Vertraagd afsluiten, tijdens hoge doorstroming

Opties
Is het mogelijk een vertragingstijd in te stellen. Als er van hoge warmte vraag, naar geen warmte vraag de radiatoren vertraagd afsluiten.

Omdat als dit gebeurt is er in het verwarmingssysteem een hoge circulatie snelheid.

En bij abrupt dicht sturen gaan de leiding stuiteren. Omdat het water niet meer kan stromen en de pomp van de CV krijgt die klap ook te verwerken zodat er vervolg shade kan ontstaan.
4
4 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat is niet mogelijk, nee. En Tado wil het ook niet inbouwen.

    Hun antwoord is stelselmatig: dan moet je een bypass installeren (een overdruk klep tussen aanvoer en retour).

  • Jurian
    Opties

    Dank voor de feature request.

    Nadraaitijd van een ketel kan sterk variëren, sommige ketels draaien meer dan 30 minuten na. Als we 30 minuten te lang een radiator open laten staan, zal de kamertemperatuur te ver oplopen. Dit zou veel verwarring en klanten-irritatie opleveren.

    Daarom raden we sterk aan om een bypass te laten plaatsen in systemen waar dit een issue is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is bullshit Jurian en dat weet je best. Als een ketel 30 minuten nadraait zonder te branden dan loopt de temperatuur helemaal niet op.

    Weet je wat voor klanten-irritatie zorgt? Die lethargische houding van Tado waarbij bekende problemen nooit opgelost worden of afgeserveerd met rare argumenten, terwijl andere wensen die sommige klanten hebben meteen keihard en zonder instelmogelijkheid in het systeem worden ingebakken.

    Tado moet VEEL MEER naar individueel instelbare parameters die de klant zelf naar wens kan instellen en als het dan niet goed werkt altijd nog weer uit kan zetten, in plaats van "wij weten het het beste voor jullie dus luister nou maar naar ome Jurian dit gaat problemen geven dus dat gaan we niet doen!".

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Wilde hier ook even m’n mening op loslaten. Heb maar gewacht tot rob2 hier op los ging 😂
  • Helaas stuurt Tado inderdaad altijd hetzelfde riedeltje (als je al een reactie krijgt). Veelal wordt men niet gehinderd door enige kennis en affectie van / met hun eigen producten en oplossingen.

    Voor mij is dat sinds het begin van het aanschaffen van Tado al een pijnpuntje. Heb een radiatorkraan in de aanvoer van vloerverwarming zitten. Werkt perfect. Behalve als Tado vindt / denkt dat het "heating percentage" heel laag gezet moet worden omdat de ingestelde temperatuur bijna bereikt is. Dan gaat de klep maar een paar % open en stroomt eigenlijk al het warme water direct door de bypass terug naar de ketel. Mijn optie is: Maak het instelbaar of je Tado knoppen laat moduleren (of iets wat er op lijkt) of laat het over aan de CV ketel en thermostaat (die dat veel beter kunnen). Ofwel zorg er voor dat je kunt instellen dat een knop een soort van minimale sluiting heeft als er weinig warmtevraag is. B.v. dat hij altijd voor 1/3 open blijft staan, totdat de temperatuur natuurlijk bereikt is en er geen warmte meer gevraagd wordt (heating percentage = 0%). Dan zou de knop geheel dicht kunnen. Lijkt me voor een beetje progrmmeur peanuts om in te bouwen. Je kunt de gebruiker zelf laten kiezen om deze feature al dan niet in te schakelen

  • S_nderr90
    Opties
    Ik ben benieuwd wanneer er een reactie komt op bovenstaande opmerkingen, dit lijkt mij een goeie feature!