Tado radiator knoppen openen te laat of niet

Opties
Erik_T
Erik_T
december 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb nu al een tijd een erg vervelend probleem, al meerdere malen Tado bericht via verschillende kanalen maar krijg maar geen (goed) antwoord of zelfs een oplossing.

Ik heb in alle kamers in huis radiator thermostaat knoppen van tado. Tevens heb ik in de keuken en woonkamer een slimme bedrade thermostaat (in de keuken) en een slimme temperatuur sensor( in de woonkamer). De slimme bedrade thermostaat dient als zone controller voor alle andere kamers.

Het probleem is dat de radiator knoppen niet of veel te laat open gaan nadat er een warmte vraag is vanuit Tado. Ik zie nadat de warmte vraag is gestart dat de ketel aan gaat, de knoppen gaan echter in de meeste kamers veel te laat open (5 minuten later ongeveer). En in de woonkamer (waar ik recentelijk de slimme temperatuur sensor heb geplaatst) gaan de knoppen helemaal niet open als er een minimale warmte vraag is.

Het gekke is dat als tado veel warmte vraagt (3 golfjes in de app) de knoppen wel direct (helemaal) open gaan. Het werkt echter niet goed als er een minimale warmte vraag is.

Wel zie ik op de radiatorknoppen de ingestelde temperatuur netjes (en snel!) veranderen, en dus concludeer ik dat de verbinding met de bridge prima is.

Het gevolg hiervan is dat ik me een ongeluk stook (de ketel gaat aan maar gaat pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan) en de kamer niet opwarmt.

Is er iemand die hetzelfde heeft ervaren en een oplossing weet, want van de tado klanten service verwacht ik inmiddels niet zo veel meer..

Als aanvulling hier een screenshot met het probleem (tussen de oranje lijnen vraagt tado 1 'golfje' warmte, ketel gaat aan maar de radiatoren en dus de kamer worden niet warm). Na het laatste oranje lijntje heb ik de knoppen eraf gehaald omdat de kamer anders niet verwarmt.


Antwoorden

  • de_bigMaq
    Opties
    Hoi, zit je nog met dit probleem? Stomme vraag, heb je nu een ander merk batterijen in je knoppen? Al geprobeerd de/een knop te resetten en nieuwe alkaline batterijen? Heeft de lokatie van je thermostaat invloed op de verbinding met je knoppen? Dit probleem herken ik van toen ik mijn tado net had. Ook geen support maar miraculeus lostte het probleem zich na veel resets en spellen met de instellingen in de app zich op. Ik ben nog altijddl benieuwd wat van serverzijde wordt gezien, if de server het oplost door wat opties toe te passen of als er handmatig op afstand wordt ingegrepen op een storing
  • Feelio
    Opties

    Zelfde probleem hier. Temperatuur ingesteld op 21,5. Wanneer die zakt tot pakweg 21,3 vraagt Tado één golfje warmte, maar radiators warmen niet op. Temperatuur zakt verder naar 21,1. Tado vraagt twee golfjes en de knoppen gaan plots wel open.

  • jcouzy
    Opties

    @Feelio Gaat je ketel wel branden bij 1 golfje? Of wordt de temperatuurvraag door je ketel genegeerd?

  • Feelio
    Opties

    @jcouzy Goeie vraag! Ik ga dat uitpluizen en kom er asap op terug.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Hetzelfde hier. Ben nog aan het kijken of dit aan de cv ketel ligt of aan tado. Krijg steeds meer vermoedens dat m’n cv ketel niet lekker op kleine vermogens werkt.
    Monteur komt deze week weer langs.
  • Feelio
    Feelio
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Vraag is wat 'warmtevraag' concreet betekent. Betekent dit dat de ketel altijd moet aanslaan? Of kan het ook zijn dat Tado warmte vraagt, maar dat de temperatuur van het water dat op dat moment in de leidingen circuleert nog warm genoeg is en de ketel dus niet moet aanslaan?

    Ik had net namelijk deze situatie:

    Woonkamer dus mooi op temperatuur (zelfs een tikkeltje hoger) en twee golfjes warmteaanvraag. Vervolgens naar mijn ketel gelopen, daar een minuutje blijven staan maar deze was niet aan het draaien en sloeg ook niet aan.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Dit zie ik dus ook heel vaak.
    Tado blijft maar warmte vraag sturen. Althans dat lijkt zo door de aantal golfje die getoond worden.
    Ik heb eerder het idee dat tado een bepaalde vraag blijft behouden naar de ketel toe.
    Neem als voorbeeld dat tado nog 45 graden vraagt aan de ketel. Dit om de temperatuur niet te ver te laten zakken. Maar het water wat nog overal rond circuleert is nog 50 graden. Dan gaat de ketel nooit aan. Je kan water immers niet omlaag verwarmen.

    Nou heb ik nog een vermoeden dat veel cv ketels er niet mee kunnen omgaan om een heel klein circuit te verwarmen. En dat is precies wat we nu met tado voor elkaar proberen te krijgen.
    Met als gevolg dat er regelmatig nog te warm water rond gaat en de ketel lang nodig heeft om hier op te reageren.

