Vloerverwarming draadloze zoneklep of radiatorknop?
Beste forumleden,
Op dit moment ben ik mijn keuken aan het verbouwen en willen daar vloerverwarming in gaan leggen. Dit is een separate ruimte t.o.v. de woonkamer. Hieronder een afbeelding ter illustratie.
De bedrade thermostaat hangt in de woonkamer. Nu moeten op de radiatoren in de woonkamer slimme radiatorknoppen worden geplaatst en uiteraard ook op de slaapkamers.
Nu ben ik vooral benieuwd hoe ik de vloerverwarming moet aansturen? Mijn idee is om een draadloze thermostaat te gaan gebruiken in de keuken. Nu lees ik tegenstrijdige verhalen op het forum over het (draadloze) aansturen van de VV-verdeler.
Een optie is om voor de verdeler een slimme radiatorknop te plaatsen. Andere optie is om een zoneklep te gebruiken, echter lees ik dat die waarschijnlijk niet draadloos aangestuurd kan worden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of wellicht nog een slimmere optie? Alvast bedankt.
Groeten,
Bram
Antwoorden
-
Slimme thermostaat knop heeft beperkte doorlaat, dus dan een zone klep gebruiken is beter. Het hangt af van de grootte van de vloerverwarming.
Zone klep kan dmv draadloze extensie kit aangestuurd worden. Er zit uiteraard wel een draadje aan de klep naar de draadloze ontvanger. Omdat je toch aan het verbouwen
bent, waarom trek je niet een draad en hang je een extra bedrade thermostaat op?1 -
Duidelijk. Dan moet het inderdaad een zoneklep worden.
Waar de kabel omhoog naar de ketel moet, wordt niet verbouwd. Ik denk toch wel dat het inderdaad het beste is om een nieuwe kabel te trekken naar de ketel, heb ik alles gelijk goed.
Ga ik mij inlezen welke zoneklep het moet zijn en hoe ik deze moet aansluiten. Bedankt voor jouw hulp.0 -
Een zoneklep is inderdaad het beste, echter kan deze niet door een draadloze ontvanger worden aangestuurd. Een draadloze ontvanger kan alleen een warmtebron aansturen zoals een cv ketel. Het enige geval waar de vloerverwarming door een draadloze ontvanger aangestuurd kan worden is als er geen aansturing is voor de warmtevraag (zoals bij stadsverwarming).
Een klep stuur je dus aan met een slimme thermostaat.
0 -
Hoezo, @RoySC ? Je kan toch een bedrade thermostaat een ketel laten aansturen en een drl ontvanger in relaismode een klep laten bedienen (aangestuurd door een draadloze thermostaat/temp sensor). Of mis ik iets?
0 -
Ja inderdaad, volgens mij kan dat gewoon. Vreemd antwoord voor iemand die beweert officiële TADO installateur te zijn en al 11 jaar TADO installeert0
-
Je zou verwachten dat dat kan maar jaren lang was dit niet mogelijk en of het nu kan weet ik niet zeker, dat moet je dan aan de servicedesk vragen. Ik kan me goed voorstellen dat als hij al 11 jaar installeert hij nog denkt dat het niet kan want zeker gedurende het overgrote deel van die 11 jaar kon dat niet!
0 -
Tja, als je doet wat je deed, krijg je wat je hebt. Een beetje op de hoogte blijven is toch wel nodig, al verandert tado niet zo snel.
Dus ik ben benieuwd naar het antwoord.
0 -
"Een beetje op de hoogte blijven is toch wel nodig, al verandert tado niet zo snel."
Maar Tado brengt daar geen informatie over naar buiten, is niet? We moeten hier blindvaren op wat mensen melden die de servicedesk gesproken hebben, en zelfs dan nog krijgen ze op dezelfde vraag van verschillende medewerkers verschillende antwoorden!
De situatie "als je vloerverwarming hebt dan moet de ketel worden aangestuurd met de draadloze module en de klep met de thermostaat" die was wel degelijk aanwezig en men gaf toe dat dat onhandig was, omdat bestaande installaties altijd wel een draad van de thermostaat naar de ketel hebben maar een draad van daar naar de verdeler aanleggen meestal niet mogelijk of lelijk is. Maar "het kon niet anders" volgens de Tado medewerkers, minstens tot een jaar geleden.
Kennelijk is op een gegeven moment iemand aan het programmeren geslagen en heeft het toch mogelijk gemaakt. Maar er gaat dan geen persbericht naar buiten, er komt geen artikel hier op het forum en op de site, dus een monteur weet dat niet en die gaat natuurlijk niet bij iedere klant met vloerverwarming bij Tado vragen "hee zou het niet veel handiger zijn om de ketel vanuit de thermostaat en de klep vanuit een draadloze ontvanger te sturen?".
