Tado Warm water Remeha calenta met apart sanitair vat

Opties

Dag,

Ik heb een Tado opstelling met een Remeha Calenta 40, vloerverwarming op 1 OT (Isense bedraad) en Tado voor de radiatoren op en andere, tweede OT (waar vroeger Isense draadloos met ontvanger zat).

Er is ook een sanitaire warmwaterboiler aangesloten van 150l

Alles werkt naar behoren, mijn vraag is eenvoudig: moet ik in tado app warm water uitlaten of een schema gieten? Dat is me niet geheel duidelijk.

Mvg

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Dag Krito,

    Ik heb de handleiding van uw ketel opgezocht op internet.

    Allereerst vraag ik me af of het wel klopt dat u 2 OT (Open Therm) aansluitingen heeft. Op de ketel zit maar 1 aansluiting voor een thermostaat (kan zowel OT als aan-uit zijn), en de andere thermostaat zal waarschijnlijk dienen voor de aansturing van een klep t.b.v. de vloerverwarming of een andere vorm van een 2e circuit. Die thermostaat is dan aan-uit aangesloten.

    De ketel heeft zelf een themperatuurregeling voor de boiler. U kunt zelf een schema maken en afwijken van de standaardinstelling. Of u daar verstandig aan doet hangt af van het gebruik wat u ervan maakt. Misschien kunt u het uitproberen wat u het beste bevalt. zorg er daarbij wel voor dat het water iedere dag even op 60 graden komt ter voorkoming van legionellavorming in het water. U kunt de vraag ook voorleggen aan uw installateur of het bedrijf dat uw installatie onderhoudt. Zij hebben daar waarschijnlijk ervaring mee of kennis van.

    Groet

  • Krito79
    Opties

    Dag,


    Wat ik was vergeten te zeggen: er is een cMIX bij ingebouwd en die heeft wel degelijk twee OT ingangen:

    De Remeha c-Mix is een regelmodule die twee cv-groe- pen of een cv-groep en een boiler kan aansturen. Deze groepen kunnen zo geheel onafhankelijk van elkaar geregeld worden, wat leidt tot efficiënter gebruik van energie.

    De originele stond idd op 60 ° en Tado zou er standaard 55° van maken.

    Mijn vraag is dus vooral: als ik Warm water uit zet op tado, dan draait ie niet langer het sanitair vat vol? Of staat die tado instelling daar los van?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    mei 2021 aangepast
    Opties

    Ik had voorheen een C-mix met twee groepen. Maar nu ik Tado heb heb ik de C-mix verwijderd omdat Tado van iedere ruimte een aparte groep maakt. Het was niet meer nodig dus. Wat niet wegneemt dat het in uw situatie misschien wel de beste oplossing is.

    Ik weet niet welke oplossing voor de schakeling en regeling er gekozen is de voor uw boiler. Ik kan daar verder ook niets over zeggen, dit wordt werk voor een installateur. Ook kunt u het proefondervindelijk bepalen. Kijk wat er gebeurt als u een een schema maakt en of dat beantwoordt aan uw wensen. Het is niet zeker dat Tado dit sowieso kan regelen, misschien wordt dit overruled door de C-mix. Ook dat zult u ontdekken als u ermee gaat experimenteren.

    U kunt ook de warm waterregeling door Tado helemaal uit zetten.

  • Krito79
    Opties

    Bij mij zit vloerverwarming echt op een andere thermostaat én pompsysteem, naast CV. Dus fysiek twee aparte circuits, naast de Cmix , met aparte pompaansturingen.

    Die werken nu met de twee tado's netjes - bedrade thermostaat via 1 OT triggert opstart Vloer en draadloze (met wireless receiver) via OT2 triggert radiatoraanvoer.

    Dus geen problemen. Het is natuurlijk afwachten tot de winter of alles als zonnetje draait, maar opstelling lijkt te kloppen.

