Radiatorknoppen gaan veel te laat dicht

Opties

Ik heb sinds een tweetal maanden een draadloze thermostaat, naar volle tevredenheid. 

Omdat ik verschillende ruimtes apart wil kunnen verwarmen heb ik nu ook slimme radiatorknoppen geïnstalleerd. De setup is eenvoudig:


Nu heb ik het volgende probleem:

In de woonkamer staat de temperatuur op 21,5 graden en is deze ook bereikt. 

In de badkamer is het maar 18 graden en vraag ik om te verwarmen naar 22 graden. 

De badkamer begint op te warmen maar ook in de woonkamer worden de radiators bloedheet en stijgt de temperatuur tot ruim boven de 22 graden. Eens hij daar zit, heeft hij wel plots door dat het te warm is en gaan de radiatorknoppen dicht. 

Ik begrijp evenwel niet waarom de radiatorknoppen in de woonkamer niet meteen dichtgaan, aangezien deze kamer al perfect op temperatuur is.

Leert Tado hier sowieso nog over bij, of is het hele systeem nu ook weer niet zó slim?

Antwoorden

  • Kikkereau
    Opties
    Ik heb nét hetzelfde probleem
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is niet goed. De meeste mensen die met dit probleem komen die blijken in de woonkamer geen slimme knoppen te hebben (ze denken "daar regelt de thermostaat het toch al???") maar in dit geval staan die er wel.

    Je moet controleren of deze knoppen wel goed gemonteerd en gecalibreerd zijn. Zitten er adapters tussen of konden ze direct op de kraan geschroefd worden? Bij adapters kan er nog wel e.e.a. fout gedaan worden, het kan bijv zijn dat er nog een extra stukje op het pennetjes gezet moet worden. Als dat er niet goed op zit dan sluit de kraan niet.

  • Feelio
    Feelio
    januari 2022 aangepast
    Opties

    @Rob2 Bedankt voor je input. Ik zal de knoppen vanavond eens demonteren en opnieuw installeren, maar ik betwijfel eerlijk gezegd of het daar aan ligt.

    Als ik de woonkamer alleen verwarm is er namelijk geen probleem en brengt Tado deze redelijk goed op temperatuur. Het enige probleem waar ik daar mee zit is dat bij een minimale warmtevraag (bijvoorbeeld van 21,3 naar 21,5) de knoppen niet opengaan (of de ketel niet in actie schiet, dat moet ik nog even nagaan). Maar daar zijn al verschillende andere topics over heb ik gezien. Onder andere deze: https://community.tado.com/nl/discussion/11459/tado-radiator-knoppen-openen-te-laat-of-niet

    Anyway, het is het proberen waard om de knoppen eens te demonteren en opnieuw te installeren. Ik heb twee knoppen met een adapter en twee zonder. Ik zal kijken of ik op die met een adapter eventueel een langer pennetje kan zetten.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Bij mij werkt de minimale warmte vraag ook belabberd. Tado vraagt wel warmte maar verder gebeurt er weinig. Na lang wachten vraagt tado nog meer en dan een overshoot als gevolg.
    Ben er nu een paar weken mee bezig om dit probleem op te zoeken.
    Maar het probleem lijkt niet bij tado te liggen.
    Ik denk dat m’n cv ketel hier de boosdoener van is. Die kan niet het lage vermogen stoken dat de fabrikant heeft opgegeven.
    Monteur van de fabriek komt deze week weer kijken.
  • Feelio
    Feelio
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Ik heb zonet nog wat getest. Ik heb in de woonkamer één radiator met een adapter en één zonder. Wanneer de woonkamer op temperatuur is en ik begin de badkamer te verwarmen, worden beide radiatoren in de woonkamer bloedheet, zowel die met als die zonder adapter. Lijkt me sterk mocht het dus aan de adapter liggen.

    Tado doet om de badkamer te verwarmen een warmteaanvraag van drie golfjes. Daardoor levert de ketel extreem heet water. Zou het kunnen dat Tado zich hieraan mispakt? Dat hij zo'n heet water in de woonkamer niet verwacht en de temperatuur daardoor ook in de woonkamer plots de hoogte inschiet?

    Maar zelfs in dat geval begrijp ik niet waarom de radiatorknoppen in de woonkamer niet ingrijpen. Daarvoor heb ik die dingen net gekocht.

    Ik denk dat ik de helpdesk maar eens ga contacteren.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Het is natuurlijk ook wel heel raar regelen als je plots heel heet water krijgt. Dat blijde platen bij jou heet zijn is dan ook niet heel raar.
    Kan ook gewoon zijn dat de tado knop bv 20% open staat in je woonkamer. Houd wel in dat er bovenin de radiator het heel heet aanvoelt. En onder zo goed als koud. En de ander minder heet of lauw.

    Ik denk dat je dit probleem nooit helemaal weg krijgt. Uiteindelijk herpakt het hele systeem zich weer en vind er overal wel weer een balans.
  • Feelio
    Opties
    Ja oké, maar er loopt toch wel meer fout.

