Vloerverwarming met 2 zones...realistisch met tado en thermische motoren?

Wsp
Wsp
juni 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hi, ik heb meerdere posts doorgelezen over de mogelijkheden van tado icm vloerverwarming. Ik wil graag 2 kamers met vloerverwarming los van elkaar kunnen regelen. Tado lijkt echter vooral bedoeld te zijn voor een 1-zone vloerverwarming systeem. Echter begreep ik op basis van de verschillende posts dat een Slimme Thermostaat een Honeywell MT4-230-NC thermische motor kan aansturen via het relais. Dit zette me aan het denken.

Mijn vraag: ik heb een vloerverwarming verdeler met 6 groepen. 4 groepen gaan naar kamer 1, 2 groepen naar kamer 2. Kan ik per kamer een slimme thermostaat nemen en per thermostaat dan meerdere servomotoren laten regelen? Thermostaat in kamer 1 zou dan bijv. 4 vloerverwarming ventielen/buizen openen met de servomotor, Thermostaat in kamer 2 zou dan bijv. 2 ventielen/buizen kunnen regelen met een servomotor.

De gedachte is dat ik dan meerdere servomotoren parallel aan elkaar koppel en inschakel via het relais van de Slimme Thermostaat, waardoor ik per thermostaat zones van de vloerverwarming kan openen en sluiten.

Is dit een realistische oplossing? Of iemand andere tips? Ik zou graag tado willen inzetten, ik vind de app een stuk frisser en smarthome integratie beter dan de Honeywell Evohome, die in feite meer geschikt is voor wat ik eigenlijk wil...

Bedankt voor het meedenken!

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Volgens mij als je in de ruimte een slimme thermostaat plaatst kan je elke kamer apart regelen.
    Je zal dan wel elke groep van je vloerverwarming moeten gaan voorzien van een klep. En van elke kamer een kabel trekken die dan weer bij die klep of servomotor gaat uitkomen.
    Technisch zal het wel gaan. Maar zal wel een hoop werk gaan kosten
  • Hey, deze vraag sluit ook aan bij mijn situatie. De vraag die ik heb, is er geen draadloze tado module die je kan integreren in het systeem?
  • @B79 thanks voor je reactie, ik ga even verder checken hoe ik een kabel bij de verdeler kan krijgen vanuit beide kamers.

  • @Marsman volgens mij niet, en moet je dit bekabeld schaken (relais sturing). Maar ik hoor graag als het draadloos kan, zou voor mij ook schelen :)

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    @wsp , het regelen van de kleppen zou wel moeten lukken op de manier die je beschrijft, maar op welke manier schakelt de cv ketel aan en uit en ook de pomp van de vloerverwarming?
  • Dit is precies wat ik zoek voor mijn situatie, maar kan maar geen informatie vinden. @Wsp is het je gelukt?

    Wat wordt hier bedoeld door @B79 met "klep"? Zijn dat de thermische motoren? Of servomotoren?

    Bestaan hier ergens diagrammen van? Wordt deze oplossing door Tado ondersteund of geadviseerd.

    Ik blijf er verbaasd van dat dit niet een veelvoorkomend probleem is. Hebben de meeste mensen maar 1 zone dan? Het hele huis (of benenden verdieping) aan-of-uit??

  • Het blijft mij ook verbazen @MrTooom . Tado zou moeten helpen met duurzaam verwarming, maar een vloerverwarming combinerne met radiatoren is al niet heel straight forward. Laat staat kamesr met radiatoren combineren meerdere vloerverwarming zones!

    Is er iemand met een goede oplossing voor het scenario met meerdere vloerverwarmingzones en kamers me radiatoren? Op TADO zelf hoeven we niet te rekenen in deze... laat het de community maar uitzoeken.

  • Ik ben naar iets vergelijkbaars op zoek. 2 of 3 verschillende zones bedienen, elk achter een eigen klep. Met z'n allen achter 1 pomp voor de vloerverwarming (de radiatoren hangen rechtstreeks aan de ketel, elk met een Tado thermostaatknop).

    Zolang er geen aparte vloerverwarmingspomp in het spel is, lijkt het me allemaal nog wel mogelijk. 1 slimme thermostaat per zone/groep van kleppen, die via het relais geschakeld worden. Bedraad? Nou ja, je kunt ook kiezen voor de (dure) losse temperatuursensor in je kamer en de slimme thermostaat alleen als bediener van de klep, die hoeft dan niet in dezelfde kamer aanwezig te zijn, kan ook in een kastje zitten. Scheelt kabels, maar kost een sensor...

    Lastiger wordt het volgens mij als je ook nog een pomp mee wil laten schakelen. (moet de pomp eigenlijk door tado/verwarmingssysteem geschakeld worden, of wordt dit normaal op een andere manier geschakeld?

    Heeft iemand daar ervaring of ideeen bij?

  • Pomp hoef je niet te schakelen, gewoon een moderne energiezuinige modulerende pomp toepassen.
    Dan kun je per vvw groep met een tado knop toe. Op sommige verdelers is niet genoeg ruimte tussen de groepen, dan moet je om en om met een hulpstukje werken (voorbeelden hiervan staan wel op dit forum).
    Alle groepen van 1 kamer samen met een temp sensor in 1 ruimte in de app configureren, je moet toch in de ruimte zelf de temp meten.
    Ipv 1 sensor kan dat de 'hoofd'thermostaat zijn, die de ketel aanstuurt.