Nefit Trendline II HRC30 CW5 enorme overshoot bij aanzetten brander

Opties
2»

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Ik heb een Nefit en ik ervaar de overshoot issues niet. Ik heb beneden alleen (wat krap bemeten) vloerverwarming, wat zorgt voir trage opwarming, masr dus nauwelijks overshoot.
  • berndh1979
    26 januari aangepast
    Opties
    De overshoot komt voornamelijk door de hoge minimum opstart capaciteit. Als de brander aangaat dan gaat deze met minimaal 45% capaciteit aan. Het water in de wisselaar warmt snel op en moet deze wel kwijt kunnen. Ik heb beneden alleen vloerverwarming met aardig wat bochten in de leidingen en ook nog vernauwingen. Dat geeft een hoge weerstand en dan kan de warmte niet snel weg. En gaat de ketel pendelen. Dit doet hij voornamelijk als retour water al hoog is ( lees kleine wamtevraag).

    Ik heb de tado als 'aan/uit' geïnstalleerd, omdat het met EMS bus (gemoduleerd) veel te vaak optrad.

    Als je beneden ook radiatoren hebt denk ik dat het bij jou mee gaat vallen.

    Ik heb vaak alleen maar de vloerverwarming beneden aan en is de minimale capaciteit gewoon te hoog om de warmte kwijt te kunnen.

    Tado werkt verder geweldig, maar voor de Nefit wat beperkter dan voor andere OpenTherm gestuurde ketels.

    Succes met de aankoop
  • berndh1979
    Opties
    @Andreplusplus, heb je ook een logger aan de ketel zitten, zodat je het gedrag kan aflezen? Als je deze niet hebt zie/ervaar je de overshoots etc ook niet. De ketel gaat het alleen telkens opnieuw proberen. Op de tado krijg je dan ook geen meldingen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ketelvermogen wat lager afstellen. Dan raak je pendelen kwijt. Met een systeem als Tado geeft een standaard ingestelde cv teveel vermogen. Had ik in het begin ook. Daarna teruggeregeld naar 14 kW cv vermogen.
  • berndh1979
    Opties
    Ik heb em al op het minimum staan, dat is 23%. Maar bij opstarten van de brander gaat het vermogen direct naar 45% en regelt niet snel genoeg terug. Dat is het probleem van een te 'grote' Nefit.
  • wigledejong
    Opties

    Ik zie vergelijkbaar effecten, heb alleen geen vloerverwarming. Afgelopen weken toen het buiten kouder was zag je aan het begin van de dag dat het prima ging geen OY 204 meldingen. Later op de dag als het huis goed is opgewarmd en er alleen bij gewarmd moet worden dan is de vraag tempratuur van de Tado vaak rond de 35 graden. Hier zit een 'grote' Nefit heel snel op zeker als je alleen de beneden een beetje bijwarmen vraagt. Nu het weer wat minder koud is zie ik het ook weer meer in de ochtend.

    Heb hem ook een tijdje op aan/uit gehad, maar dan hoor je de relais van de kamerthermostaat steeds tikken en aangezien die naast de bank hangt bij mij is dat best storend en ik heb het idee dat het niet heel veel uit maakt qua schommelen.

    De OY 204 meldingen zijn niet heel erg dat je ze krijgt, het is geen error melding. Echter het maakt duidelijk dat het geen ideaal ingeregeld systeem is.

    Ik heb contact gehad met de helpdesk van Tado, maar dat schiet niet erg hard op. Ze hebben iets aan de radiator knoppen aangepast dat die sneller open gaan zodat de ketel zijn warmte makkelijker kwijt kan. Maar daar zie ik nog geen effecten van. Ik denk in mijn geval dat ik voor de 'standaard' warmte vraag een te grote ketel heb :).... Dus dat doet niets af aan de werking van Tado, het is dus vooral een combinatie van factoren...

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    26 januari aangepast
    Opties
    @berndh1979 Ik heb geen logger. Met overshoot bedoel ik vooral doorschieten van temp in de ruimte, boven ingestelde temp.
    Dat gebeurt niet, de ketel pendelt niet, heeft geen storing/waarschuwingscodes en slaat ook niet veel aan.
    Als ik op zolder zit zit ik aan de andere wand waar de ketel hangt. Dan heb ik alleen een enkele plaatradiator in een klein kamertje verder geen warmtevraag. (ik heb wel een bypass 2 verdiepingen lager). Dat gaat probleemloos.
    En mijn Nefit Topline Aquapower HRC30 CW5 staat ingesteld op 18kW, 60°, pompmodulatie max 50%, nadraaitijd 5 min.

