Batterijen thermostaat raken snel leeg

Eelco
Eelco
november 2019 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Afgelopen zomer heb ik een aantal maal de batterijen van mijn tado thermostaat vervangen en vandaag kwam ik thuis in een koud huis omdat de batterijen alweer leeg zijn. Voorheen gingen de batterijen bijna een jaar mee en kreeg ik een mail wanneer de batterij vervangen moest worden.

Ik heb het nog even nagezocht maar sinds 29 juni j.l. heb ik de batterijen vandaag voor de tweede keer moeten vervangen dus momenteel gaan ze slechts 2 maanden mee...

Hoe kan het dat de batterijen nu zo snel vervangen moeten worden? En waarom krijg ik geen mail bericht meer om mij te waarschuwen?

Beste Antwoord

  • Michael
    Michael | Moderator
    Antwoord ✓

    Hallo Eelco,

    Twee maanden is wel heel erg snel. Dit hoort niet te gebeuren. Verbindingsproblemen kunnen ook een snellere batterijverbruik veroorzaken. Mocht het wederom gebeuren, neem dan contact op met support.

    Groet,

    Michael

«1

Antwoorden

  • Hier exact hetzelfde. Ik krijg geen melding noch in de app noch via mail. Batterijen van 2600mah zijn na nog geen twee maanden leeg.
  • 2600mAH? Toch geen oplaadbare batterijen hoop ik. Die werken op een lager voltage, en worden helaas niet ondersteund.

  • In mijn geval gaat het niet om oplaadbare batterijen maar om nieuwe ongebruikte duracel of philips batterijen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik denk dat de levensduur van de batterijen afhangt van:

    • hoe vaak je op het knopje drukt
    • welke verbinding met de ketel je hebt (een bus zoals OpenTHERM of een aan/uit relais schakeling)

    In ieder geval zijn bij mij de batterijen na zowat een jaar nog helemaal "vol" in de indicatie.

    Dat zegt op zich weinig natuurlijk, ik weet (nog) niet hoe lang ze nog meegaan als hij eenmaal terug begint te lopen.

    Ik heb wel eens gevraagd of bij OpenTHERM de thermostaat uit de ketel gevoed wordt (zoals wel gebeurt met klassieke thermostaten zoals Honeywell ChronoTherm) maar dat schijnt niet het geval te zijn. Echter, het bekrachtigen van een relais kost toch wel meer stroom dan het versturen van berichtjes over een bus!

  • Eelco
    Eelco
    november 2019 aangepast
    Eerder gingen de batterijen wel ongeveer een jaar mee en het knopje gebruik ik niet. Het betreft bij mij een OpenTHERM aansluiting maar ook dat niet niet veranderd ten opzichte van jaren geleden.
  • Eelco, waren het echt nieuwe batterijen of oude die jij als nieuw hebt gekocht? Ik zal eens meten wat het stroomverbruik is in ruststand want 2 maanden is echt heel kort dan moet het stroomverbruik best heftig zijn.
  • Micha, bedankt voor je reactie. De batterijen had ik als nieuw gekocht maar er staat geen datum op dus wie zal het zeggen... Helaas heb ik geen multiplayer. Op dit moment gaat het nog goed met de huidige batterijen, we wachten af.
  • Eelco
    Eelco
    december 2019 aangepast

    And so it begins. De display van de thermosstaat doet op dit moment niets meer. Via de app kan ik zien dat de batterij nog de status "goed" heeft. Ik houd het de komende dagen in de gaten.

  • Batterij verbruik al jaren een probleem, er word aangewerkt maar er gebeurt niets.
    Wat mij opvalt is dat als overal in huis de kranen op vorstbeveiliging staan en alleen de woonkmr actief is, 2 kranen, deze constant open en dicht gaan, dit vreet stroom. En ze hoeven pas dicht als er elders in huis vraag is. Snap niet dat dit niet op te lossen is.
  • Ik heb hetzelfde probleem. Ik moet elke 2 a 3 maanden de batterijen vervangen. Lijkt mij niet de bedoeling. Ook bij mij zijn het gewoon nieuwe Duracell batterijen (AAA). De verbinding is ook goed en constant.

