of een interpretatie van de ketel zelf. Het is jammer dat dat soort dingen niet goed inzichtelijk zijn.

  • oktoberpaard
    april 2021 aangepast

    Dit is trouwens de thermostaat waar het om gaat: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/6255552/App-Portal-UserGuide-One-GB-v171116.pdf.

    In the ONE you can put in a time schedule by using a smartphone or tablet (android or iOS). The preheat takes care of the fact that the room temperature set-point is reached for the selected time schedule. It does this in the most efficient way, so it will take a while before the temperature is reached because the ONE will try and do this with a low as possible flow water temperature.

    In short; the max preheat is the number of hours you allow the boiler to start heating up the property to the room temperature set-point before the selected time of the scheduled program.

    The preheat function will calculate from the past 10 days on when the boiler needs to start. From initial installation it needs 10 days to learn thesuitable heating up time. After the initial 10 days it is a rolling 10 day calculation.

    [The] boiler starts a maximum of [1/2/3/auto] hours before the timed schedule setting and will calculate the lowest flow water temperature to achieve the room temperature set-point within the set time limit.

    Het zou natuurlijk geweldig zijn als Tado hetzelfde zou doen, als dat überhaupt mogelijk is via OpenTherm.