Individueel verwarmen van ruimten en vertraging op signaal naar ketel

Opties

Hi All,

Ik heb sinds enige tijd een Tado installatie, eerst met een bedrade thermostaat en inmiddels draadloos via een draadloze ontvanger. Aangesloten op een Intergas HRE Kompakt 28/24 A. De thermostaat die eerst bedraad aangesloten was fungeert nu als draadloze thermostaat die verplaatst kan worden.

Tevens heb ik in twee ruimten een slimme tado thermostaatknop (slaapkamer en keuken). In de overige ruimten heb ik reguliere thermostaatknoppen of een open/dicht thermostaatknop (woonkamer, hier zat eerst de thermostaat gemonteerd dus volgens de cv installateur moest deze open/dicht blijven).

Nu heb ik twee vragen waar jullie hopelijk antwoord op kunnen geven. Allereerst dacht ik dat ik door de slimme radiatorknoppen per kamer een warmtevraag naar de ketel gestuurd kon worden. Oftewel, als er een ruimte onder de ingestelde temperatuur zou vallen alleen deze kamer verwarmd zou worden aangezien de overige knoppen dicht zouden staan (behoudens de open/dicht kraan). Nu blijkt dat de ketel alleen aanslaat als de temperatuur in de kamer waar de thermostaat ligt onder de ingestelde temperatuur valt. Heb ik mij vergist in de werking van de thermostaatknoppen of valt dit wel te regelen?

Daarbij is het mij opgevallen dat het best een tijd kan duren (tenminste 10 minuten) voordat de ketel aanslaat zodra wij middels de app de gevraagde temperatuur verhogen. Op dit forum heb ik gelezen dat dit aan een 'relay' kan liggen. Nu werd daar echter geen antwoord gegeven op de vraag hoe dit aangepast/gefixt kan worden? Zou iemand hier daar een antwoord op kunnen geven?

Alvast bedankt voor de moeite!

Gerben

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je knoppen geen warmtevraag doen dan moet je dat aanpassen bij de instellingen van de kamer waar je de knoppen in geplaatst hebt. De "zoneregelaar" stel je in op je kamerthermostaat.

    Als je helemaal geen aparte kamers aangemaakt hebt dan werkt het ook niet.

    Het aanslaan van de verwarming duurt altijd even, maar geen 10 minuten. Als het meer dan ongeveer een minuut duurt is er iets niet goed. (behalve als de ketel net uit gegaan is dan kan het wel eens iets langer duren, dat is geconfigureerd in de ketel)