Tado met Honywell zoneregelaar

Opties

Hoi,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, want ik heb er totaal geen verstand van, en de mensen die er wel verstand van hebben wijzen naar elkaar. Of in het geval van Tado reageren zeer traag, en reageren altijd met een vraag waardoor je na dagen mailen nog geen antwoord hebt.

Ik heb door mijn aannemer samen met de vloerverwarming een Honeywell zoneregelaar laten installeren. Zone 1 is voor de vloerverwarming, zone 2 is voor alle radiatoren in huis. Beide zones hebben een bedrade thermostaat, en de thermostaat van zone 2 staat ingeschakeld als default voor de radiator knoppen (4) en de thermostaat zelf staat "uit" zodat deze geen warmte vraagt.

Maar mijn probleem is met de vloerverwarming, want het blijkt dat beide thermostaten bij aansluiting een dansje gaan doen met de afsluiters open.....dicht.....open......dicht. Voor zone 2 maakt dat niet uit want de knoppen vragen geen warmte dus er wordt naar het lijkt ook geen warmte geboden op die leidingen. Maar voor zone 1 houd dit in dat hij dus warmte blijft bieden aan de vloerverwarming hier voel ik ook warmte op de leidingen. Ok snachts (als het heel stil is) hoor ik de ketel op zolder voor korte tijd aan slaan en weer uit slaan terwijl er totaal geen warmte vraag is. Op het moment regel ik de vloerverwarming middels de thermostaat kraan op de installatie.

oftewel ik heb veel geld uitgegeven om mijn installatie te laten voldoen aan de requirements van Tado, en nu heb ik uiteindelijk lijkt de installatie de situatie te creëeren die ik wilde voorkomen, en dat is dat de vloerverwarming continu warmte ontvangent.

kennen jullie dit probleem? Heeft iemand er ervaring mee? staat er ergens iets niet goed? oftewel wat kan ik doen om te zorgen dat mijn overpriced installatie ook doet waarvoor ik hem aan heb geschaft.

Thanks!

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Dag Sander, allereerst jammer dat je zo over de kosten van de installatie praat bij de oplossing van een probleem wat technisch van aard is. Als het overpriced is waarom heb je het dan zo gedaan? Objectieve vergelijking met bijvoorbeeld Honeywell Evohome laat zien dat het met de prijs wel meevalt.

    De informatie die je verstrekt is inderdaad niet compleet. Ik begrijp dat de helpdesk vragen heeft.

    Volgens de informatie die hier rondgaat kan een Tado installatie niet met 2 bedrade thermostaten werken. Als het toch kan moet Tado zelf het op een speciale manier configureren. Dus ik raad je toch aan om er met de helpdesk uit te komen.

    Succes verder.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2021 aangepast
    Opties

    Hoe heb je de configuraties in de app geregeld? Misschien kunnen we kijken of er uit te komen valt.

    Ik zou zelf ook willen weten of 2 bedrade thermostaten op de opstelling die je hebt kan werken.

  • Sander1980
    april 2021 aangepast
    Opties
    Hoi Herres,

    Bedankt voor je reactie.
    om een en ander te verhelderen.
    1. Ik vind het overpriced omdat het niet doet waar ik het voor heb aangeschaft.
    2. Ik heb voor deze installatie gekozen omdat ik vrijheid wil in hoe ik welke ruimte verwarm. en dat de badkamer verwarmt kan worden zonder dat de woonkamer ook verwarmt moet worden.
    3. Het is al 3 maanden onduidelijk wat het probleem is met de installatie
    4. Helpdesk reageert om de 3 dagen met een nieuwe vraag, en sommige vragen had ik drie mails daarvoor al beantwoord. dus ik begin een beetje gefrustreerd en wanhopig te worden.
    5. voor aanschaf van thermostaat of extender had ik contact met Tado en die adviseerde mij op deze aansluiting 2x bedraad.

    Voor wat betreft je laatste vraag.
    Verdeler 1 zit in de meterkast gekoppeld aan de vloerverwarming en draad loopt naar de woonkamer
    - thermostaat geplaatst in de woonkamer
    - in de app heeft de kamer "livingroom" deze thermostaat als warmtezone.
    - Thermostaat staat al een maand uit (het is warm genoeg in huis) Toch wordt er nog warmte aangeboden aan de vloerverwarming.

    verdeler 2 zit ook in de meterkast en is gekoppeld aan alle radiatoren. de thermostaat hangt ook in de meterkast,
    - de thermostaat staat uitgeschakeld (vraagt dus zelf geen warmte),
    - en hierop staan 4 radiatoren aangesloten.
    - in de app verwijzen alle vier de kamers naar verwarmingszone selectie van de betreffende thermostaat.

    verdeler 2 lijkt naar behoren te werken en bied warmte aan de radiatoren die er om vragen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2021 aangepast
    Opties

    Dag Sander,

    Ik begrijp helemaal dat je ontevreden bent. Je zit al drie maanden met een (dure) installatie te prutsen die niet naar behoren werkt, en je wordt niet afdoende geholpen.

    Allereerst: je hebt een ongebruikelijk advies van Tado gekregen wat afwijkt van wat er normaal geadviseerd wordt in de handleidingen. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe dat advies was, kun je me dat svp mailen op mijn Tado mailbox? Misschien werpt dat wat licht op de achtergronden.

    Als de thermostaat 1 uit staat zou er geen warmte op de vloerverwarming moeten kunnen komen want de Honeywell klep staat dicht. Nu er toch warmte gegeven wordt vermoed ik een verkeerde aansluiting van de klep op de thermostaat of iets in het leidingwerk (minder waarschijnlijk). Je houdt niet meer van vragen 😉 maar als ik er iets van wil zeggen zou ik willen weten wat voor klep het is, en hoe die is aangesloten op de thermostaat (welke aansluitingen op de thermostaat gebruikt met welke draad van de klep, en hoe wordt de klep gevoed?). Overigens moet in de instellingen van thermostaat 1 zijn aangegeven dat ie een klep aanstuurt op aan/uit dus niet open therm.

    Thermostaat 2 staat aangesloten op de cv ketel. Dat is dan de zoneregelaar in je huis. In de Livingroom zou je in de app moeten aangeven met meettoestel is thermostaat 1, zoneregelaar is thermostaat 2. Dat is theoretisch, ik weet niet of dat in de praktijk ook zo ingesteld kan worden.

    Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

    Groet, Herres

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    april 2021 aangepast
    Opties

    Dag Sander,

    Ik heb je mail bestudeerd. Eén en al treurige miscommunicatie.

    Je hebt dus een zoneregeling met 2 stuks gekoppelde Honeywell VC 8615 kleppen. Op zich een mooi systeem. Om correct te kunnen werken moeten BEIDE slimme thermostaten ingesteld en aangesloten zijn op aan-uit, dus niet op open therm. Is dit juist ingesteld? De mail hierboven is niet van toepassing voor dit systeem. De aansluiting van de bedrade thermostaten op de witte kroonsteentjes van de kleppenschakeling De ketel uiteraard ook op aan-uit aansluiten (stekker X4 aansluitingen 6 en 7).

    Wel jammer dat je op die manier geen gebruik kunt maken van de modulerende eigenschappen van de thermostaten en de cv. Terwijl de Intergas Combi Compact zelf zo'n mooie regeling ingebouwd heeft voor 2 zones.

    Het dansje wat de kleppen maken lijkt op een verkeerde aansluiting ergens. Ik kan me niet voorstellen hoe de Tado thermostaten dit zouden kunnen veroorzaken.

    Succes, hoop dat je zo verder komt.