Hoe aansluiten van Honeywell thermische motor MT4-230V NC ?

Opties

Kan iemand mij misschien helpen: hoe moet de Honeywell MT4-230V NC aangesloten worden op de Slimme Thermostaat? Dit is ten behoeve van vloerverwarming (scenario #2).

Er zal een stekker aan moeten lijkt mij, en de Honeywell handleiding spreekt over een weerstand van 2W. De installateur begreep het zo 1-2-3 ook niet. Heeft iemand dit misschien al draaien en kun je de bedrading schetsen? Of misschien een fotootje?

Bij voorbaat hartelijk dank voor je moeite!

Beste Antwoord

  • Emphyrio
    Emphyrio
    Antwoord ✓
    Opties

    Herres heeft gereageerd met het schema (in een ander topic):

    Het schema is alles in serie schakelen. Dus een netvoedingsdraad naar de klep, de andere klepdraad naar Tado Com, en Tado No naar de andere netvoedingsdraad.

    Ik ga hier eens mee terug naar de installateur. Het is toch geen hogere wiskunde zou je zeggen.

«1

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De aansluiting staat in de installatie instructie (PDF) van die klep.

    https://products.ecc.emea.honeywell.com/europe/pdf/mu1b0303-ge51r0414.pdf

  • Dag @Rob2, bedankt voor je reactie. Met deze handleiding was het voor mij, en ook voor de installateur, helaas niet duidelijk genoeg. Gebrek aan kennis aan ons beider kant.

    Als ik die instructie lees, betekent dit dat ik een 2W weerstand moet aanschaffen? Kun je me daar iets verder in helpen, misschien een linkje? ? (Mijn middelbare school elektra leerde mij weerstand in ohms).
  • Nog een vraag, over de aansluiting aan de Tado Slimme Thermostaat. In de handleiding 'Draadloze slimme thermostaat - vloerverwarming en radiatoren' lees ik dat de zoneklep (de Honeywell) moet worden aangesloten op COM en NO in de slimme thermostaat. Maar de Honeywell is een NC (Normally Closed) apparaat. Moet de aansluiting dan ook niet op NC komen in plaats van NO?

  • LeDuc89
    Opties

    Goedemorgen Emphyrio,

    Helaas krijgen mijn installateur en ik het ook niet voor elkaar? Bent u er ondertussen al uit met uw installateur en zo ja, zou je jullie kennis met ons willen delen?

    Groet LeDuc

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    februari 2022 aangepast
    Opties
    Die 2W uit de instructie is het vermogen dat de thermische motor gebruikt, niet een extra component dat je in de keten moet opnemen.

    En idd lijkt me dat je een normally closed motor met nc verbindt anders werkt de schakeling inverterend, wat me niet zo prettig lijkt ;-).
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Let op: deze klep is ongeschikt voor het gebruik met Tado als afsluiter voor vloerverwarming omdat hij veel te traag opent. Het openen duurt ca 3 minuten. In die tijd kan de ketel z’n warmte niet kwijt wat leidt tot ketelstoringen, zelfs als je een bypass hebt.
  • LeDuc89
    Opties
    Morgen Herres, heb u een andere suggestie?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2022 aangepast
    Opties
    @LeDuc89 , wat is uw opstelling en installatie? Wat heeft u van Tado?
    Er zijn diverse mogelijkheden
  • LeDuc89
    Opties
    Morgen Herres,
    Beneden hebben we vloerverwarming die aangestuurd wordt door een bedrade tado thermostaat en gekoppelt is met een Honeywell zoneklep. Boven willen we het zelfde principe maken. Alle kamers worden voorzien van een bedrade thermostaat en een zone van de vloerverwarming. Op de vloerverwarmingsverdeler willen we thermische motoren plaatsen die we koppelen aan de bedrade thermostaat. Zodat alle zones (kamers) apart aangestuurd kunnen worden.
    Enige is dat de thermische motoren in vergelijking met de zoneklep een elektrakabel minder heeft, weet dus niet zeker hoe dit aangesloten moet worden. Kan het niet exact namaken. Idee hoe je een thermische motor kan koppelen met een bedrade thermostaat, zoals beneden nu ook gebeurt?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ik begrijp het. Alleen zie ik nog niet hoe de cv ketel wordt aangestuurd. Daar is normaalgesproken een draadloze ontvanger voor nodig.

    De aansluiting van de thermische motortjes gebeurt met 230 volt netspanning. In serie geschakeld met de Tado thermostaat.
    Thermostaat configureren als aan-uit relais mode. Een netdraad naar de ene draad van de klep, de andere draad van de klep naar NO van Tado, de Com van Tado naar de andere netdraad. Net zoals een bureaulampje met een schakelaar.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Maar ook hier geldt dat de kleppen mogelijk te langzaam zijn voor combinatie met Tado. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
  • Kan iemand mij vertellen of dit werkt? Dus een Honeywell thermische motor op de vloerverwarmingsverdeler? Dit zou voor mij namelijk een veel goedkopere en makkelijkere oplossing als alternatief op een zoneklep.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Nee, dat werkt niet. Zelf heb ik het ook geprobeerd.
    De motor is te traag, ca 3 minuten om te openen.
    Daardoor gaat de ketel in storing.
    Goedkoop duurkoop.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja het voordeel van die dingen is dat ze geen geluid maken, maar het nadeel is dat ze veel te langzaam zijn.

  • is het niet zo dat dit (de honeywell thermische motor) te proberen valt? Ik heb in huis een bypass bij de vloerverwarmingsverdeler zitten en een radiator in de bijkeuken die altijd iets open staan. Het lijkt mij daarom vrij onwaarschijnlijk dat de ketel in storing gaat? Is dit niet gewoon try/error? Werkt het dan is het mooi en ben ik met een investering van 25,= klaar. Bij een zoneklep moet ik de klep a 200,= kopen en een installateur laten komen.

