hoe controleren of modulation aan staat?
Is er een manier om te zien of modulation werkt?
Mijn vorige thermostaat was een on/off (Honeywell Chronotherm Touch on/off) en ik heb de COM en NO draden aangesloten op de Tado Thermostaat.
Mijn ketel heb ik echter laatst vervangen en die ondersteunt wel modulation (alleen mijn oude thermostaat niet)
Alvast bedankt voor het antwoord
Beste Antwoord
-
Of modulatie werkt dat merk je vanzelf als het koud wordt. Als modulatie werkt dan draait de ketel "de hele dag" maar dan op een heel laag pitje en worden de radiatoren een beetje warm, zodanig dat de boel in balans is. Werkt modulatie niet dan gaat de ketel steeds aan en uit en wordt het water gloeiend heet.
(nouja helemaal zeker is het niet dat je dit kunt merken want het zou ook kunnen dat de ketel zo slim is om aan/uit aansturing intern zelf om te zetten naar een soort modulatie)
Je loopt hier aan tegen de trend om de klant maar zo dom mogelijk te houden, zowel bij Tado als kennelijk bij je ketel fabrikant. Je zou natuurlijk willen dat je zowel op de Tado als op de ketel kunt aflezen wat het momentele modulatiepercentage is. Maar dat vindt men niet nodig, en dat maakt men er niet in. Misschien kan de servicedesk het remote voor je uitlezen?
Wat "hot water" precies doet als het "off" is dat wisselt per ketel! In mijn ketel is het zo dat als Tado het op "off" zet de ketel wisselt naar "ECO" stand en als het "on" staat dan gaat de ketel op "COMFORT". Dit houdt in dat ie het interne vat voortdurend warm houdt, en als je de kraan opendraait krijg je dus vrij snel warm water. Dat heeft de neiging om als je wat langer warm water gebruikt weer wat af te koelen en daarna weer warmer te worden door het branden van de ketel. Staat ie op ECO dan is het water in het interne vat koud, en moet je dus langer wachten voor er warm water komt. Dit kun je uiteraard niet even testen door te schakelen tussen on en off op de Tado want dan zie je wel de ketel heen en weer schakelen (er zit een LED op bij mij) maar dan is het water uiteraard al warm dus krijg je evengoed warm water op "off".
Maar er zijn ook ketels waarbij het anders werkt: staat het warm water bij Tado op "off" dan krijg je gewoon alleen maar koud water als je de kraan openzet, hoe lang je ook wacht. Dit maakt de ketel aansturing onbruikbaar want dat wil je natuurlijk niet, dan kun je hooguit nog het warm water op "off" laten zetten als je niet thuis bent.
Ik heb in mijn geval het warmwater op "on" staan op de tijden dat ik dit regelmatig gebruik (s'ochtends rond douche tijd en s'avonds rond eten klaarmaak tijd) en de rest van de dag op "off". Dat spaart gas en ik merk er weinig van want ALS ik warm water nodig heb dan is het er evengoed wel. Maar heb je zo'n ketel die dan niks doet dan is dat heel onhandig natuurlijk, dan moet je eerst het warmwater aanzetten.
1
Antwoorden
-
Als je de bedrading niet veranderd hebt is het nog steeds on/off.
Je moet de bedrading aansluiten op de correcte aansluitingen en de configuratie van de thermostaat aanpassen om modulation te laten werken.
1 -
Moet ik daarvoor ook de bedrading in de CV-ketel zelf aanpassen? Of volstaat met het anders aansluiten van de thermostaat?
0 -
update: mijn CV-ketel (Remeha Calenta Ace) herkent blijkbaar automatisch het aanstuurprotocol dus daar hoef ik de aansluiting niet te veranderen. Is het mogelijk om via NO en COM de modulatie aan te sturen, of kan dat alleen maar via de digital connector (+ en -) op de Tado thermostaat?
0 -
Normaal gesproken moet je het aan beide zijden aanpassen maar bij jouw ketel kennelijk alleen aan de kant van de thermostaat.
De draden moeten aan de Tado thermostaat kant op de + en - zitten EN je moet de configuratie van de thermostaat aanpassen door het juiste protocol in te stellen.
Zie de handleiding!
1 -
Dank voor je antwoorden. Ik heb hem nu aangesloten op de + en - en ook de configuratie gevolgd (stap 5 van de professionele handleiding). De verwarming doet het, maar toch nog 2 vragen waar je misschien bij kan helpen:
- is er een manier waarop ik kan zien of modulatie nu werkt? (warm wordt de verwarming, maar of het modulerend aangestuurd wordt kan ik niet zien)
- ik heb een 'hot water' tegel in mijn app erbij gekregen. Om die te testen heb ik de hot water op 'off' gezet echter er komt nog steeds warm water uit mijn kraan/douche. Weet jij of dit klopt en wat deze functie precies doet?
Dank alvast voor je reactie!
0