    Waar ligt dit aan? en hoe kunnen we het oplossen?
  • Een batterijadapter kan jullie oplossing zijn. De adapter geeft 4,5volt aan een batterij lijkende AAA dummybaterij. En daarnaast plaats je nog de bijgeleverde op AAA batterij lijkende dummys. (Van binnenin hebben ze een doorverbinding). Zo heeft de thermostaat constant 4,5v via de stroomnet.
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

    Welke batterijadapter raadt je ons dan aan, want heb er opgezocht en ze niet er heel cheap uit

  • Mijn probleem lijkt toch wel verholpen. Ik gebruikte eerder batterijen die ik goedkoop via Internet heb besteld. Deze waren vrij snel leeg, hoewel dit wel duracel batterijen waren. In december 2019 heb ik verse duracel batterijen in de supermarkt gehaald, deze heb ik afgelopen week pas hoeven te vervangen. Het lijkt er dus op dat mijn partij goedkope merk batterijen toch niet de kwaliteit hadden die ik ervan had verwacht.

  • Raph_Zomers
    oktober 2021 aangepast

    Ik gebruik steeds duracell batterijen en vervang, sinds het begin dat ik Tado gebruik, elke 3-4 maanden de batterijen na melding via de app. Stelde reeds enkele malen de vraag hoe dit komt en kreeg als antwoord "gekend probleem, we werken eraan!" Tot nu toe niets!!!!!! Wanneer komt er verbetering?????

  • Onze Tado ging voorheen ook netjes met het batterijverbruik om maar om een of andere reden is dit opeens veranderd. Om de paar maanden zijn we aan de beurt met weer eens een koude vloer, een koud huis en de vervanging van weer een setje AAA batterijen. Wie heeft de oplossing? Tado, hoe komt dit en wat wordt hieraan gedaan?
  • Hier hetzelfde probleem bij een van de 3 thermostaten. De knop wordt eigenlijk nooit ingedrukt. Dus geen extra verbruik door display.
    Beetje jammer van al die nietszeggende antwoorden over batterijen. Er gaan steeds splinternieuwe Duracell batterijen in.
    Het lijkt meer op een software probleem waardoor de batterij sneller leeg raakt of een probleem met de sensor sie de batterij capaciteit in de gaten houdt. Ik zou zeggen Tado doe je huiswerk en neem dit serieus. Verder ben ik heel tevreden over hardware en software.
  • Misschien leidt klagen op FaceBook wel tot een snellere actie van Tado?
  • Ik ervaar ook hetzelfde probleem, gek genoeg bij 4 van de 9 slimme thermostaatknoppen. Gebruik overal dezelfde (nieuwe) batterijen. Bij de betreffende 4 knoppen is de batterijduur 3 maanden. Bijzondere: bijna tot geen “werking” gehad in de afgelopen maanden.
    Dus verbruik ligt daar niet in: ik vermoed in software en communicatie.
    Krijg zo wel ander beeld bij voorgeschotelde besparingen, kost je een vracht aan batterijen…. 🤔
  • @MrBeam Betreft het knoppen die op grotere afstand van de bridge zitten? Of is het willekeurig?

  • MrBeam
    MrBeam
    november 2022 aangepast
    @Andreplusplus nee eigenlijk niet: 3 van de 4 zitten op een redelijk gelijkwaardige afstand. Van de 4e is afstand groter.
    Vandaag opnieuw 2 sets moeten vervangen van knoppen waarvan ik op 25-09 ze al vervangen had. NB: Ik gebruik in alle Tado-apparaten hetzelfde merk en type batterij.
  • Tja, dat is wel erg snel, 2 maanden. Als de knoppen het ventiel goed kan bedienen (m.a.w. de calibratie gaat goed) en de knop is goed gepaired met de bridge zou ik niet weten waar het batterijverbruik in zit. Communicatie zou heel weinig energie moeten kosten (regelmatig wordt de temp en luchtvochtigheid doorgestuurd, dat gaat continu door, minstens 1x per minuut) en dan is m.i. in verhouding het sturen van het motortje een grotere aanslag op de batterijcapaciteit. Dus als die niet vaak open en dicht gaat (zou je sowieso moeten kunnen afleiden van de grafieken voor de kamer) lijkt er nog iets anders aan de hand. Ik zou dit toch eens voorleggen aan tado support, wellicht kunnen ze ook nog iets meer zien van de apparaatstatus.

