Tado stuurt ketel niet (meer) aan

Opties
RenU
RenU
januari 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Sinds een aantal weken een Tado V3. Aangesloten op Opentherm op de ketel (remeha quinta 28c) zoals in de handleiding stond. Dit heeft dus zonder problemen gewerkt. Ik heb momenteel nog geen knoppen. Alles werkt nu op basis van "domme" aan/uit knoppen.. Die uiteraard open staan. ;)


Twee dagen terug viel het ons op dat het niet warm werd in huis terwijl Tado (volgens de app) wel aan het verwarmen was. Het werd niet warmer dan 18 graden terwijl ik deze op een bepaald moment op 25 heb gezet om te kijken wat hij deed. De ketel gaf vervolgens de code 0 aan, dat er geen vraag was naar warmte.

Ons "slimme schema"

Maandag tm zondag van 22:00 tot 16:00 18 graden

Maandag tm zondag van 17:00 tot 22:00 20 graden

Voorverwarmen staat aan zodat het normaal rond 17:00 de temperatuur is die wij hebben ingesteld.

Ik heb onderstaande gedaan:

  • De ketel gereset.
  • Tado gereset.
  • De kabels voor de thermostaat op de ketel gecontroleerd.
  • De kabels op de thermostaat gecontroleerd.
  • De handleiding nog eens gevolgd door de Tado op opentherm te zetten (stond allemaal al goed).
  • Gecontroleerd of de radiatoren open staan, deze staan open.
  • Afwezigheidsfunctie gecontroleerd, deze staat op 17,5 maar in de app staat thuis ingesteld.
  • Tado uit de woning app (IOS) gehaald.


Wat zie ik over het hoofd? Zijn er nog dingen die ik kan doen? Wij hebben wel warm water. Wat mij opvalt is dat de verwarming (volgens de Tado app) niet onder de 18 gaat.


Ik vind het gek omdat het eerst probleemloos werkte.

Beste Antwoorden

  • Martijn2709
    Martijn2709 ✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Ik heb precies hetzelfde probleem sinds gisteren dus mocht je de oplossing vinden hoor ik het graag
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Als alles eerst gewoon gewerkt heeft ligt het vast niet aan het tado systeem.
    Ga gewoon eerst eens kijken of er nog voldoende druk op het systeem staat etc.
    Of zit er teveel lucht in het systeem.
«1

Antwoorden

  • RenU
    Opties
    Zat voldoende lucht in het systeem volgens de meter maar toch eigenwijs leeg laten lopen en opnieuw gevuld. Zelfde druk en zit er nu weer lekker warm bij.. binnenkort komt de monteur moet hij nog maar eens de boel nakijken.
  • RenU
    Opties
    En vanochtend weer geen verwarming.. daarna weer even wel en na een uur weer weg.

    Heb maar een ticket aangemaakt bij tado.

    Als ik de ketel uitlees geeft deze aan dat er geen warmtevraag is terwijl tado aangeeft dat hij aan het verwarmen is.
  • RenU
    RenU
    januari 2022 aangepast
    Opties
    Tado heeft een nieuwe configuratie verstuurd. Helaas. Daarnaast is er een monteur geweest en heeft de ketel nagekeken. De driewegklep was nog goed maar ging niet meer zo soepel dus deze is uit voorzorg vervangen.

    Vanavond weer in de kou…
  • Marschil
    Opties
    Hier sinds gisteren gelijk probleem. Wanneer ik thermostaat bypass, dan gaat ketel gewoon branden. Ketel werkt dus en wil wel. Thermostaat, die bedraad is aangesloten op ketel, geeft aan dat deze aan het verwarmen is maar ketel brand niet. Ketel heeft geen warmtevraag? Ben benieuwd naar oplossing?
  • RenU
    Opties

    Gisteravond een paar keer de ketel gereset en de tado. Toen werkte het weer. Vanochtend weer geen verwarming. Tado gereset en daarna sprong de boel weer aan.

  • Zelfde probleem, na twee maanden werkt Tado plotseling niet meer. Ontvanger communiceert niet goed met ketel. Ketel 2 dagen geleden helemaal nagekeken, daar is niks mis mee. Bij handmatige bediening van de ketel wordt er goed verwarmt en rond gepompt. Gekoppeld aan de Tado wordt er wel verwarmd maar niet of nauwelijks rond gepompt. De helpdesk van Tado is schrijnend, geeft alleen standaard oplossingen en verwijst door naar erkende monteur. Heeft iemand al een oplossing?

  • RenU
    Opties
    Soms doet de thermostaat het een dag maar vandaag alweer twee resets moeten uitvoeren. Na een reset werkt de verwarming direct.

