Care en Protect werkt niet of levert weinig meerwaarde?

Opties

Hoi,

Ik heb een paar maanden care & protect geprobeerd in de Tado App, en laat ik nu precies deze maand problemen hebben gekregen met mijn ketel (Nefit Topline HR).

De Tado app is totaal clueless en denkt dat alles OK is met de ketel. Tot zover de waarde van deze betaalde dienst :|

Wat is de ervaring van andere mensen met deze betaalde feature? Ik had verwacht dat ik zelf wel de storingsmeldingen of andere relevante informatie zou kunnen inzien, maar dat kan niet, of het is voorbehouden aan monteurs die dan weer aangesloten zijn bij Tado?

Dat klinkt leuk, maar ik betaal voor die dienst dus ik wil zelf die gegevens ook in kunnen zien. De overige unlocked features hebben bij mij geen meerwaarde opgeleverd helaas. Bij anderen wel?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou ja het probleem is inderdaad dat deze dienst niet werkt op basis van de gegevens die iedere ketel zelf aanlevert via het OpenTherm protocol, maar dat ze proberen te gokken hoe het er mee staat. Bijv buiten is het koud, je hebt ingesteld dat het binnen 21 graden moet worden, maar het blijft binnen ook koud -> dan geeft Care&Protect aan dat er iets niet goed is.

    Dat is natuurlijk waardeloos, hij zou zelf al de storing van de ketel (geen gas, geen ontsteking, te lage waterdruk, ventilator loopt niet, etc) moeten uitlezen en doorgeven. Maar dat doet Tado niet.

    De reactie van Tado zal waarschijnlijk zijn "maar de meerderheid van onze klanten heeft geen OpenTherm of andere bus maar stuurt de boel aan via relais en dan kan dat niet", maar dat geeft hooguit aan dat de installatieprocedure niet goed is want ketels die alleen relais aansturing hebben die kom je niet meer tegen. Maar dan was de vorige thermostaat nog een aan/uit en dan installeert Tado ook een relais aansturing. Wil je dat omzetten dan moet je zelf het initiatief nemen en dat doen mensen niet als het eenmaal werkt.

    In werkelijkheid is het probleem dat Tado geen fabrikant-specifieke details van OpenTherm implementeert. Dat zie je ook terug in andere topics. Maar dan nog zou men de algemene "er is een storing" indicatie wel kunnen uitlezen, en zelfs dat gebeurt niet.

    Ik denk dat je gelijk hebt en dat deze betaalde dienst het geld niet waard is zolang men dit niet beter maakt.

  • Ook de logica klopt niet, ben niet aanwezig thuis voor het weekend en de ketel doet het nu niet, de temperatuur is al 4 graden lager dan ingesteld en dat is al meer dan 12 uur zo terwijl Tado al meer dan 12 uur volle gas probeert te geven op het toestel. Maar deze dienst geeft aan dat alles oké is. Jammer dat ik geen screenshots kan sturen.