    En bochten in vvw lijkt me normaal (slakkenhuisprofiel). Heb je geen pomp op je verdeler, dan?
  • berndh1979
    Opties

    @Andreplusplus Idd overshoot zit em niet in de temperatuur van de kamer. Dat vind ik acceptabel/goed. Echter zit de overshoot in het opstarten van de ketel. Daar gaat hij met een veel to hoog vermogen beginnen en daar dus een enorme warmte creëren die de ketel niet kwijt kan en dus direct in de pendel modus gaat. Omdat dan de cv pomp nog even nadraait, wordt deze warmte wel uit de wisselaar gepompt met nog relatief koud retour water, zodat de ketel bij een evt volgende moment van aanspringen wel doorstart omdat de warmte reeds weg is.

    Dit verschijnsel doet zich dus helemaal vaak voor als de woning al op temperatuur is, en dus de retour temperatuur al aardig hoog is of wanneer er net gedoucht is. Dat laatste vind ik niet zo'n probleem.

    Mijn remedie nu is, dat mocht de 0A-202/0Y-204 optreden, dan zet ik de badkamer kraan direct open en kan dus het warme water sneller wegvloeien van de ketel. En dus niet telkens in het zelfde patroon te vallen. Dit werkt aardig, maar niet optimaal.

    Beste is dat Nefit dit gedrag uit de ketel haalt door een andere regellus. Dit heeft op zich niks met Tado te maken, maar het verschijnsel zal je wel eerder krijgen als je Tado met een EMS/OpenTherm achtige aanstuurt, dan zijn namelijk de schakelmomenten vaker en korter met een kleine warmte vraag. Met een aan/uit gaat de Tado pas de ketel aansturen als de temperatuur te ver naar beneden is gegaan. Dus de schommelingen van de temperatuur in de woning zullen iets groter zijn. Maar met een trage vloerverwarming als hoofdverwarming kan ik daar een beetje op inspelen met de tijd schakel momenten.

  • berndh1979
    Opties

    Ohja, uiteraard heb ik bochten in mijn vloerverwarming leiding werk :) , maar ik bedoelde de bochten in het cv leidingen naar de vloerverdeler. Helaas hebben ze bij de aanleg van het CV wat onnodige bochten in de CV leidingen gelegd. Dat is allemaal weerstand. En misschien ook nog wel te dunne leidingen.

    Helaas kan ik daar allemaal niet veel aan doen.

  • brentnl
    Opties

    Ok, lang verhaal kort; opzich is Tado een prima product, en of ik deze problemen ga ervaren is koffiedik kijken? Ik heb nu nog alleen een P1 meter van Homewizard en een Homey; met Homey kan ik data loggen, maar weet niet of tado al die info uit de CV-ketel kan halen?

    En waar kan ik het beste advies inwinnen over de installatie in de toekomst? Uiteindelijk wil ik bijvoorbeeld de badkamer en 2 slaapkamers los kunnen sturen van de woonkamer, echter is er ook vloerverwarming aanwezig in zowel woonkamer als badkamer (en die kan het beste niet te veel aan/uit worden gezet als ik het goed begrijp).

  • Andreplusplus
    Opties
    Data loggen van de ketel kan tado niet. Nog niet eens een fout doorgeven of bedrijfsmodus bijv.
    Wat je wil kan verder welbmet tado. 10tallen topics op dit forum hierover.
  • jozz
    Opties

    Hoi voor de Nefit Trendline zet ww op ECO

    In dat geval gaat de ketel niet op ww

    Tado op oranje blokje EMS

    Tado op D31

    De stekker erin en thermostaat onhoog

  • brentnl
    Opties

    Ik heb de tado-app-handleiding gevolgd, en die gaf enkel aan om de Moduline 1010 thermostaat te vervangen waarbij ik de blauwe/rode +- draad aan kon sluiten op de tado +-; daarna werkte alles. Kan ik controleren of het nu juist is aangesloten? De verwarming gaat netjes aan als daarom gevraagd wordt, maar weet niet of dat alles zegt?