Timing zoneklep en warmtevraag beter afstemmen.

In mijn woning is opstelling 3 aangelegd uit het artikel https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming. Als alle radiatorkranen dicht staan en de vloerverwarming wordt uitgeschakeld, is de bedrade thermostaat sneller met het sluiten van de zoneklep dan dat de draadloze thermostaat de ketel uitschakelt. Hierdoor ontstaat er overdruk in het leidingsysteem en wordt er water geloosd door de overstortbeveiliging.

Dit zou voorkomen kunnen worden door ten alle tijden ten minste 1 radiatorkraan of de zoneklep open te houden. Dit zou ook het bijvullen van het circuit vereenvoudigen (dan hoeft de zoneklep niet in maintenance stand gezet te worden). Het lijkt me sowieso veiliger mbt tot overdruk om altijd minimaal 1 flowpath open te hebben staan. Dit zou niets verminderen in functionaliteit en efficiëntie van het systeem.

Een andere oplossing zou zijn om de timing aan te passen, zodat de zoneklep pas sluit nadat de ketel gestopt is met pompen.

1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    U moet altijd een bypass in uw systeem opnemen als u met thermostaatknoppen werkt, zoals u kunt lezen in de handleiding van uw cv ketel. Dit geldt in nog sterkere mate voor gebruik van Tado. Een alternatief kan zijn om permanent een radiator open te laten staan, dit wordt ook wel een vluchtradiator genoemd. Als u dat doet is een voorziening waar u hier een upvote voor heeft geplaatst niet nodig.

  • Dag Herres,

    Er is een bypass in mijn systeem, deze zit bij de vloerverwarmingsverdeler. Tado raadde in het gelinkte artikel aan om een zoneklep te plaatsen op de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingsverdeler. Deze sluit dus echter de weg naar de bypass af, wat het probleem veroorzaakt.

    Ik heb contact gehad met de klantenservice en ook zij raden aan om een extra bypass te installeren of 1 van de slimme radiatorknoppen te vervangen. Wat ik een idiote oplossing vindt als dit ook gewoon softwarematig goed te regelen is, zonder enige extra benodigde hardware. Daarom dit verzoek om een softwarematige oplossing te bieden.

    Ook zouden ze moeten stoppen met het afraden van de eerste optie uit het artikel. Een vluchtradiator in combinatie met vloerverwarming is idioot, aangezien een vloerverwarming veel meer uren op de dag aan staat dan radiatoren uit een individuele kamer. De enige reële optie die ik momenteel zie is om de zoneklep weg te halen en de bedrade thermostaat weg te doen (optie 1 uit het artikel dus).

    Tado raadde mij aan om hier een verzoek te plaatsen om deze verbetering van het systeem te realiseren, daarom heb ik deze hier geplaatst. Ben erg teleurgesteld in de service en klantvriendelijkheid van Tado.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Tado raadde in het gelinkte artikel aan om een zoneklep te plaatsen op de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingsverdeler. Deze sluit dus echter de weg naar de bypass af, wat het probleem veroorzaakt."

    Dat is wel een fout in je installatie natuurlijk, de bypass moet uiteraard altijd op een plek zitten die neit afgesloten kan worden door een kraan of een klep! Wie heeft dat zo gemaakt? Even omleggen zodat de bypass voor de klep zit!

    "Daarom dit verzoek om een softwarematige oplossing te bieden."

    Gaan ze niet doen! Softwarematige oplossingen komen er haast niet bij Tado omdat daar de resources voor ontbreken, en zeker niet als gevolg van input van klantwensen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Dag Frado,

    ik ben het eens met Rob2, de installatie is verkeerd gedaan. De bypass moet voor de Tado klep zitten, op deze manier functioneert het niet.