Slimme schema’s

Ik werk onregelmatig en zou graag meer verschillende slimme schema’s willen maken met een zelf bedachte naam.

11
11 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

• Helemaal mee eens.

Wij hebben verschillende standaard situaties: de ene werkt thuis op zolder, de andere in een andere kamer of wij zitten beide in de woonkamer. Het zou fijn zijn als wij voor elke situatie een standaard schema kunnen instellen.

• Eens 👍 zou mij ook enorm helpen
  • beste ,

dit kun je al kijk eens goed ga naar thuis klik op de kamer en dan op slim schema dan kun je per dag of per week instellen wannneer er moet worden verwarmd

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Waar het aan schort is dat je deze schema's niet simpel kunt aanpassen aan een tijdelijk andere situatie.

Bijvoorbeeld je hebt insgesteld dat er op weekdagen overdag niet verwarmd moet worden (omdat je dan op het werk bent) en dan ben je een dag vrij of ziek of het is een feestdag, dan gaat de verwarming gewoon uit.

Dan iedere keer dat hele schema met begin- en eindtijden aanpassen is gewoon niet handig. Je zou dan zelf een schema met een bepaalde naam willen kiezen wat je vantevoren gemaakt hebt, en wat dan alleen die dag geldt en de volgende dag of week gewoon weer het standaardschema gebruikt wordt.

Dat kan bijna niet met de Tado, en dat blijft uitermate teleurstellend.

• rob ,

dan draai je toch gewoon de radioatorknop hoger als je thuis blijft die dag en het past zich terug automatisch aan bij volgende aanpassing in het schema

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Ik had die Tado gekocht omdat die claimde "slim" te zijn. Maar dat is helemaal niet zo, en dat is teleurstellend.

De zaak met de hand bijstellen dat kon ook wel met mijn Honeywell. Sterker nog daar kon meer mee dan met de Tado op het gebied van schema's en tijdelijke wijzigingen daarvan.

Van een "slim" apparaat had ik verwacht dat het meer kon. Koppeling met mijn agenda wellicht niet, maar handmatige met een agenda vergelijkbare acties wel.

• Geoforce is toch Juist ‘slim’.
    Ben je thuis staat ie aan, is iedereen weg... kacheltje gaat laag/uit.
  • Rob2Rob2 ✭✭✭

Ja maar dat gebruik ik nou net niet...

Het schema wordt "slim schema" genoemd, maar er is helemaal niks slims aan. Het is vergelijkbaar met iedere klokthermostaat die al 25 jaar in alle huizen hangt. En van een apparaat wat werkt in combinatie met internet, een app en een browser zou je verwachten dat het instellen van het schema op een slimme manier gedaan zou kunnen worden, een manier die je op een klokthermostaat met 6 drukknoppen en een display niet zou kunnen realiseren.

Maar nee, het blijkt zelfs nog dommer te zijn. Je kunt niet eens een copie maken van je moeizaam samengestelde dagschema naar een andere dag in de week, dat kan die ouderwetse klokthermostaat WEL.

Daarom hebben veel mensen hier de alleszins redelijke wens dat de schema's een stuk slimmer gemaakt worden. Zodat je schema's kunt opslaan voor verschillende soorten dagen, en dat je die handig aan de weekdagen kunt hangen zonder dat je 5 keer hetzelfde programma moet samenstellen of dat je je zorgvuldig ingestelde schema moet vernielen als de omstandigheden tijdelijk iets anders zijn.

Dat is nou net iets wat een "slim device" heel leuk zou kunnen implementeren, en zonder al te veel moeite ook. Zeker iets als de Tado, die zonder internet meteen totaal dom wordt (het hele schema gebeurt op de internet server, als je internet verbinding eruit ligt blijft de thermostaat gewoon op de laatste temperatuur hangen!). Dus er is geen excuus als "de software kan niet complexer gemaakt worden want dan past die niet meer in het geheugen van de microprocessor" ofzo. Men kan alles updaten op de server en men kan verschillende alternatieve schema's aanbieden (zoals er nu al 3 zijn) met verschillende nivo's van complexiteit. Als men maar zou willen.

• 3Muse3Muse
    december 2019 aangepast
    Rob2, met je eens. Je zou verschillende schema's (profielen) moeten kunnen kiezen. Tado denkt teveel alleen aan mensen met vaste banen en regelmatige woon-werkrktmes. Concurrent Netatmo heeft dat wel en het zou een enorme verbetering in de apl Rob2, met je eens. Je zou verschillende schema's (profielen) moeten kunnen kiezen. Tado denkt teveel alleen aan mensen met vaste banen en regelmatige woon-werkritmes. Concurrent Netatmo heeft dat wel en het zou een enorme verbetering in de Tado-app zijn. zijn.
  • Ik heb de Tado net en dan loop je er inderdaad tegenaan dat smart schedule weinig hulpvaardig is als je meerdere dagen/devices wil invullen. Laat staan daar flexibel mee om wil gaan.

Bij mijn huidige systeem (EQ3-Max) krijg je na invullen van een schema de mogelijkheid te kopiëren naar andere dagen en/of apparaten. Dan kun je in ieder geval snel alles gevuld krijgen zonder repeterend werk.

De suggestie van profielen hier elders op het forum zou nog beter zijn.

• Ook IFTTT ondersteuning voor deze profielen zou dan wel nice zijn.

Log In of Registreer om te reageren.