w.Intercom = i;Zoneklep sturen met Slimme Thermostaat — tado° Community

Zoneklep sturen met Slimme Thermostaat

Hallo!

Ik zou graag mijn zoneklep Honeywell VC4613 sturen met een Tado Slimme Thermostaat. Op dit moment zit het systeem als volgt in elkaar:

• Benedenverdieping met vloerverwarming, weersafhankelijke regeling, aangesloten als aan/uit op de ketel (blijft behouden).
  • Bovenverdieping voorzien van 5 radiatoren met Slimme Radiatorkranen. Honeywell VC4613, na de ketel, gaat open bij warmtevraag.

Op dit moment is de Honeywell VC4613 aangesloten op dezelfde kabel als het aan/uit contact van de vloerverwarming. Bij een warmtevraag op de bovenverdieping wordt de Honeywell VC4613 geopend. Wanneer de Honeywell VC4613 volledig geopend is wordt er op de aan/uit kabel van de benedenverdieping een "open" signaal gegeven, waardoor de ketel begint te branden. Dit door twee bijkomende kabels uit de klep (NO & COM), aangesloten op deze kabel. Na de warmtevraag sluit de kraan en stopt de ketel met branden, geen "open" signaal meer.

De thermostaat op de bovenverdieping is versleten en is aan vervanging toe. Ik zou het huidige systeem willen behouden en de versleten thermostaat vervangen door een Tado Slimme Thermostaat. Ik vraag me af of ik de huidige opstelling kan behouden met een Slimme Thermostaat.

De Honeywell VC4613 is voorzien van 6 draden: Bruin(Closed), Zwart(Open), Blauw(Common), Wit(NC), Oranje(COM), Grijs(NO). Huidige opstelling is (zie foto):

1) Zwart en bruin aangesloten op de open/dicht hub van de thermostaat

2) Grijs en oranje (NO & COM) aangesloten op de aan/uit kabel komende van de ketel naar de sturing (voor vloerverwarming beneden)

3) De aan/uit kabel komende uit de ketel en verbonden met de weersafhankelijke sturing (beneden).

-> 1 bijkomende zwarte kabel komende van het lichtnet naar de thermostaat (derde kabel van rechts)

---

Via een andere post (link) over de Honeywell VC4613 heb ik gezien dat er voor deze zoneklep volgende opstelling gebruikt wordt: zwarte draad (Open), te verbinden met NO (Tado) en de bruine draad (Closed) te verbinden met COM (Tado).

Daarnaast moeten de blauwe en bruine draad van de klep verbonden zijn met het lichtnet. Voor mij situatie hou ik de oranje(COM) en grijze(NO), verbonden met de aan/uitsturing van de ketel.

Gezien de bruine draad reeds in de COM-poort zit, kan ik deze niet meer rechtstreeks verbinden met het lichtnet.

-> Klopt de opstelling als ik de bijkomende zwarte kabel, komende van het lichtnet, samen met de bruine kabel (closed) verbind met de COM poort van de Slimme Thermostaat?

-> Zal de Slimme Thermostaat bij warmtevraag door één van de Slimme Radiatorkranen de Honeywell VC4613 kunnen openen? Deze Slimme Thermostaat zal dichtbij de ketel blijven hangen als stuurelement voor de klep (dus het zal er altijd wat warmer zijn).