Tado aansluiten op een Intergas xtreme 36 + Honeywell VC4013 actuator

Opties
Best
Best
juli 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hallo,

Ik overweeg om een Tado thermometer te kopen, echter heb ik de volgende vragen omtrent het aansluiten op mijn huidige systeem.

Momenteel zit het als volgt aangesloten:

Honeywell VC4013 zit aangesloten op de intergas + tevens een sensor die op de leiding zit.

normale radiatoren met een thermostatische radiatoren.

twee thermostaten: 1 in de woonkamer (primair) 1 in de badkamer (Secundair)

Graag zou ik willen weten welke onderdelen ik nodig heb en hoe ik deze dien aan te sluiten.

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Hi Best,
    De vraag is waarom zit er een 2e thermostaat in de badkamer? Zit daar soms vloerverwarming?
    Als dat zo is, hoe is die qua leidingloop aangesloten?
    Als dat niet zo is, en de badkamer wordt met een radiator verwarmd, dan zou je kunnen overwegen om het kleppen systeem te omzeilen omdat Tado prima iedere ruimte apart kan verwarmen.
    Zit de klep in de cv ruimte?
  • Best
    Opties

    Hallo Herres,

    Nee de 2de thermostaat is voor de 1ste verdieping. De intergas heeft een ht zone en een lt zone.

    de klep zit beneden voor de vloerverwarming, als ik de thermostaat beneden hoger zet gaat de temperatuur beneden omhoog en zo voor boven ook.

    nu dacht ik als ik beneden de thermostaat vervang en boven ook + de radiatorknoppen en de thermostaat boven als zoneregelaar gebruiken voor de radiatoren zou het toch moeten werken??

    of heb ik een andere setup nodig?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja dat zou moeten lukken. Wel even opletten bij het instellen dat er 1 thermostaat aan-uit moet worden geconfigureerd en 1 open therm.
  • Best
    Opties
    Volgens mij kunnen ze toch allebei opentherm geconfigureerd worden? Gezien mijn ketel 2x opentherm ondersteund. Of ik heb ik het verkeerd?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Dat zie je waarschijnlijk niet goed, kijk maar eens in de handleiding van de ketel. Daar staan een paar principeschema’s aangegeven waarbij er één zoals ik het aangaf.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Dit schema zou het kunnen zijn.

  • Best
    Opties

    Ik heb zojuist in de handleiding gekeken en kom voor mijn ketel dit schema tegen:


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Inderdaad, dat is dan weer anders dan de andere Intergas ketel.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wat ik niet begrijp bij die schema's (beiden!) is dat er nergens aangegeven wordt waar je de elektrische aansturing van die klep B op moet aansluiten...

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Er zit een speciale aansluiting voor op de ketel. Dat is een van de mooie dingen van dat apparaat.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Er zit zelfs een regeling op om hoog/laag te stoken voor de vloerverwarming
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Waarom staat daar dan niks over in het aansluitschema? Van de thermostaten wordt een verbinding naar de ketel getekend en staat er zelfs bij op welke schroefjes die moeten, maar van de klep staat er helemaal niks.

  • HPotter
    HPotter
    maart 2022 aangepast
    Opties

    Ik wil hier graag op inspringen. Mij setup:

    • Xtreme 36 ketel met een bedrade Slimme Thermostaat(ST) in de woonkamer
    • Beneden VloerVerwarming(VV) met pomp en Honeywell VC4013 afsluiter die momenteel op de ketel is aangesloten. Ook een Radiator constant open als bypass.
    • Boven 3 radiatoren met Tado thermostaatknoppen en vv in de badkamer met designradiator als handoekrek/vv ontluchting.

    We willen deze tijd boven overdag meer warme kamers en s'avonds pas beneden en daarom wil ik voorkomen dat de vv de hele dag vol meedraait.

    Ik wilde deze oplossing van @Andreplusplus toepassen. Iets dat ook voor een niet technisch persoon te doen is. De enige uitdaging hierbij is het meesturen van de afsluiter op de VV retourleiding om te voorkomen dat heetwater door het vv blok retour de ketel in loopt.

