Tado app werkt niet via wifi?

Opties
thijs1979
thijs1979
december 2021 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Sinds de stroom van de meterkast af geweest is wil de Tado app (op mijn Samsung S21) niet meer via het wifi netwerk werken. Het gele scherm met 'Tado' verschijnt en na een tijd verschijnt een time-out bericht. Als ik wifi uit zet op mijn telefoon (dus 5G gebruik) dan werkt de app wel gewoon. Mijn Home Assistant server kan ook gewoon (bedraad) met Tado communiceren. Via Tado.nl kan ik ook mijn hele Tado-systeem zien en besturen.

Op mijn router zie ik dat de Tado bridge wel gewoon een IP heeft, binnen de range van het wifi netwerk. Dit IP kan ik ook pingen.

Wat heb ik al geprobeerd:

  • App opnieuw geinstalleerd en ingesteld (dit lukt alleen via 5G, niet via wifi)
  • Router herstart
  • Internet bridge uit en weer ingeplugd (zowel LAN als stroom)
  • Telefoon herstart

Nog een rariteit: Als ik via 5G de Tado app instel, en ik schakel daarna wifi op mijn telefoon in, dan werkt de app wel. Ook als ik deze be-eindig, en weer opstart. Na een tijdje werkt deze dan niet meer en moet ik terug naar 5G om de app te kunnen openen.

Ik heb verder geen problemen met wifi, en kan alles benaderen: Home Assistant, mijn NAS, printers, andere computers op het netwerk etc.

Wie weet raad?

Antwoorden

  • Janvanoes
    Janvanoes
    februari 2023 aangepast
    Opties
    Ik heb hetzelfde probleem, wie weet raad
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De Tado spullen doen NIETS met je lokale netwerk. De bridge heeft een bedrade connectie met je router en maakt daarmee een verbinding met een cloud server. De app maakt (via je WiFi of mobiele verbinding) ook een verbinding met de cloud server.

    Er is dus helemaal niets wat er lokaal moet werken (zoals bridge kunnen pingen vanaf de WiFi).

    Als de app niet werkt op de WiFi is er wat fout met je telefoon, je WiFi, of iets dergelijks. Niet iets wat in de invloedsfeer van Tado ligt.

  • Appbeheer
    Opties

    Dit wel heel erg kort door de bocht qua antwoord. Mijn app op de telefoon heeft altijd prima gefunctioneerd, maar na de laatste update door Tado ineens niet meer. Ook ik moet de wifi uitzetten om toegang tot de app te krijgen en dat is echt pas sinds de laatste update. Het verwijderen en opnieuw installeren van de app bood helaas geen oplossing.

    Ik heb trouwens een bedrade versie van de internet bridge.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Internet router resetten in de meterkast
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik vind het nog veel korter door de bocht, door het gras zelfs, om het antwoord wat ik gegeven heb aan heel iemand anders hier aan te halen als antwoord op jouw geheel nieuwe probleem en dan te stellen dat het niet goed is.

  • Appbeheer
    Opties

    Dankjewel dat was de goede tip en gelukkig niet zo bot.

  • Andreplusplus
    Opties
    En ook echt tado gerelateerd. NOT.
    Dus geen reden om lomp te reageren richting Rob2. Hij heeft en had helemaal gelijk.
  • thijs1979
    Opties

    Mensen, deze vraag is al jaren oud. Ik werk inmiddels al 3 jaar met Honeywell Evohome, wat in mijn geval in elk geval veel beter werkt.

  • Andreplusplus
    Opties
    En zo rijdt de een Ford terwijl anderen liever met de Renault Mégane en een derde weer Fiat geeft aan Toyota. @thijs1979