  • Ik heb sinds begin deze maand (November) 6 nieuwe Tado knoppen en ik wordt dagelijks gespamd dat er nieuwe batterijen nodig zijn in verschillende knoppen. Als ik vervolgens in de app kijk, zie ik (soms) dat de batterijen toch nog okee zijn. Misschien zaten er wel oude batterijen in mijn nieuwe knoppen, maar dit lijkt me vrij snel. Ik denk eraan de meldingen te negeren en af te wachten wanneer ze er daadwerkelijk mee op houden; heeft iemand dit ook al eens geprobeerd? Wat is de ervaring dat de batterijen daadwerkelijk op zijn na de melding gehad te hebben?

  • Ik wacht altijd zo lang mogelijk, gewoon om te kijken wat er gebeurt. Maar nu heb ik een knop die meer offline dan online is, dus het wordt tijd op te vervangen.

    Soms helpt het om de batterijen eruit te halen en er weer in te stoppen en dan kun je weer een paar weken vooruit.

    Maar als de batterij net te zwak is, lukt het calibreren niet meer, en dan moet je wel vervangen.

  • Ik heb ook slechte ervaring met de knop thermostaat batterijen.

    Nog geen twee maanden geïnstalleerd drie knoppen en bij de knop die het verste van de bridge is al twee keer batterijen vervangen en bij de tweede 1 keer. De derde lijkt nog goed. Dit geeft geen vertrouwen voor de toekomst. Als ik dit geweten had,............

  • Luxe heeft zijn prijs,dus ook meer batterijen
  • Hier hetzelfde, half oktober Tado aangeschaft en nu al een melding dat de batterij van één radiatorknop leeg is! 😱
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dit topic is kennelijk afgedwaald van "batterijen in de thermostaat" naar "batterijen in de knoppen". Dat is toch wel een heel ander verhaal.

    Zelf heb ik de thermostaat nu bijna 3 jaar, en ik kreeg een mail dat "de batterijen bijna leeg zijn en vervangen moeten worden, maar geen haast want ze gaan nog wel 3 weken mee". Ik wacht het even af maar het lijkt er op dat "leeg" op de kop af na 3 jaar gaat gebeuren. Geen idee of dat een echte meting is of wellicht een timer. Uiteraard ga ik ze meten als ze er uit komen.

    Dit is in een thermostaat met OpenTherm. Ik denk dat in AAN/UIT mode de batterijen eerder leeg zullen zijn want een relais verbruikt meer stroom dan OpenTherm.

    Maar goed, met knoppen heeft het niks te maken, die verbruiken uiteraard veel meer door het motortje, en daar zitten ook grotere batterijen in (AA ipv AAA). Ook is de kans dat een knop (ergens boven) slecht bereik heeft veel groter dan bij de kamerthermostaat (zit hier 3 meter van de bridge).

  • Eelco
    Eelco
    januari 2023 aangepast

    3 jaar is wel mooi zeg. Daar kom ik niet aan. Een maand of 11 gaan mijn batterijen nu mee. Of OpenTherm versus AAN/UIT het batterijverbruik beïnvloed vraag ik me af. Mijn oude thermosstaat had niet eens batterijen en werd gevoed via de schakeldraden.

  • Tuurlijk kost aan/uit veel meer- alleen een signaaltje sturen of een relais bekrachtigen is een groot verschil.