    Tado Servicedesk reageerde in het begin snel maar nu duurt een reactie soms een paar dagen (rekening houdend met het weekend).
  • de_bigMaq
    Opties

    Zelfde probleem hier , ook ontstaan in de eerste week van januari. Als je systeem voorheen goed werkte ga er vanuit dat het probleem bij Tado server en/of je slimme ( ik noem het de niet zo slimme Tado ) thermostaat ligt. Heb email corresspondentie met een medewerker gehad maar die vond dat het aan mijn aangemaakte kamers lag Kolder. Als wel warm water krijgt sluit de bedrading naar de ketel even +- aan zonder de thermostaat en kijk of je ketel dan wel warmtevraag beantwoord. Dat deed het voor mij want was al aan het zoeken naar een cv man . dat scheelt aal een berg geld en ik wist dat mijn ketel prima werkt

  • RenU
    Opties

    Maar dan werkt je CV niet meer volgens opentherm, iets wat je juist wel wilt toch? Mijn vorige thermostaten werkte ook perfect via dit protocol en tado heeft een maand lang voordat ik problemen kreeg ook perfect gewerkt.

  • Andreplusplus
    Opties

    @RenU +/- bedrading is voor bus protocollen, zoals opentherm. Dat is dus wel ok.

    Je kan met OpenTherm testen of de ketel reageert door de twee draden met elkaar te verbinden (even loshalen van de thermostaat). Dan moet de ketel aanslaan. Als dat gebeurt is ketel en bedrading ok. Dan kan je even afwachten om te zien of de installatie ook inderdaad je huis warm krijgt. Zo ja, dan is het de thermostaat. Zo nee, dan dus de installatie.

    Daarbij neem ik aan dat je de draden aan OT van de ketel hebt aangesloten. Als je dat op On/off contacten hebt, dan slaat de ketel ook aan bij deze test 😉.

    Ketel/bedrading en thermostaat moeten met elkaar in overeenstemming zijn, dus on/off of OT, maar geen mix.


    Het is raar dat het eerst werkt, en ineens niet meer, zonder dat er iets gewijzigd is. Hooguit zijn de batterijen van de thermostaat aan vervanging toe, maar 1 of 2 maanden is natuurlijk veel te kort. Je kan in de app zien of de batterijstatus ok is. Ik denk niet dat het daar in zit.


    Je verwarming werkt prima zonder de clouddienst of zonder internetverbinding, Alleen kun je dan niet meer met de app bedienen, en slimme schema’s doen het niet. Handmatig de temperatuur instellen kan nog steeds. Alleen de bridge moet wel stroom krijgen, dat is de spin in het web (op basis van radiofrequenties, niet o.b.v. Wifi)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Je kan met OpenTherm testen of de ketel reageert door de twee draden met elkaar te verbinden (even loshalen van de thermostaat). Dan moet de ketel aanslaan."

    Dat is geen goed advies! Of dit werkt hangt er vanaf hoe de ketel hier mee omgaat, er zijn ketels die op 1 aansluiting ofwel OpenTherm ofwel een aan/uit thermostaat ondersteunen en dan werkt dit, maar er zijn ook veel ketels waar dit 2 verschillende aansluitingen op de ketel zijn. Ik denk niet dat je de ketel opblaast met een kortsluiting (dat is vast wel beveiligd), maar aanslaan zal die dan toch niet doen. Bovendien test je op deze manier niet of je ketel OpenTherm doet.

  • RenU
    Opties

    Batterijstatus is OK. Was het maar de batterij..

    Het vreemde is dus, het is random. Vanochtend weer de Tado moeten resetten en tot nu toe werkt het allemaal weer perfect. Op het moment dat de Tado niet werkt zie ik geen vreemde dingen in de app. Tado geeft dan aan dat deze aan het verwarmen is maar de ketel registreert geen warmte vraag. Na een reset ziet de ketel dit wel en gaat deze direct verwarmen.

    In het servicemenu van de ketel (op advies van servicedesk Tado) gecontroleerd of opentherm aan staat en dat was het geval. Ik moest ook nog een waarde checken die hier mee te maken had en die stond ook goed.

    Misschien voor de zekerheid de draden van de thermostaat richting de ketel is vervangen. Is zo gepiept.

  • de_bigMaq
    Opties
    @Rob2, het +- verbinden van de bedrading is volgens mij ongeacht hoe de ketel is ingesteld en alleen om te controleren. Je gaat uit van je eigen ingestelde situatie. Je sluit daarmee uit of de ketel wel of niet werkt als die signaal ontvangt. Dan weet je of je probleem vanuit/vanaf de thermostaat ontstaat. Voor mij was dat wel de manier om het probleem niet bij de ketel te plaatsen

    @RenU, wat bedoel je met de Tado resetten? De bridge , de thermostaat, de betreffende knop? Factoren die ook een rol kunnen spelen is waar je de bridge hebt geplaatst. Rechtstreeks op de 1e router , op een andere router cq switch. Hou ook die zaken in de gaten. Ik zou het tijdelijk ff bij de eerste router plaatsen.