  • P_Veldhorst
    Opties
    Waarom probeer je geen tadoknop? Zal ongeveer net zo duur zijn als een tado thermostaat plus thermische motor.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @tjerkpolle
    Het traag openen heeft nog een tweede nadeel. Tado schakelt in cycli van 20 minuten korte periodes. Dus bijvoorbeeld 5 minuten aan, 15 uit. Als het dan 3 minuten duurt voordat de klep open is heb je dus effectief 2 minuten. Dat verschil is te groot.
  • @P_Veldhorst

    op dit moment zit er een tado knop op. Ik heb echter het idee dat de knop teveel knijpt en de vloerverwarming dus trager werkt dan zonder deze knop. Daarom wil ik een zoneklep proberen, maar mijn installateur kwam met het voorstel van een honeywell thermische motor


    @Herres

    dat een tado schakelt in cycli, betekend dat dat de knop maar 5 minuten open is of dat de ketel maar 5 minuten brand? Want bij dat laatste zou ik dus nog 15 minuten "restwarmte" kunnen rondpompen toch?


    overigens hangt mijn ketel op zolder en de vloerverwarmingsverdeler zit in de garage op de benedenverdieping. Vrij lange weg dus van ketel naar verdeler.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Restwarmte rondpompen.
    Nou nee, want de klep sluit weer. Bovendien is de “rest” maar kort en weinig.
    Kijk een naar het onderwerp van @Andreplusplus over schakelen van de pomp zelf met Tado. Dat is misschien een alternatief als je geen klep wilt.
  • Andreplusplus
    Opties
    En over die cycli, lees in dit forum over pulsbreedtemodulatie:
    Bericht van Rob in dit topic
    https://community.tado.com/nl/discussion/comment/35353#Comment_35353
  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    @tjerkpolle, heb ik je misschien verkeerd begrepen? Bedoel jij misschien dat je de tadoknop in de aanvoer naar de verdeler hebt zitten, ipv een zoneklep? Ik heb mijn knoppen namelijk werkelijk op de verdeler, dus per lus 1 en dat werkt prima. Om de temperatuur constant te houden hoeft de knop maar een beetje open (1 golfje). En wanneer de temperatuur omhoog moet, gaat de knop verder open (2 of 3 golfjes), eigenlijk niet anders dan bij een radiator.
  • tjerk
    Opties

    @P_Veldhorst

    inderdaad, ik heb nu 1 knop in de aanvoer van de verdeler.

  • tjerk
    Opties

    Ik heb nog een alternatief voor de honeywell thermische motor en een zoneklep gevonden. Open/dicht tijd 6 seconden. Dat moet toch kunnen?

    ik weet alleen niet hoe ik dit zou moeten schakelen met een bedrade thermostaat?

    En ik ben er ook nog niet zeker van of deze past op mijn vloerverwarmingsverdeler.


  • Andreplusplus
    Opties
    Oei! Heb je lage temperatuur verwarming?
    Zo te zien verdeler zonder pomp, ookal zie ik maar een klein stukje. Dan zal het wel in orde zijn. Maar de klem (van een pompschakelaar?) maakt me weer ongerust.
    Normaliter moet je nl nooit de thermostaatkraan van de verdeler (die werkt met watertemperatuur) vervangen door een andere (die werkt met luchttemperatuur)
    Op die manier jaag je water met CV temp door je vloer en dat kan veel te hoog zijn, met schade aan vloer tot gevolg.
    Zo te zien heb je al een ventiel met M30x1.5, dus dat past wel. MAAR EERST BOVENSTAANDE CHECKEN!

    Dus als je de knop van de verdeler hebt vervangen, deze gauw terugzetten. Dan kun je een extra ventiel ervoor zetten, met de stelmotor.
    Aansturen door tado thermostaat is niet zo moeilijk - deze werkt als een schakelaar. Maar tado heeft wel een eigenaardigheidje (bij mij geen probleem, overigens, maar ik schakel mijn pomp en gebruik geen ventiel): zoek maar even op pulsbreedtemodulatie.
  • tjerk
    Opties

    Hallo @Andreplusplus


    wees gerust, de thermostaatkraan van de verdeler zit er nog gewoon. Vloertemperatuur wordt max. 30 volgens mij. Zie foto. Heb dus wel een pomp.


  • Andreplusplus
    Opties
    Aha, gelukkig. De tado knop zit dus op retour. Misschien past de stelmotor er rechtstreeks op?
  • Emphyrio
    Opties

    @tjerk Dat ziet er uit als een handig apparaatje, die 2HEAT stelmotor. Ik kan beamen dat ik niet heel tevreden ben met de Honeywell, dus dit klinkt een stuk beter.

    Je vroeg: "ik weet alleen niet hoe ik dit zou moeten schakelen met een bedrade thermostaat?"

    Volgens mij moet je hiervoor altijd een extra Tado slimme thermostaat inzetten, speciaal voor de aansturing van de stelmotor. Die thermostaat stel je dan in als aan-uit relais. Als ik het goed heb gaat dit in combinatie met een Draadloze Ontvanger (Extensiekit). Maar de anderen kunnen je daar wellicht beter bij adviseren.

  • @tjerk heb jij (of iemand anders hier) inmiddels ervaring met de 2HEAT gemotoriseerde stelmotor?

    Dat is prijstechnisch een stuk interessanter dan die Honeywel klep van 165 Euro. Stelmotor is 39 Euro en klep c.a. 49 (bij 4heat.nl bijvoorbeeld, dus voor 90 Euro zou je klaar zijn.

  • Jammer dat dit draadje doodloopt. iemand nog meer info hierover ?