    Het gaat me dus idd enkel om de Aquapro Remeha boiler: ik meen het al getest te hebben: als ik warmwater uitzet op tado app, dan is er ook geen warm water meer, dus lijkt aan/uit wel meteen te triggeren dan vanuit app.


    mvg

  • Krito79
    Opties

    @Herres Ik vul hier nog graag even aan: een ander probleem stelt zich: de vloerverwarming wordt aangestuurd door een bedrade tado op een OT ingang van de Cmix, maar mijn gevoel is dat die nu langer blijft doorstoken. Als ik de leefruimte aangeef in een schema van 2,5 ° wordt het er gemakkelijk 24 ° dus lijkt alsof de Cmix roet ih eten gooit of ie ruzie maakt met tado? Enig idee daar? Afkoppelen vd cmix lijkt me geen optie (zit volledig ingebouwd in de Remeha Calenta), toch?

    Het is net de cmix opstelling die het vervangen van de isense thermostaten zo makkelijk maakte. 1 isense draadloos voor de radiatoren op 1 groep v Cmix en 1 bedrade isense op 2de groep v Cmix. De zonekleppen/regeling is daardoor goed gescheiden. Alleen vraag ik me af of de meting van cmix van VV aanvoer/retour vs ruimtemeting van tado thermostaat elkaar niet nadelig beïnvloeden?

  • Krito79
    Opties

    schema van 22,5 °C ruimtetemperatuur bedoelde ik

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Hi Krito,

    Ik weet zo niet precies wat het probleem is, maar ik heb wat gedachten voor waar ik zou zoeken. Volgens mij meet de c-mix zelf niets, die geeft alleen signaal door en schakelt het een en ander.

    1) je kunt de Tado apparaten calibreren in de app. Ik verwacht eigenlijk dat dit het probleem niet veroorzaakt.

    2) je hebt 2 afzonderlijke groepen gecreëerd dmv de c-mix. De standaard instelling van de slimme thermostaat is een enkele groep. Ik zou me kunnen voorstellen dat als beide thermostaten op 1 groep staan dat ze elkaar verstoren, en moet er één op groep 2 gezet worden. Geen idee of dit een waarschijnlijk scenario is.

    3) wordt de pomp van je vloerverwarming uit gezet door de c-mix als die groep geen warmtevraag heeft? Zo niet dan blijft de vloerverwarming warmte geven als de verdieping warmte vraagt.

    Meer smaken heb ik niet op het moment 🙂

    ik ben benieuwd.

    groet en succes

  • Hallo iedereen,

    IS er nog een update over jullie situatie? Werkt het C-mix systeem in combinatie met het Tado systeem?

    Ik heb hier ook een CMix die twee kringen apart aanstuurt. (Vloerverwarming beneden, Radiatoren boven, elke met eigen bedrade Isense thermostaat.)

    Ik zou de radiatoren willen uitrusten met tado thermostaten en de isense thermostaat willen vervangen door een Tado thermostaaat. (enkel voor de radiatoren).

    Die tado thermostaat zou ik willen aansluiten op de Cmix.

    Werkt dit goed bij jullie?

  • @Herres @Krito79

    IS er nog een update over jullie situatie? Werkt het C-mix systeem in combinatie met het Tado systeem?

    Ik heb hier ook een CMix die twee kringen apart aanstuurt. (Vloerverwarming beneden, Radiatoren boven, elke met eigen bedrade Isense thermostaat.)

    Ik zou de radiatoren willen uitrusten met tado thermostaten en de isense thermostaat willen vervangen door een Tado thermostaaat. (enkel voor de radiatoren).

    Beide kringen hebben aparte modulerende pompen.

    Die tado thermostaat zou ik willen aansluiten op de Cmix.

    Werkt dit goed bij jullie?

  • Krito79
    Opties

    Dat werkt allemaal feilloos nu. Wel even gedoe geweest, sinds we hier een Remeha Elga Ace hebben aangehangen (met gasketel als backup) - dat werkt, maar moet uitgerust worden met drukventielen op de kringen, zodat de overshoots niet zorgen voor te warme retour op de leidingen, waardoor alles begint te flippen.

    Maar dat was voor de Elga warmtepomp niet zo'n probleem.

    De Tado draadloze ontvanger is op t kanaal voor de radiatoren, de VV in de leefruimte hangt gewoon op de bedrade andere/aparte tado thermostaat. 12 CV knoppen, dus het was even zoeken maar draait fijn, nu toch al 2 jaar.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Thomasdewulf, ik heb de C-mix en het hele systeem met twee groepen met kleppen omgebouwd naar alleen Tado. De C-mix en de kleppen zijn dus weg, Tado knoppen regelen de radiatoren en een extra schakelende Tado op de vloerverwarming.