Sterker nog, je ziet NU nog dat mensen een extra draadloze thermostaat kopen voor bij de klep, ipv een draadloze ontvanger wat veel logischer is (geen batterijen, geen display, geen temp sensor).
0 -
Nee dit is niet aanbevolen, omdat de draadloze ontvanger als leidend gezien wordt en dus alleen voor de warmtebron gebruikt kan worden. Ik geef ook alleen maar aan wat er volgens de officiële manier ondersteund wordt. Be my guest als je het wilt uitproberen, maar hoogst waarschijnlijk werkt het niet.
0 -
Ja dit was jaren lang het officiele verhaal maar ik begrijp dat tegenwoordig de mensen van de servicedesk vertellen dat het ook andersom kan. Maar je weet dat nooit want het wisselt per persoon van de servicedesk wat ze precies vertellen.
Daarom zou het beter zijn als er documentatie was, en een overzicht van de settings voor de klant inzichtelijk is.
1 -
Ik vaak contact en overleg met tado, mocht er zoiets veranderen dan wist ik het wel.
Ik weet wel dat er de laatste tijd een aantal nieuwe medewerkers op de helpdesk zitten, die misschien dan nog niet helemaal op de hoogte zijn.
Maar goed, voor het geval dat er toch iets veranderd zou zijn zal ik een overleg inplannen om het 100% duidelijk te krijgen. Ook wel zo handig.
Volgens mij is de reden dat er geen documentatie van is, omdat deze situatie voornamelijk in nederland voorkomt en in de rest van de wereld nauwelijks. Maar ik snap het zeker vanuit de consument zijn perspectief. Ook dit zal ik eens aankaarten.
0 -
Tado laat geen smoes voorbij gaan om te beargumenteren waarom er geen documentatie en geen inzicht is...
Als je een dergelijk product op de markt brengt zou er altijd documentatie moeten zijn. Kijk eens wat ketelfabrikanten allemaal voor documentatie online zetten, ook meestal specifiek voor ieder land en zelfs vertaald.
Dat vragen we nog niet eens, het enige wat we vragen is actuele documentatie die beschrijft wat het systeem precies allemaal kan, wat er aan ingesteld kan worden, en door wie. En inzicht in hoe het voor een specifieke installatie ingesteld staat, zonder daarvoor een servicedesk te moeten raadplegen. Gewoon via de webapp.
0 -
Ik heb net de vraag gesteld bij support of het mogelijk is een zoneklep aan te sturen met de Draadloze Ontvanger en de ketel met Bedrade Thermostaat en kreeg de reactie:
"Regarding your question, it should be possible to steer the zone valve by wiring the Wireless Receiver to it, sadly we don't installation instructions for this process."
Op mijn vraag of "should" nu betekent dat het mogelijk is of niet:
"The reason I said should, is because some people managed to somehow connect it, but some not, as you've seen on the forum, therefore I sadly really can't 100 % guarantee that it would work, but a Smart Thermostat would nonetheless"
Dus de vraag blijft: is er iemand die het op deze manier werkend heeft gekregen @Rob2 @Andreplusplus @RoySC
0 -
Ik doe het nooit op die manier omdat ik dan ook niet kan garanderen dat het werkt, dus ik zou het niet weten.
Maar waarom zou je het niet met een thermostaat doen als je zeker weet dat dat wel goed werkt?
Als de bekabeling een probleem is dan zou ik een sensor in de woonkamer hangen en de thermostaat bij de verdeler.
0 -
@RoySC - precies om de reden die je noemt: bekabeling en anders heb je een extra uitgave van 90eu voor de sensor. Ik snap dat het altijd kan zonder extra bekabeling (sensor in de kamer, thermostaat bij de klep, draadloze ontvanger bij de ketel) of met extra bekabeling. Maar er is technisch geen enkele belemmering om een draadloze ontvanger de klep aan te laten sturen; behalve dat Tado het (qua software) niet lijkt te willen ondersteunen.
0 -
@mdbraber ik heb geen dlo, dus ik kan ne niet helpen. Maar het lijkt me ook dat het zou moeten kunnen, ik weet alleen niet of het ook kan.0
-
klopt, en helaas ben je daardoor aangewezen op een andere oplossing, of je moet het willen uitproberen.
0 -
Ik heb het nu geinstalleerd met een draadloze ontvanger bij de ketel, sensor in de woonkamer en bedrade thermostaat vlakbij de klep. Misschien ga ik alsnog die kabel trekken, dan kan ik de sensor nog ergens anders inzetten...
1