Slimmer schema

Wat betreft het "Slimme schema" ben ik er nog niet helemaal achter wat er precies "slim" aan is. Het lijkt kwa functionaliteit sterk op wat klokthermostaten al jaren hebben, m.u.v. de mogelijkheid om meer dan 3 tijdsperiodes in te stellen (meestal het maximum bij klassieke klokthermostaten). Bij "slim" denk je toch eerder aan iets wat meedenkt met je behoeftes.

Je kunt 3 weekschema's kiezen maar eigenlijk is dat nogal beperkt, en het leidt weer tot verzoeken zoals een "kopie dag" mogelijkheid (omdat je alles per dag moet instellen zodra je dat weekschema met 7 onafhankelijke dagen gekozen hebt).

Ik denk det het veel beter zo zou werken:

1. je krijgt de mogelijkheid om een aantal dagschema's te maken, die kun je zelf namen geven zoals "werkdag", "vrije middag", "weekend", "zondag", "vakantie" of wat je maar wilt.
  2. je kunt per weekdag instellen welk dagschema er die dag geldt. dan zijn die 3 weekschema's niet meer nodig want je kunt het indelen zoals je zelf wilt, bijvoorbeeld ma t/m donderdag "werkdag", vrijdag "vrije middag" en za/zo "weekend".

Die dagschema's zouden eigenlijk ook de warmwater instellingen moeten bevatten, nu zijn dat aparte schema's maar die wil je meestal toch wel op elkaar afstemmen en samen selecteren.

Daarnaast zou er de mogelijkheid moeten zijn om op een dag van schema te switchen wat dan voor die ene dag geldt en daarna niet meer. Dus als het bijvoorbeeld 2e paasdag is zet je die dag het schema van "werkdag" naar "zondag" en de volgende maandag doet ie weer gewoon wat ie altijd op maandag doet. Nog mooier zou natuurlijk een jaarkalender zijn met mogelijkheid om er feestdagen en vakanties in te zetten (met een knopje wat automatisch de feestdagen van dat land erin zet).

Om nieuwe gebruikers te helpen zou je bij de 1e instelling van schema's die bestaande keuze tussen 3 weekschema's kunnen geven en als de gebruiker die dan gekozen heeft loop je vervolgens het aanmaken van de dagschema's door en koppelt ze op de gekozen manier aan de dagen. Daarna kan de gebruiker dat dan verder aanpassen en verfijnen.

29
29 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

• Grappig, ik zocht naar de mogelijkheid (of de bevestiging dat het niet kon) om schema's te kopiëren. Jouw idee van een slimmer schema klinkt precies als iets dat ik al in gedachten had. Ik heb mijn Tado pas sinds een dag, dus ik ben nog helemaal nieuw met de Tado concepten.

Een kopie functionaliteit, of liever, toewijsbare profielen (en een default profiel) zou zeer zeker een welkome aanvulling zijn. Vreemd dat het er niet in zit eigenlijk. Echter, het 'slimme' aan het slimme schema zit 'm erin dat je door aanwezigheidsdetectie bepaalt wat de thermostaat doet. In feite hoef je alleen maar op te geven wanneer je opstaat, want dat weet ie niet (of Tado moet een wekker leveren... :) ). Maar als ik het huis verlaat om naar het werk te gaan, 'ziet' ie dat en verlaagt de temperatuur. Als ik thuis werk of een vrije middag heb, ziet ie dat ik nog steeds/weer thuis ben, en verhoogt/laat de temperatuur met rust.

In feite is het juist handiger dan die starre blokken definiëren, en dat maakt 'm slim zeg maar. Evengoed wil ik graag een default kunnen maken dat voor elke ruimte die ik toevoeg geldt, of een profiel kunnen uitkiezen dat ik centraal aanpas. Pas als ik die default waarden bij een specifieke ruimte aanpas, wordt dat een nieuw, uniek profiel. Dat kan van toepassing zijn op bepaalde ruimtes die je niet of maar weinig wil verwarmen. Mijn hal bijvoorbeeld heeft 0 verwarming nodig, want de gang van het appartement is erg warm (door de buizen van de stadsverwarming denk ik). Dus daar hoeft echt geen schema op; die mag altijd 'laag' staan.

