Tado aansluiten op stadverwarming met centrale zoneklep mogelijk?

Opties

Beste Tado,

Graag zouden we onze stadsverwarming met centrale cv-klep (capilair) willen vervangen door een slim tado systeem.

Situatie:

- stadsverwarming Eneco met zone-regelaar voor hele huis (capilair)

- per radiator Comap radiator knoppen (3x)

Vraag:

Welke Tado onderdelen heb ik nodig om een start te maken? Ik zat te denken aan losse Tado temperatuur sensor, bridge, 4x tado radiator knoppen, waarvan ik een tado radiatorknop op de centrale cv/zoneklep in de meterkast kan plaatsen (capilair, zie fotos). Kan dat?

Zo nee, betekend dat de centrale cv-klep dan altijd volledig "open" moet staan?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Maarten

Beste Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Hi Maarten,

    Duidelijk. Er lijken zo 3 richtingen voor een mogelijke oplossing te zijn:

    Oplossing 1: Als de kleuren van de afsluithandels kloppen zit de regelklep dus in de retourleiding. Ik weet niet wat er tevoorschijn komt als je de witte aandrijving weghaalt en of dat zich leent voor een directe bediening door een Tado knop en of die erop past. Dat zou een onderzoekje waard zijn. Maar eerlijk gezegd schat ik de kans dat het werkt niet heel hoog in.

    Oplossing 2: de huidige regelklep vervangen door een gangbare klep en die elektrisch aansturen met een extensiekit. Dit gaat zeker werken. Ik vraag me wel af of de huidige regelaar van het nutsbedrijf is, en zo ja of die voorwaarden stellen aan een vervangende klep. Dat zou je kunnen navragen bij Eneco.

    Oplossing 3: zoals je voorstelt de huidige thermostaat permanent hoog te zetten, en de individuele radiatoren te regelen met Tado knoppen. Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet zou werken. Het betekent wel dat alle radiatoren voorzien moeten worden van een thermostatische regelaar of Tado knop. Als er eentje zou zijn zonder dan ontspoort de temperatuur daar. Je zou met deze oplossing kunnen beginnen, en als het niet bevalt alsnog iets doen met de hoofdklep.

    ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

    Groet

  • maarten12
    maarten12
    Antwoord ✓
    Opties
    Hi @frank70,

    Ik ben voor oplossing nr.3 gegaan:
    - radiatorknoppen vervangen door Tado in ruimtes die ik wil reguleren
    - centrale knop volledig open

    Dit werkt prima.
    Goed om te weten dat ik wel wat kleine rest warmte voel in de leidingen in de vloer. Dit was voorheen niet zo omdat de centrale klep alles af sloot. Maar de besparingen in de andere ruimtes en gemak maakt dit een prima situatie voor nu.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Hi Maarten,

    Ik weet niet wat je bedoelt met "cv-klep capilair". Normaalgesproken zit er bj stadsverwarming een centrale klep waar het warme water uitkomt. Ik kon hem niet ontdekken op de foto's. Die klep kun je dan aansturen met een slimmer thermostaat die op aan-uit regeling staat ingesteld. De details van het aansluiten zijn afhankelijk van het soort klep. Je kunt dit dus niet doen met een slimme radiatorknop (zoals bij vloerverwarming).

  • maarten12
    Opties

    Hi Herres,

    Bedankt voor je hulp. Klopt; in mijn situatie is er inderdaad een centrale klep (ook wel zoneklep of 2-weg klep genoemd, zie foto 3) die de toevoer van alle radiatoren regelt voor de stadsverwarming. Deze klep is verbonden met een ouderwetse draaiknop (zie laatste foto) en werkt middels vloeistof (capilair) ipv een elektronisch signaal. Nogal ouderwets en moeilijk te regelen dus. Deze zouden we graag ook willen vervangen met een slim systeem. Ik ben me ervan bewust dat de tado radiatorknop uitsluitend de desbetreffende radiator regelt en dus weer afhankelijk is van deze centrale klep in de meterkast.

    Ik heb begrepen dat dit mogelijk is door de oude regelklep (wit zie foto 3) te vervangen door een elektronische variant (bijvoorbeeld danfoss of honeywell) die vervolgens weer aangestuurd kan worden met een tado draadloze thermostaat + extensie kit. Dat lijkt me nogal overbodig als je deze centrale klep simpelweg kan vervangen door een tado radiatorknop (ervan uitgaand dat deze past). Of zie ik iets over het hoofd? Enige suggesties?

    Indien dit niet mogelijk is, is het dan aan te raden de klep gewoonweg helemaal open te zetten en de radiatoren de temperatuur zelf te regelen (net zoals woningen met stadsverwarming zonder centrale klep)?

    Zie situatieschets hieronder.

    ps. ik heb ook een draadloze temperatuur sensor besteld voor betere temperatuurmeting in de wat grotere woonkamer. Bovendien hoeft er geen extra bedrading aangesloten te worden zo.

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,

    Maarten

  • maarten12
    Opties

    Bedankt voor je snelle reactie en een overzicht van oplossingen. Ik heb een tado-set besteld en zal het uitproberen. Houd je op de hoogte.

  • frank70
    Opties

    Hi maarten12,

    Is het je nog gelukt met de Tado en de Eneco stadsver(w)arming?

    Ik zit met hetzelfde vraagstuk namelijk.

    Groetjes,

    Frank

  • any luck did you succeed

  • Update:

    Gelukt. Gedeeltelijk althans.

    Ik heb de radiatoren vervangen door TADO thermostaat kranen en in de woonkamer een losse draadloze thermostaat die als "lead" sensor werkt.

    De centrale klep/nachtverlager heb ik volledig gezet hiervoor. Er loopt dan weliswaar wat warm water door de buizen met wat warmteverlies, maar dat is verwaarloosbaar aangezien alle radiatoren altijd dicht staan. Warmtewisselaar van stadsverwarming meet slechts wat je verbruikt. Dit is inderdaad aanzienlijk lager sinds ik TADO gebruik. In de zomermaanden heb ik centrale klep/nachtverlager sowieso uit.

    Mijn verbruik is aanzienlijk minder sinds ik TADO gebruik en het is super makkelijk om nu per ruimte de verwarming te regelen. Ook de integratie met Apple Home/Alexa is handig.

    ps. Ik zag dat er een plan was van Eneco om stadsverwarming te verslimmen. Hierbij zou de centrale klep/nachtverlager vervangen worden door een elektronische variant (honeywell or toon). In dat geval zou ik de TADO extensie kit ertussen plaatsen. Zal reactie updaten TZT.