Thuis Technische vragen

Batterijen thermostaat raken snel leeg

EelcoEelco
november 2019 aangepast in Technische vragen

Afgelopen zomer heb ik een aantal maal de batterijen van mijn tado thermostaat vervangen en vandaag kwam ik thuis in een koud huis omdat de batterijen alweer leeg zijn. Voorheen gingen de batterijen bijna een jaar mee en kreeg ik een mail wanneer de batterij vervangen moest worden.

Ik heb het nog even nagezocht maar sinds 29 juni j.l. heb ik de batterijen vandaag voor de tweede keer moeten vervangen dus momenteel gaan ze slechts 2 maanden mee...

Hoe kan het dat de batterijen nu zo snel vervangen moeten worden? En waarom krijg ik geen mail bericht meer om mij te waarschuwen?

Beste Antwoord

• MichaelMichael | Moderator
    Antwoord ✓

Hallo Eelco,

Twee maanden is wel heel erg snel. Dit hoort niet te gebeuren. Verbindingsproblemen kunnen ook een snellere batterijverbruik veroorzaken. Mocht het wederom gebeuren, neem dan contact op met support.

Groet,

Michael

Antwoorden

• Hier exact hetzelfde. Ik krijg geen melding noch in de app noch via mail. Batterijen van 2600mah zijn na nog geen twee maanden leeg.
  • 2600mAH? Toch geen oplaadbare batterijen hoop ik. Die werken op een lager voltage, en worden helaas niet ondersteund.

• In mijn geval gaat het niet om oplaadbare batterijen maar om nieuwe ongebruikte duracel of philips batterijen.
  • Rob2Rob2 ✭✭✭

Ik denk dat de levensduur van de batterijen afhangt van:

• hoe vaak je op het knopje drukt
    • welke verbinding met de ketel je hebt (een bus zoals OpenTHERM of een aan/uit relais schakeling)

In ieder geval zijn bij mij de batterijen na zowat een jaar nog helemaal "vol" in de indicatie.

Dat zegt op zich weinig natuurlijk, ik weet (nog) niet hoe lang ze nog meegaan als hij eenmaal terug begint te lopen.

Ik heb wel eens gevraagd of bij OpenTHERM de thermostaat uit de ketel gevoed wordt (zoals wel gebeurt met klassieke thermostaten zoals Honeywell ChronoTherm) maar dat schijnt niet het geval te zijn. Echter, het bekrachtigen van een relais kost toch wel meer stroom dan het versturen van berichtjes over een bus!

• EelcoEelco
    november 2019 aangepast
    Eerder gingen de batterijen wel ongeveer een jaar mee en het knopje gebruik ik niet. Het betreft bij mij een OpenTHERM aansluiting maar ook dat niet niet veranderd ten opzichte van jaren geleden.
  • Eelco, waren het echt nieuwe batterijen of oude die jij als nieuw hebt gekocht? Ik zal eens meten wat het stroomverbruik is in ruststand want 2 maanden is echt heel kort dan moet het stroomverbruik best heftig zijn.
  • Micha, bedankt voor je reactie. De batterijen had ik als nieuw gekocht maar er staat geen datum op dus wie zal het zeggen... Helaas heb ik geen multiplayer. Op dit moment gaat het nog goed met de huidige batterijen, we wachten af.
  • EelcoEelco
    december 2019 aangepast

And so it begins. De display van de thermosstaat doet op dit moment niets meer. Via de app kan ik zien dat de batterij nog de status "goed" heeft. Ik houd het de komende dagen in de gaten.

• Batterij verbruik al jaren een probleem, er word aangewerkt maar er gebeurt niets.
    Wat mij opvalt is dat als overal in huis de kranen op vorstbeveiliging staan en alleen de woonkmr actief is, 2 kranen, deze constant open en dicht gaan, dit vreet stroom. En ze hoeven pas dicht als er elders in huis vraag is. Snap niet dat dit niet op te lossen is.
Log In of Registreer om te reageren.