    1. Klopt het dat met deze ketel de 2e bedrade thermostaat zo op getoonde groep T2 of X13 kan worden aangesloten, en dat deze 2e bedrade thermostaat enkel de warmtevraag aan de ketel hoeft te geven en de ketel de klep stuurt en warmte levert. Dat volgens de warmtevraag aan de hand van de temperatuur die op de 1ste ST(Woonkamer) wordt waargenomen. Hiervoor is dan wel met jullie hulp voor het instellen i.e. koppelen van warmtevraag van ST1 naar ST2. ( 1a geen idee of dit zowel OT als Aan/Uit zou kunnen)
    2. Klopt het in dit geval ook dat de aansluiting kan worden omgedraaid dat de bedrade 1ste Woonkamer ST verhuist naar bovenstaande groep T2 of X13 gaat en die de warmte vraag voor de VV direct met de ketel regeld samen met de afsluiter. Daarnaast dat de 2e ST op T1 of X12 bij de ketel wordt aangesloten en, net als de draadloze ontvanger, fungeert voor de drie radiator knoppen. Voor de 2e ST zou ik dan zelf een fictieve zone kunnen aanmaken die alleen op vorstbeveiliging staat, maar waarmee wel de warmtevraag van de 3 radiatorknoppen wordt aangestuurd. Deze setup kan volgens mij dan ook zonder hulp van Tado support.

    Voor Xtreme ketel eigenaren met vv, pomp en afsluiter is De oplossing daarmee nog ietsje eenvoudiger omdat er geen rechtstreekse koppeling nodig is met de 240v afsluiter op de thermostaat en kunnen de thermostaten gewoon rechtstreeks op de ketel.

    Alvast bedankt!

  • HPotter
    Opties

    Net Intergas gesproken en die bevestigen dit. De 2e bedrade thermostaat is al besteld en ik zal deze zoals hierboven bij 2 beschreven installeren.

    Een bijkomende vraag is 3. kan Tado de Maximale temperatuur per thermostaat instellen zodat ik de 1ste VV ST max op 45 graden doe of iets dat een goede temperatuur mijn vloer inbrengt en de 2de ST op een max van 70 graden oid kan zodat mijn radiatoren ook een goede functie kunnen hebben.

    Deze setup zal betere pomp modulatie geven tov De oplossing van @Andreplusplus omdat bij de OT vraag van zowel radiatoren als vloer de ketel hier op reageert. Als daarbij de temperatuur vraag ook apart naar de ketel kan worden afgestemd voor VV en radiator is dat natuurlijk nog meer efficient.

    Dit wil ik dan bij deze omdopen als "De oplossing Xtreme"

  • HPotter
    HPotter
    maart 2022 aangepast
    Opties

    Gelukt!

    Hoefde enkel Intergas klem 205014 te bestellen en een tweede bedrade thermostaat. De klem op bovenstaande groep X12 geschoven en beide ST direct op X12 en X13 op de ketel gezet en beide OpenTherm aangesloten.

    De ST op X12 hangt naast de ketel als ontvanger voor de slimme radiatorknoppen boven. De ruimte voor de ST zelf staat op vorstbeveiliging en het regelt de warmtevraag van de radiatorknoppen. De max temp van deze thermostaat staat op 70 graden.

    De ST op X13 hangt in de woonkamer en regelt de VV. Bij warmtevraag van deze ST zet de Xtreme ketel de Honeywell VC4013 de klep open. De pompschakelaar van de VV staat gewoon zelfstandig op de leiding vlakbij de ingang in de verdeler. De max temp voor deze ST staat nu op 55 graden. Heb ook de VV verdeler thermostaat helemaal open gezet om zoveel mogelijk cv water in de verdeler in te krijgen en in mijn situatie gaat dat goed.


    Wel met de Intergas helpdesk moeten overleggen voor de juiste setup met de afsluiter, want de Intergas handleiding is onjuist mbt parameter 81. Parameter 81 wisselt het voor de WW(Warmwater) voorziening. De correcte wijziging is door Parameter 90 op stand 3 te zetten. Dit kan je bereiken met 2sec de steeksleutel, dan C020, steeksleutel en dan P090, steeksleutel en dan van 0 naar 3.