Honeywell zoneventiel VC4613 verbinden met een bedrade thermostaat (vloerverwarming)

Opties

Beste,

De zoneklep de honeywell vc4613 dien ik te verbinden met mijn bedrade slimme thermostaat.

De zoneklep is aangesloten op de retourleiding zoals aangegeven in de handleiding van Tado zelf. Mijn slimme bedrade thermostaat welke communiceert met mijn draadloze ontvanger moet dus de zoneklep aansluiten.


Volgens Tado moet ik de NO en COM verbinden met de thermostaat.

Er komen echter 6 kabels uit de zoneklep.

1 : Oranje (COM) 

2 : Blauw (Nulleider) 

3 : Bruin (Gesloten) 

4 : Grijs (NO) 

5 : Wit (NG) 

6 : Zwart (OPEN)


Dien ik dan enkel nog de bruine fasedraad en de blauwe nuldraad verbinden op het stroomnet. (en NO en COM naar de thermostaat)


Dan blijven de witte NG en de zwarte Open ongebruikt?


Met vriendelijke groeten,

Beste Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Hi Johannes,

    in feite maakt het niet uit, maar als je het schema letterlijk nabouwt dan zit de NO van Tado op de zwarte draad, de Com op bruin. Bruin en blauw tevens aan het lichtnet aansluiten ( dus bruin verbinden met Tado Com en het net.)

    de draden 1, 4, 5 (oranje, grijs, wit) zijn voor gebruik van een opvolgschakeling. In jouw geval is dat niet van toepassing.

    groet en succes

  • johannes1984
    Antwoord ✓
    Opties
    Super merci Herras,

    Ik test het spoedig uit.

    Groeten,
    Johannes
  • Peejay
    Peejay
    Antwoord ✓
    Opties
    @johannes1984, is de aansluiting van de klep gelukt? Werkt dit goed?
    Ik heb net dezelfde klep die ik op dezelfde manier wil aansturen. Hoe heb jij de bruine draad verbonden met COM & het lichtnet?

    Groeten!

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    augustus 2021 aangepast
    Opties
    Dag Johannes,

    De kleuren van de draden en de functies kun je het beste in de handleiding van de klep nazien. Daar zit ook een elektrisch schema bij wat eea verduidelijkt.

    Maar je zegt dat de slimme Tado thermostaat zowel de draadloze ontvanger aanstuurt als de klep. Begrijp ik dat goed zo? Dat kan niet. Welk Tado schema probeer je te realiseren?
  • Dag Herres,

    Bedankt voor je antwoord.

    Wel nu, de kleuren van de draden en het schema verduidelijken jammer genoeg niet veel voor mij. Ik heb reeds contact gehad met Honeywell betreffende de zoneklep. Zij schuiven door naar de fabrikant van de thermostaat. Tado zegt vervolgens dat de fabrikant van de zoneklep me moet helpen.

    In bijlage heb ik het bedradingsschema en handleiding toegevoegd.

    Mocht iemand me hier kunnen helpen zou dit een enorme hulp voor me zijn.

    Welk Tado schema ik te probeer realiseren is het volgende:

    Optie 2: De slimme thermostaat meet de temperatuur in de ruimte van de vloerverwarming, is bedraad aan een zoneklep en regelt de vloerverwarming.

    De slimme radiatorknoppen zijn verantwoordelijk voor de verwarming in de kamers met radiatoren. Beide kunnen onafhankelijk van elkaar een signaal doorsturen naar de draadloze ontvanger die de ketel aanstuurt

    De radiatorknoppen en de draadloze ontvanger heb ik dus al en functioneren perfect.

    Groeten,

    Johannes





  • Herres
    Opties

    Hallo Johannes,

    Je maakt dus optie 2 van het Tado schema. Dat moet lukken.

    In de handleiding van de klep zie ik onderstaande tekst, met het bij de klep behorende rechter schema. (volgens de tabel op pagina 4 heb een 2-draads motor) . Daarin zie je dat : de blauwe en bruine draad permanent op het net staan aangesloten, de Tado Thermostaat aansluiten op bruin en zwart, de overige draden ongebruikt blijven. De Tado aansluiting No en Com te gebruiken.

    Succes verder.



  • Beste Herras,

    Bedankt voor de uitleg.

    Dien ik de bruine draad te verbinden met COM en de zwarte met NO in mijn Tado thermostaat? of omgekeerd.

    In het onderstaande schema staat echter dat de oranje draad de COM draad is en de grijze de NO draad.

    Maar deze moet ik dan gewoon zo laten? Best verwarrend.

    Super merci voor de ondersteuning!


    Groeten,

    Johannes


  • Alles werkt uitstekend!

    Ik heb de Bruine draad met een Wago klem verbonden met de een kabel die naar COM in de thermostaat loopt. En dan nog eentje naar het lichtnet.

    Zo krijgt de zonneklep en de thermostaat stroom.

    Gemakkelijker dan het lijkt.

  • Peejay
    Opties
    @johannes1984 Net ook een poging gedaan, werk perfect!!
  • guibra
    Opties

    @johannes1984 of @Herres hebben jullie toevallig het Tado schema ergens staan? Ik kan dit nergens terugvinden.

  • Herres
    Opties
    @guibra
    Het is een serie schakelaar.
    Dus net zoals een bureaulamp maar dan is Tado de schakelaar en de klep is in plaats van de lamp.