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Ja dat zou leuk zijn maar ik heb geen smartphone dus ook geen aanwezigheidsdetectie.

Wat wel welkom zou zijn is een aanwezigheidsdetectie mbv een of enkele PIR modules of een simpele handeling via de knop op de thermostaat of de webinterface.

Maar dat is er ook niet. Je kunt wel via de thermostaat de temperatuur omhoog zetten als je thuis bent terwijl het tijdblok er vanuit gaat dat je dat niet bent, maar als er dan een volgend blok begint dan is dat weer voorbij. Dus als je heel veel blokken gemaakt hebt om de boel precies te regelen dan wordt het overrulen ook weer lastiger.

• Er zijn andere systemen waar men bv ook een alarmsysteem heeft dat dan volgens mij gebruikt kan worden als aanwezigheidsdetectie. Maar Tado heeft dat niet. Maar ja, dat is natuurlijk altijd het 'nadeel' van een kant en klaar systeem. Als je iets wilt zoals jij beschrijft zou je iets als Domiticz moeten gaan gebruiken met losse radiografische thermostaatknoppen en overal thermometers en dan ervoor gaan zitten en je eigen systeem programmeren.

• @Rob2 Ik mis als nieuwe gebruiker inderdaad direct de mogelijkheid snel en gemakkelijk smart schedules in te stellen voor meerdere dagen/apparaten en ze aan te kunnen passen.

Jij hebt er goed over nagedacht! Kwestie van normaliseren zeg maar (voor mensen die in de IT zitten). En het hoeft ook niet té abstract te worden op deze manier.

• Geef TS een baan bij Tado!
    Haha
    Dit is precies hoe ik het ook zou willen.
    Of een instelmogelijkheden via browser op je laptop zodat je niet zo loopt te priegelen.
    En invoer via tekstveld ipv schuifjes.
  • Rob2Rob2 ✭✭✭

Ja ik had dit systeem eigenlijk gekocht om snel een werkende oplossing te hebben die beter zou werken dan mijn Honeywell Chronotherm die de geest begon te geven (schuifschakelaartje onbetrouwbaar).

Als ik zelf alles wil programmeren dan zou ik uiteraard geen Tado kopen. Mijn idee was dat ik met een Tado op een handige manier schema's zou kunnen maken, gemakkelijker te beheren dan met een Chronotherm, en niet afhankelijk van een app of een abonnement. Ik heb eerst nog gevraagd of een app echt nodig is maar dat was niet zo, alles kon via de web interface.

Mooi, maar dat klopt alvast niet, want via de webinterface heb je geen rapportages en grafieken. Nouja dat is niet zo erg want daar doe ik toch niet echt wat mee.

Maar vervelender is dat de schema's ook niet slim zijn. De temperatuur even wat hoger zetten dat kon de Chronotherm ook wel, maar in dat ding kon je ook een voor maandag gemaakt schema zo doorzetten naar de dinsdag en verder, en je kon met een simpele bedieningshandeling zeggen "ik ben nu weg en om 4 uur weer terug" of "ik ben nu 14 dagen op vakantie en dan en dan weer terug" en dan gaat ie keurig uit en op die tijd is het huis weer verwarmd. Dat gaat dus NIET met de Tado, dan moet je overstappen naar een ander schema waarin hij uit staat en dit handmatig weer herstellen als je terug komt. En dan moet je nog net maar een schema hebben (uit de 3 die je hebt) wat je hiervoor kunt inzetten.

En dit terwijl dat soort functies heel goed te realiseren zijn want de Tado is niet standalone, alles wat ie doet behalve de temperatuur constant houden is alleen aan de hand van de communicatie met de internet server, dus er is geen beperking aan wat je er allemaal bij kunt bouwen, dat wordt alleen beperkt door de software op de internet server en die is uiteraard niet zo beperkt door aantallen kilobytes oid.

