2-zone systeem met Intergas HReco 36

heruhur
heruhur
juni 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb via de support geprobeerd om te achterhalen wat ik nu allemaal nodig heb om mijn verwarmingssyteem volledig te laten aansturen door Tado onderdelen.

Ik heb een opgave gekregen met wat ik nodig zou hebben. Echter geen enkele melding van wat nu waar op aangesloten zou moeten worden.

1x bedrade starter kit

1x bedrade thermostaat

1x draadloze ontvanger

3x (wordt 4x, de manuele kraan ga ik vervangen) een radiatorknop.


Voor installatie wordt ik verwezen naar de app.

En in de app kun je pas iets als je ook daadwerkelijk een bridge hebt.

Komt op mij over als koop eerst maar vanalles, daarna zien we wel of het werkt en of je het allemaal nodig hebt of dat je nog wat moet nabestellen.


Onderstaand een overzicht van mijn systeem.

(de 3-weg klep is dus in feite een afsluiter met een VC4013 er op)

De modulerende thermostaat stuurt via de ketel de VC4013 aan.

De aan uit thermostaat stuurt de ketel aan voor de warmtevraag op de verdiepingen.

Het zit dus aangesloten volgens dit schema vanuit de handleiding van de HReco 36:


Ik vraag me nu af waarom ze zeggen dat ik die draadloze ontvanger nodig heb.

Heeft er iemand een vergelijkbaar systeem inmiddels werkend gekregen?

Beste Antwoord

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Je beide conclusies kloppen volgens mij.

    De klep wordt niet door een thermostaat aangestuurd maar door de ketel. Dat is een extra kwaliteit van dat type.

    In dit artikel staat aangegeven dat radiatorknoppen rechtstreeks kunnen communiceren met een draadloze ontvanger zonder tussenkomst van een thermostaat. Dat geloof ik dan maar.
    https://support.tado.com/nl/articles/4689126-hoe-stuurt-tado-verwarmingszones-aan-hoe-kan-ik-de-zoneregelaar-in-een-kamer-wijzigen

    Groet,
    Herres

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Dag heruhur,

    Wat een mooi compleet overzicht en schema’s heb je geplaatst. Je maakt op die manier mooi gebruik van de mogelijkheden van die ketel.
    Het zou moeten werken.
    Wat ik me afvraag is waarom je een bedrade thermostaat in de slaapkamer plaatst want de radiatorknop in de hoofdslaapkamer kan de ruimte ook bedienen, maar kwaad kan het uiteraard niet. Misschien dat Tado daarom een draadloze ontvanger adviseert ipv die bedrade thermostaat?

    Ben benieuwd naar het resultaat.
    Groet en succes
  • heruhur
    heruhur
    juni 2021 aangepast

    Hallo Herres,

    Zoals ik het allemaal begrijp, lijkt het me dat ik

    OF:

    die draadloze ontvanger gebruik op de aan/uit aansluiting en dan op de slaapkamer geen (bedrade) thermostaat meer nodig heb.

    (en dan de bedrade op de opentherm aansluiting)

    OF:

    ik gebruik op beide een bedrade thermostaat en heb dan die draadloze ontvanger niet nodig.

    Ik weet alleen niet of de radiatorknoppen zonder thermostaat aan die draadloze ontvanger gekoppeld kunnen worden.

    Als dat is wat je bedoeld in ieder geval.

    Helaas kan ik niet met slechts één thermostaat af, aangezien de zone waar de vloerverwarming op zit niet alleen de ketel, maar ook de klep (vc4013) aan gaat sturen bij een warmtevraag.

  • "De klep wordt niet door een thermostaat aangestuurd maar door de ketel. Dat is een extra kwaliteit van dat type."

    Ja dat is wat ik bedoelde inderdaad 😄.

    En dat artikel is wat ik zocht inderdaad. Dat worden dus 2 bedrade thermostaten. (zon gat op de muur met een kabeltje er uit is ook zo wat . . . )

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dit is een beetje je probleem, Tado heeft dit niet nodig en dus is het niet de eerste optie die je aantreft in overzichten.

    Tado heeft in feite genoeg aan 1 thermostaat die de ketel bestuurt (bedraad of draadloos) en dan het hele huis van water voorziet, en kranen op iedere radiator. En bij vloerverwarming nog zo'n kraan of een zoneklep.

    Jij hebt in jouw systeem in feite een zoneklep en daarvoor heb je dan nog die draadloze ontvanger nodig in de normale Tado setup.

  • Hallo Heruhur,

    ik heb dezelfde setup, alleen zit mijn vc4013 beneden en stuurt deze de vloerverwarming aan.

    Ik maak ook gebruik van een LT & HT zone.

    vanuit Tado, vind ik nergens een duidelijke uitleg.

    hopelijk kan jij mijn opweg helpen.

  • Ik heb inmiddels de eerste stap gezet en er hangt in de woonkamer een Tado bedrade slimme thermostaat.

    Het gebruik van dit apparaat heeft me wat inzichten en bevestiging gegeven m.b.t. de rest van de benodigde onderdelen.

    Er kan op de eerste verdieping inderdaad gewoon een bedrade thermostaat geplaatst worden. Met radiatorknoppen.

    De situatie is dan als volgt:

    Beneden is de thermostaat de zoneregelaar van de vloerverwarming. (zonder extra afsluiters/thermostaat kranen)

    Boven is daar de thermostaat de zoneregelaar en alle thermostaatkranen zitten op die zoneregelaar ingesteld.

    Ik heb dus nu een bedrade starterkit gekocht.

    Wat ik verder nog nodig heb is een losse thermostaat (zonder de bridge) en de thermostaatkranen.

    (feitelijk gebeurt er dus dit: https://support.tado.com/nl/articles/3481812-hoe-regelt-tado-een-multizone-radiatorverwarmingssysteem, alleen zijn de zonekleppen één driewegklep die door de ketel aangestuurd wordt. En zitten de aansluitingen voor die 2 zonekleppen nu in de ketel in plaats van op 2 afzonderlijke kleppen)

  • @heruhur hoe is dit afgelopen? Werkt het? Ik heb dezelfde opstelling maasr wij krijgen de klep niet aangestuurd door een draadloze ontvanger of thermostaat, dan schakelt de klep simpelweg niet
  • Het heeft bij ons op de vloerverwarming gewerkt. Bij ons stuurde de ketel de klep aan.

    En de TADO stuurde de ketel aan (zone1).

    Uiteindelijk heb ik het systeem niet verder af kunnen maken en zijn we inmiddels verhuisd en is de situatie nu anders.