Nefit Trendline II HRC30 CW5 enorme overshoot bij aanzetten brander

Beste,

Ik kheb de Tado bedrade thermostaat aangesloten op een Nefit Trendline HRC30 CW5 direct via de EMS bus (D31).

De Nefit Trendline HRC30 CW5 heeft een enorme overshoot bij het ontsteken van de brander. Zelfs als je de max brander power terugschroeft naar 23% (minimum), start the brander op met ongeveer 40%, wat tot een hoge temperatuur (50gr) van het aanvoerwater leidt. Daarna schaalt de ketel weer terug binnen ongeveer 20 seconden naar een lagere waarde, die ergens rond de 23-25% zit. Dit kan ik helaas er niet uit krijgen en geeft problemen, nl:

Als een kamer op temperatuur is, vraagt de tado vaak om lagere aanvoer temperatuur (moduleert netjes) van 37 graden (bij mij dan). Echter als de ketel dan opstart, schiet de aanvoer temperatuur richting de 47-50 graden om vervolgens met een 0Y-204 service error (aanvoer hoger dan gevraagd) te komen en vervolgens in de anti-pendel programma te gaan (0A-202). De ketel blijft voor 10min in deze mode, om vervolgens hetzelfde patroon te herhalen.

Pas als de temperatuur in de kamer zo laag is dat de gevraagde aanvoertemperatuur (van de thermostaat) iets van 50 graden vraagt (ik zie em met stapjes omhoog schalen), gaat hij dit niet meer doen, omdat de gevraagde aanvoertemperatuur overeenkomt met die uitschieter van het opstarten van de brander.

Oftewel de kachel moduleert wel netjes boven de 50 graden (set temperatuur), maar alles onder de 50 graden, gaat de ketel een raar gedrag vertonen met als gevolg een erg schommelende temperatuur in de kamer.

Iemand hier een oplossing voor?

Ik heb het maximale vermogen teruggeschroefd naar het minimum (~6.8kW)

Ik heb de maximale pomp snelheid teruggeschroefd naar 30%

Maximale temperatuur van de aanvoer naar 70 graden gezet.

Reacties

• Herres
    Herres ✭✭✭

Ik herken je probleem van mijn Remeha Calenta. De fabrikant heeft me toen aangegeven om vermogen te verlagen, stooktemperatuur, en de Tau factor. Ik heb de betekenis van die laatste functie niet terug kunnen vinden, maar het heeft iets met de steilheid van de reactie te maken. Het gaat nu allemaal goed. Misschien zit er op de Nefit ook zo’n functie?

Als je het vermogen terugzet op het minimum, kan de ketel dan nog wel moduleren vraag ik me af?

Pompsnelheid 30% lijkt me laag, het effect kan zijn dat de warmte niet snel genoeg wordt afgevoerd, en dus tot een hogere temperatuur bij de ketel leidt. Bij mij 50%.

Waaromstaat de stooktemperatuur op 70 graden als je zo laag wilt stoken? Ik ben in stapjes naar beneden gegaan en stook nu op 60.

• Bedankt voor je reactie. Helaas heb ik geen tau waarde die ik kan aanpassen bij de nefit. Heb het maximaal vermogen weer iets opgeschroefd en ook de pomp wat meer 'speel ruimte' gegeven. Eens kijken wat het doet morgen.

Ben bang dat wanneer de tado weer om 32 graden aanvoer vraagt, de ketel gelijk weer in dezelfde mode schiet (0Y-204, 0A-202)
  • Herres
    Herres ✭✭✭

Je zegt "wanneer de tado weer om 32 graden aanvoer vraagt". Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat Tado dat doet. Volgens mij vraagt Tado alleen om een bepaalde hoeveelheid modulatie. Waarom denk je dat het anders is? Ik heb wel op het forum gelezen dat de thermostaat uitgaat van een bepaalde maximum temperatuur, en dat je aan de helpdesk kunt vragen om dit aan te passen aan je situatie. Waarom heb je 70 graden ingesteld als stooktemperatuur, en is dat niet te hoog?

• berndh1979
    november 2021 aangepast

Hoi,

De bovenste (selected flow temperature) is de setting die meegaat met de 'heating temperature', bij maximale warmtevraag. Wat ik zie is dat wanneer TADO maar lichtjes hoeft bij te verwarmen dan gaat de 'selected flow temperature' naar de 32-40 graden gaat. Dus dit wordt opgedragen door de TADO. De 'heating temperature' blijft dan gewoon op 65 graden staan.

En dan krijg ik het probleem dat bij het opstarten de 'current flow temperature' ver boven de 32-40 graden komt en dan gaat het 0Y-204/0A-202 gebeuren.

Ik heb ook gezien dat de 'selected flow temperature' langzaam wordt afgebouwd naar 32-40 graden als de temperatuur in alle vertrekken langzaam gehaald wordt. De gele makeringen hieronder geven aan wanener het 0Y/0A probleem zich voordoet:

• Herres
    Herres ✭✭✭

Mooi overzicht! Hoe krijg je al die gegevens uit de cv?

Een andere weg is om het voor te leggen aan de installateur, of via de installateur aan Nefit. Zij zijn de deskundigen voor wat betreft de ketel bij uitstek. Op die manier heb ik mijn cv probleem ook kunnen oplossen.

• Ik heb een 'EMS-ESP' device aan de boiler/ketel gemonteerd. Deze heb ik aangesloten op een Home Assistant. Je kan deze vinden door op 'EMS ESP' te zoeken in google. Erg handig, daarom kwam ik er ook achter dat mijn ketel heel vaak aan/uit ging voor een klein beetje warmte.

Nu nog de oplossing vinden. Ik kan naar 'mijn' installateur gaan, maar waarschijnlijk gaat die mij niet verder helpen. Die is meer van installeren die ketel en verder. Er waren een aantal banale zaken dan ook niet goed ingesteld op de ketel. Zal op zoek moeten gaan naar een andere, maar in deze tijd ben ik bang dat die er niet te vinden zijn.