    Ben hier nu ook een beetje aan het testen door alle knoppen eraf te halen en te kijken wat er gebeurd als de ketel meer water en vermogen moet rondpompen.
  • de_bigMaq
    Opties
    @Feelio volgens je plaatje zou het verwarmen moeten stoppen. De temp in de kamer is 21.6 en de verwarmingsveaag naar 21,5 op je scherm zou kort na je schermopname moeten stoppen.
    De warmtevraag creëren is de temperatuur op een specifieke radiator of radiatorgroep of voor een specifieke ruimte verhogen boven de lokale temperatuur daar zodat de cv ketel gaat stoken om de temperatuur voor die ruimte gaat verhogen
  • de_bigMaq
    Opties
    @879 als je de knoppen eraf haal créer je gewoon een open/dicht systeem die op dat moment open komt te staan als er geen knop op de radiator zit om die dicht te draaien.
    In mijn geval heb ik mijn systeem zowel op de radiatoren als op de cv instellingen waterzijdig ingeregeld. Bij de standaard instellingen draait een cvketel vaak te hoog ingesteld af fabriek. Een paar vraagje want ik ken je systeem niet,
    Heb je op al je radiatoren thermostatische kranen met slimme knoppen?
    Bij warmtevraag wordt de aan cv zijde ingestelde temperatuur geproduceerd dus of 45 of 50. De radiatorknop zegt alleen hey ik meet hier18 graden maar ik krijg de opdracht voor 20, ik draai open en stuur de opdracht geef mij warmte naar mijn thermostaat die de opdracht weer doorstuurt naar de cv
  • Erik_T
    Opties

    Het ligt wat complexer bij tado / jouw cv installatie. Sommige CV's kunnen ingesteld worden om een warmtevraag onder een ingesteld aantal graden te negeren. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld 40 graden als ondergrens. Als tado 1 golfje warmte vraagt (wat ik kan uitlezen als +/- 1-25% warmtevraag) gaat mijn ketel niet aan. Pas als de warmtevraag boven de 40 graden komt gaat de CV ketel branden. Voordeel hiervan is dat de knoppen dan ook ver genoeg openstaan om water door te laten. Daarnaast is het niet altijd zo dat tado de warmtevraag stopt als de gewenste temperatuur bereikt, als het goed is is tado 'slim' en verwarmt hij nog even door omdat de ketel anders kort daarna alweer aan moet slaan (dit is niet goed voor de ketel en niet zuinig).

  • de_bigMaq
    Opties
    @Erik_T vraagje want ik probeer het te begrijpen, zeg je dus dat de Tadoknop op mijn radiator dus ook de actuele watertemperatuur in die radiator meet . Ik ging/er vanuit dat de knop alleen de buitentemperatuur meet van de lucht middels het gaatje aan de zijkant van de thermostaatknop
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    @de_bigMaq il heb overal tado slimme knoppen zitten. Al 2 jaar. Nee installatie is niet waterzijdig ingeregeld.
    Ik had alle knoppen eraf gehaald om meer water rond te laten lopen. Dus de radiatoren die normaal dicht zouden staan liepen gewoon mee.
    Met alleen warmtevraag in de woonkamer.
    Effect was iets beter. M’n ketel stookt gewoon niet op de laagste onderwaarde van de fabrieksopgave.
    Morgen komt monteur om software aan te passen aan de ketel.
  • Erik_T
    Opties

    @de_bigMaq Nee de radiator knoppen meten alleen de kamer temperatuur. De centrale thermostaat (bedraad of draadloos) vraagt een bepaalde warmtevraag van je ketel (als die is aangesloten via opentherm). Ik heb alleen gezien dat de warmtevraag (in procenten) door tado van invloed is op de warmtevraag (in graden) naar de ketel toe als ook hoeveel de radiator kranen geopend zijn, bijvoorbeeld:

    warmtevraag van 30 graden = 12% en knoppen gaan ook (ongeveer) 12% open. (deze percentages en warmtevraag kan voor elke installatie weer anders zijn).

    Mijn ketel was eerst ingesteld dat hij een warmtevraag onder een bepaald aantal graden (40 bijvoorbeeld) beantwoorde door te gaan stoken tot een aanvoertemperatuur van 40 graden. Dit betekend ook dat een warmtevraag van tado van 1% (bijvoorbeeld 25 graden) beantwoord werd door de ketel met 40 graden water, maar de knoppen gingen maar 1% open en dus kon de ketel zijn warmte niet kwijt en ging pendelen.

  • Feelio
    Opties

    @jcouzy Om nog even op jouw vraag te antwoorden of mijn ketel wel gaat branden bij één golfje: ik heb dit nu een paar keer gecheckt en het lijkt vaak van niet.

    Wat wel gek is: toen ik nog geen slimme radiatorknoppen had maar alleen nog maar de slimme thermostaat, had ik hier eigenlijk geen last van. Ik heb de indruk dat de slimme radiatorknoppen toch één en ander in de war sturen.

    Ik heb namelijk ook bijna het tegenovergestelde voor, namelijk dat de knoppen in sommige situaties te laat dichtgaan. Maar daarover heb ik een andere discussie gestart: https://community.tado.com/nl/discussion/comment/35947

    Dat laatste heb ik gisteravond ook naar de Tado helpdesk gestuurd. Erg benieuwd wat hun reactie gaat zijn.