    Nadat de radiators in de woonkamer bloedheet werden heb ik via Tado de verwarming in zowel de badkamer als de woonkamer uitgeschakeld.

    Even later heb ik de verwarming in de woonkamer opnieuw ingeschakeld op 21,5. Het was er dan nog 22 graden.

    Vervolgens koelt het van 22 graden af naar 21,1 graden. Ik check Tado. Die vraagt warmte (twee golfjes), maar de radiators in de woonkamer voelen op dat moment koud aan.

    Ik loop naar mijn ketel. Die is niet aan het draaien. Pas minuten later schiet de ketel in actie en worden de radiators in de woonkamer warm.

    Dit zijn toch erg grote schommelingen die niet zouden mogen voorvallen?
  • Andreplusplus
    Opties

    Uhm, @Feelio, ik zie wel een temperatuursensor maar geen thermostaat bij je apparaten.

    Serienummer zou met RU moeten beginnen. Hoe stuur je de ketel aan?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Nee dat is wel heel raar. Nou is het wel dat het steeds meer een raadsel is wat die golfjes nou inhouden.
    Ben de hele avond bezig met die ketel en thermostaat.
    Als tado 2 golfjes laat zien staat het de ketel 36 graden te pruttelen. Daarna springt die terug naar 1 streep en vliegt de ketel naar 55 graden….. ??
    Niet echt een duidelijk verhaal uit te halen.
  • Feelio
    Feelio
    januari 2022 aangepast
    Opties
    @Andreplusplus Ik denk dat daar een onzorgvuldigheid in de naamgeving zit. Ik kocht destijds een starterkit met draadloze thermostaat, ontvanger en bridge. Blijkbaar wordt de thermostaat hier inderdaad temperatuursensor genoemd. In principe stuurt deze via de draadloze ontvanger de ketel aan.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Feelio maar het serienummer (1e 2 letters) klopt ook niet.

    Of is er dit bij jou aan de hand?

    Lees anders even dit stukje

    Dat kun je helemaal hier teruglezen.

  • Feelio
    Opties

    @Andreplusplus Bij mij is dit scenario van kracht:

    Ik heb dit voor de duidelijkheid zelf niet zo ingesteld. Da’s automatisch gegaan. Ik wil de thermostaat gerust als zoneregelaar instellen als dat beter is, maar ik weet niet hoe. Ik heb geen andere keuze dan de draadloze ontvanger als zoneregelaar:


  • Andreplusplus
    Opties

    Aha, dat kan ook natuurlijk. Ik zag die niet bij je eerste screenshot met apparaten.

    Deze BR…. moet dus zoneregelaar zijn in al je ruimtes in de app.

    Dan zou het eigenlijk allemaal goed moeten werken. Als in 1 kamer wamte nodig is, gaat de ketel aan. Door je hele installatie gaat heet water stromen. Maar inderdaad, in ruimtes die al op temperatuur zijn (volgens het meettoestel in de ruimte - is dat inderdaad die draadloze temperatuursensor SU…..?) moeten de kranen dicht gaan en zou er niet zo’n overshoot in temperatuur moeten optreden.

    Wat de betekenis van de golfjes betreft - dat is mij ook een raadsel…

    Bij jou dus SU… en in ruimtes met maar 1 apparaat is dat apparaat automatisch het meetttoestel en kun je dat niet kiezen.

  • Feelio
    Opties
    Een stand van zaken na een kleine week mailen met de helpdesk van Tado.

    Na een eerste mail waarin ik het probleem uitlegde, kreeg ik een reactie waarin stond dat ze de kalibratieparameters van mijn slimme radiatorknoppen verbeterd hebben. Dit heeft niks opgeleverd.

    Hierop werd mijn zaak doorgestuurd naar een technicus.

    Vandaag kreeg ik een hele uitleg over hoe Tado werkt en dan deze passage:

    “We zouden hiervan de parameters wat kunnen bijstellen maar omdat de overschotten nog redelijk beperkt zijn, rond de 0.5º zou ik dit in dit geval niet aanraden. Dit omdat bij deze kleine overschotten de aanpassingen vaak niet heel veel nut hebben, en soms ook een negatief effect hierop kunnen hebben.”

    Ik heb laten weten dat ik erg teleurgesteld ben in deze reactie. Als een halve graad meer of minder er niet toe doet, slaat het nergens op dat Tado uberhaupt toelaat om de temperatuur tot op een halve graad in te stellen. Overigens gaat het niet over afwijkingen tot 0,5 graden, maar van minimaal 0,5 graden.

    Het echte probleem is dat de slimme radiatorknoppen hun werk niet goed doen bij het verwarmen van verschillende ruimtes. Ze moeten gewoon sneller ingrijpen. Ik hoop dat ze dit alsnog opgelost krijgen. Zoniet zie ik mij genoodzaakt de hele handel terug te sturen.