• Eens - makelijk dag schema's kunnen kopieeren van de ene naar de andere dag is een must, vervolgens een heel week schema kunnen kopieeren naar een tweede schema (en derde) en daarna kunnen kiezen welk weekschema actief is zijn allemaal standaard functies die er op zouden moeten zitten.

• wielandwieland
    december 2019 aangepast
    Iets slimmer had ik toch ook wel verwacht. Heb mijn systeem een week. Geen copy functie? Komaan, dat is toch een minimum? Echt slim is het verder idd nog niet. Goede ideeën hier en makkelijk te implementeren lijkt me. En wat ik vooral nog mis: nieuw samengestelde gezinnen zijn de trend! Mijn kinderen komen om de week een week. In de oneven weken bvb. Aangepast schema? Moet ik hen nu een geolocation geven? Hun mama woont op amper een km....
    Per gebruiker kamers kunnen toewijzen die actief worden als deze binnenkomt zou handig zijn ook.
  • Helemaal eens, graag toevoegen!

• Idd @wieland , ik heb net hetzelfde 'probleem'.

• Ik ruil nog wel eens van huis met vrienden. Die hebben een ander leefpatroon dan ik. Het zou plezierig zijn om meerdere schema’s te hebben waar je uit kunt kiezen. Moet kunnen want bij Netatmo kan dat standaard.

• Goede ideeën hierboven. Het kopiëren van een weekprofiel (ma-vr) naar een dagelijks (ma,di,wo,,do,vr) profiel zou makkelijk zijn. Daarnaast het kopiëren van slimme schema's van een thermostaat naar de andere.
    Ik ben benieuwd wat Tado met onze input doet. En of er de moeite wordt genomen om terugkoppeling te geven.
  • Een schema die je zelf helemaal naar wens kan invullen en een naam kan geven zou heel welkom zijn.
    Ik heb mijn kinderen om de week en dat heeft een ander ritme dan wanneer ik alleen thuis leef.
    Dus dat ik een schema met en zonder kinderen kan maken zou welkom zijn.
    Ook de naamgeving ervan zou aanpasbaar moeten kunnen zijn. Voor mij bv met kids of zonder kids.
    Of een schema voor vakantie bv kunnen invoeren.
    Als ik meer vrijheid zou krijgen in aanmaken en beheren van schema’s zou ik dit systeem nog efficiënter kunnen gebruiken en daarmee meer gas besparen. Dat is weer beter voor mijn beurs en het milieu.
    Een keuze om bv het schema voor alle ruimtes in 1x te wisselen zou ook fijn zijn.
    Als de kinderen hier zijn moet ik elke ruimte apart aanpassen.
  • Het bovenstaande klinkt allemaal goed. Ik mis alleen nog een tweewekelijks schema. Mijn weken zijn niet identiek aan elkaar. Mijn kinderen zijn er om de week en dat betekend dat hun kamer of netjes op temperatuur is of koud is. Ik heb een aanwezigheidsdetectie of een tweeweken schema nodig om mijn probleem op te lossen. Het mooiste zou zijn dat de aanwezigheid detectie met smartphone per thermostaatknop in te stellen zou zijn en niet alleen voor de tadothermostaat
  • HGBHGB ✭✭✭

Mijn 'oude' Thermosmart (www.thermosmart.nl) kende een standaard weekprogramma dat veel keuzes bood en overzichtelijk was. Daarnaast was er een kalender waarin je ook nog eens voor vakanties of bijzondere dagen af kon wijken van het standaard programma. Kopiëren en plakken geen probleem. Ik vond het ideaal, maar moest overstappen naar Tado om een zoneregeling voor elkaar te krijgen. En over tado ben ik tevreden, maar mis wel mogelijkheden. Misschien kan Tado bij Thermosmart ideeën opdoen?

Log In of Registreer om te reageren.