w.Intercom = i;Large temperature overshoot — tado° Community

Large temperature overshoot

I get overshoot of up to 1°C in our living room which has a wired smart Tado thermostat.

This seems to be a lot for a smart, AI powered device that has had more than a year to learn about my home. I expect the room temperature to be spot on.

Is there a way to improve on this ?

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tado devices do not learn about the system behavior.

Of course it could be improved, but then they first need to hire programmers.

• Ik heb ook regelmatig iets dergelijks. Op het moment ook weer. Heb er screenshots van gemaakt. Bedrade kamerthermostaat (beneden) via app ingesteld op 19 graden. Alle andere ruimtes staan uit. Temperatuur beneden bij de kamerthermostaat is 19.5 graden en toch is hij nog (met 1 streepje te zien in de tado app) aan het stoken!?
  • Here we have the same poor experience and large overshoots (up to 1.5 degrees). Why is it called a "learning thermostat" if it does not learn about the system? :/

Where is the smart part in tado?
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Tado is NOT a learning thermostat. Tell me why you think it is? Lots of people think it is but I cannot find informatie saying it is learning
  • They claim that the control algoritm is an old-fashionned PID.

That should actually have a much better performance than what I see, so I guess they have the PID parameters wrong. There is certainly a problem with interaction between rooms - if we let the bathroom heat up, the living room overshoots.

Their helpdesk is not willing to investigate the problem.

@Douwe they do claim it's smart And they do claim it will save money and the climate ! It is so far fetched to expect better performance then from an old-fashion mechanical thermostat ?

I have zero confidence that my house is making any savings compared to before I installed Tado. Nor does Tado have convincing evidence of any savings.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"There is certainly a problem with interaction between rooms - if we let the bathroom heat up, the living room overshoots."

That means there is an error or an omission in your system configuration!

• Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭

The PID parameters should be different for every room/installation. So if the thermostat isn't self learning and the parameters cannot be adjusted, it will only work correctly for a (the) reference room.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    En weer terug op het nederlandstalig forum....
    Energiebesparing is maar helemaal hoe je ertegenaan kijkt. Voor mij is het nonsens.
    Maar inderdaad, voorheen moest je de woonkamerthermostaat opschroeven als je op de zolderkamer wilde verwarmen (dus was wk voor niets verwarmd). Met tado regel je dat op de zolderkamer.
    En 1 of meerdere PIDs, hoe zie je dat voor je? Je hebt maar 1 warmtebron die je kunt aansturen. En binnen een woning zal elke kamer een andere karakteristiek hebben dus het is voor een regeling altijd schipperen. Maar vergelijk het eens met een kamer met traditionele thermostaatkraan - dat is toch ook 'dom', toch hoor ik daar niemand over klagen.
    Met tado krijg je in ieder geval : afstandbediening, klokprogramma per kamer, inzicht in temp/vochtigheid per kamer, verwarming per kamer ipv woonkamer+kamer en nog wat dingetjes maar die vind ik niet belangrijk.

Als verwarming van de ene kamer invloed heeft op overshoot in een andere, ben ik met Rob2 eens dat er iets in de configuratie niet goed zit.
    En verwarming is een sloom systeem, dat regelt nu eenmaal lastig. Het lerend vermogen (langzaam bijstellen regelparameters) van tado is al vaak besproken en als matig bestempeld.
    Maar ja, je had een #^/#^**! systeem, en nu heb je tado en verwacht meteen Utopia. Dat vind ik dan weer teleurstellend van Jan Consument.
  • Douwe
    Je kunt de overshoot wel beperken ,door je slimme schema in stapjes de temperatuur te verhogen. Dus niet van uit naar 20, maar eerst 18, dan 19, dan 19.5 en dan 20
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭

Op zich zou het best mogelijk zijn om per kamer een (PID) regeling te maken, mits je de watertemperatuur weet. Op basis daarvan en de temperatuurcurve van een ruimte is er best wel wat mogelijk(kraan meer of minder open..). Wellicht niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk.

• `That means there is an error or an omission in your system configuration!`
    @Rob2, Can you change anything meaningful in the configuration? I can't !
    The overshoots are also there without interaction between rooms.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

When the living room is heated at the time you want to heat the bathroom, there is a problem.

E.g. lots of buyers think "I do not need smart thermostat valves in the living room because there I already have a smart thermostat". That is wrong.

• Wat je zegt klopt niet. Iedere tado thermostaat staat op zichzelf en regelt het verwarmingselement waar het op aangesloten is. De tado thermostaat welke de zonneklep regelt voor je vloerverwarming regelt de temperatuur voor die specifieke ruimte en dient daarvoor specifieke parameters te gebruiken. Idem wanneer je een andere tado gebruikt voor een andere zone of ruimte. De centrale unit welke de cv aanstuurt verzamelt de warmte vraag van deze thermostaten en zorgt dat de cv voldoende warmte levert.

Iedere old school thermostaat van Honeywell, Danfos of Nefit, doet dat al 25 jaar vele malen beter dan Tado met hun claim dat ze smart zijn.

Regeltechnisch is Tado ronduit triest. Je ziet het voor je ogen gebeuren dat de thermostaat maximaal blijft verwarmen terwijl de ingestelde waarde al lang overschreden is. Iedere fatsoenlijke PID regeling is al aan het terugregelen behalve de Tado intelligentie. Sterker nog een goede regeling neemt al gas terug voordat het setpoint bereikt is en werkt toe naar en steady state.

Tegen de tijd dat ik over ga naar een hybride of all electric warmtepomp, ga ik weer ouderwets weersafhankelijk regelen en verdwijnt tado als master en verdwijnt tado als regeling voor mijn vloerverwarming.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Waarom reageer je op een topic van een jaar oud?
  • Omdat ik voor de 2e winter dit probleem ook heb en ook de helpdesk geen werkende oplossing heeft. De slimme voordelen van dit systeem worden zo behoorlijk teniet gedaan door basale regeltechnische beperkingen.

• Douwe
    december 2023 aangepast
    We zitten nu iedere minuut op de app te kijken wat de verwarming doet. Met de old skool thermostaat was je na 10 Seconden wel uitgekeken, en had je ook geen meetwaarde van iedere ruimte. Dus appels met peren.