Minimum openingsstand radiatorknop en vertraging sluiting

Opties
Bij installaties waar alle radiatoren voorzien zijn van slimme tado thermostaatknoppen valt het voor dat de radiator begint te fluiten.

Zelfs als een bypass tussen aanvoer en retour werd geinstalleerd in de cv kring kan dit voorvallen.
Ook als zelfs de pomp naar een lagere circulatiesnelheid werd gezet, je zit namelijk met een minimumsnelheid nodig in je kring om bij warmtevraag in een deftige tijdsperiode je radiator verwarmd te krijgen.

De reden van het fluiten is terug te traceren naar:
1) de tado thermostaatknop die het ventiel een zeer kleine opening laat indien er slechts zeer weinig bijverwarmd dient te worden (modulerend) met als resultaat resonanties/hard gefluit gezien er water onder druk door een te kleine opening geduwd wordt.

2) indien de thermostaatknop stopt warmte te vragen (en de ketel niet meer aanstuurt te verwarmen) zal echter de pomp nog nadraaien, dat moet nu eenmaal bij een CV om de overige warmte nog af te voeren.
Het ventiel wordt dan echter nog wat opengeduwd (minimaal) door de cv installatie waardoor de radiator fluit.

Een oplossing voor beide zaken zou kunnen zijn om via de software:
1. Een minimale openingsstand te kunnen instellen van de radiatorknop bij warmtevraag zodat de ventielopening niet te klein wordt.

In combinatie met

2. De mogelijkheid om een vertragingstijd in te stellen van de radiatorknop eer deze sluit om de naloop van de cv pomp te faciliteren.
9
9 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Goed om te lezen (na 3 bezoeken van een cv monteur zonder resultaat). Ik begrijp dus dat tado hier iets in de software moet wijzigen. Vraag is of tado dit gaat doen. Hier moeten toch veel mensen last van hebben.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Of een bypass installeren
  • “ Zelfs als een bypass tussen aanvoer en retour werd geinstalleerd in de cv kring kan dit voorvallen.”
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Klopt ik heb dit al vaak beschreven hier: als er maar 1 radiator in het huis warmte vraagt zou deze altijd VOLLEDIG open moeten gaan en het moduleren aan de ketel over moeten laten. Pas als er 2 radiatoren warmte vragen kan het zin hebben om bij EEN van de twee de kraan wat meer dicht te zetten, de ander moet volledig open blijven.

    En als de temperatuur bereikt is moet in de laatste kamer (waar de kraan dus helemaal open staat) de kraan gewoon open gelaten worden en de ketel wordt gestopt. Pas als de ketel weer gestart wordt zou de kraan evt dicht gedraaid kunnen worden (en een andere volledig open).

    Zou zou het moeten werken, maar zo werkt het dus helaas niet.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Gelukkig werkt het zo niet, ik zou gek worden van de over- en undershoots.

    Dit is een van de redenen (denk ik) dat Tado heel terughoudend is met het door gebruikers laten aanpassen van systeemparameters.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Iedere niet-Tado installatie werkt zo, en werkt goed. Dus zou Tado ook zo moeten kunnen werken.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Iedere installatie met thermostaatknoppen eist of een radiator die altijd openstaat of een bypass.