    Verder heb ik een vermoeden, toen ik mijn probleem probeerde op te lossen, met het steeds resetten, af- en aankoppelen van de bridge, lokatie router/ switch xyz, dat de server bij Tado of "in de war raakt" als de veranderingen veel en frequent binnen het moment van hun instellingen zijn. Bij mij draait alles weer goed. Ik heb verder nooit zoals ziggo een onderhoudstoring meld een van Tado ontvangen maar die zullen vast wel ook onderhoud etc. hebben. Of daar problemen bij gebruikers ontstaan zal vast wel maar nooit toegegeven worden. Wie weet wordt het met die samenwerking nu ten goede anders.

    Het 1e jaar gebruik leverde ons echt geen besparing op met de spontane ongevraagde stookmomenten die het Tado systeem creeerde . Als we dat jaar als ijkpunt nemen levert Tado altijd een lagere rekening op :'(
  • @RenU , is je ketel al helemaal nagekeken? Wij hadden hetzelfde probleem, leek alsof er geen goede communicatie tussen thermostaat en ketel was. Uiteindelijk bleek (na 2 inspecties) dat de tapschakelaar kapot was, die bleef hangen. Dus na een tapwater verzoek (kraan/douche) , bleef de schakelaar hangen waardoor de CV het niet meer deed. Beetje WD40 op de schakelaar en het probleem was opgelost. Had dus ook niks met Tado te maken.

  • RenU
    Opties

    @de_bigMaq Excuses. De thermostaat resetten verhelpt het. Bridge zit direct op de router en er zit 1 muur tussen de thermostaat en de bridge. App geeft aan (ook bij het niet aansturen van de ketel) dat de verbinding goed is.

    @Helaasheid Ja, de monteur is hier geweest en ik heb het probleem voorgelegd. Deze heeft de ketel compleet nagekeken en enkel de driewegklep kwam als mogelijke boosdoener naar voren maar ook daar had hij zijn twijfels bij. Uiteindelijk uit voorzorg toch maar dat ding laten vervangen maar dat was het dus niet. Monteur geeft de thermostaat de schuld dus dat helpt ook niet echt. Volgens hem was de oplossing de originele terug hangen want dat werkt. Maar zoals de monteur op mij over kwam was het ook iemand (ondanks dat het een groot bekend bedrijf is in de regio met de nodige ervaring) die geen voorstander was van en ook niet bekend is met slimme thermostaten zoals Tado.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rob2 Even met OT de draden kortsluiten is geen enkel probleem, dat is gewoon de spec van OT. En dus een handige test om te zien of de ketel reageert (en dus de bedrading in orde is)

  • RenU
    Opties

    Gisteren preventief de thermostaat kabel (van de CV naar de Tado) vervangen door nieuwe. Thermostaat ging daarna direct aan, in de avond viel hij weer uit. Vanochtend erg koud en na een reset (van de thermostaat) sprong alles gelijk weer aan.


    Vanavond eens de oude/originele thermostaat terug hangen.

  • de_bigMaq
    Opties
    @RenU gewoon ff een vraagje ( ben Remeha Quinta28c handleiding aan het lezen) staat je ketel op fabrieksinstellingen of een aangepaste ( door jou of de cv monteur)?
  • RenU
    RenU
    januari 2022 aangepast
    Opties

    @de_bigMaq Bedankt voor het meekijken/denken. Fabrieksinstellingen en daarna de instellingen toegepast/gechecked die de servicedesk van Tado heeft aangeleverd. Daarnaast staat de aanvoertemperatuur op 60 graden.

  • RenU
    Opties

    Zo zit het aangesloten bij de ketel.

  • de_bigMaq
    Opties
    @RenU Als het systeem niet naar behoren werkt na een reset sreeds dan zou de cv-ketel een storingscode moeten weergeven, doet die dat? E
    Hoofdstuk 7 en 9 van de handleiding zijn goed om zelf na te lopen op je ketel. Verder vermoed ik niet dat je ketel de boosdoener is maar dat kun je uitsluiten door een paar dagen op je oude thermostaat te draaien
  • RenU
    Opties

    @de_bigMaq CV geeft geen storingscode. Die ontvangt na een bepaalde tijd geen warmtevraag meer en registreert geen storing of iets.

    De zaken die ik van Tado moest checken waren:

    Hoofdstuk 7, Interface selectie. Deze moest op 00 staan, dat stond zo.

    00 = Interne open-therm interface -- 01 externe interface

    Hoofdstuk 7.5.4 Toetselregeling

    X waarde moest op 1. Zowel X als Y staan op 1.

  • de_bigMaq
    Opties
    Hoi ff uit het hoofd want ik doe wat anders. Standaard fabriek af staat het op 3.1 dacht ik en dat is goed aannemende dat je voor de slimmethermostaat ook gewoon een modulerende thermostaat had. Ik zal later ff kijken wat1.1 is
  • RenU
    Opties

    1.1 is hetzelfde als 3.1 maar dan met booster (voor je CV, geen phizer ;)) en buitentemperatuur als deze module is aangesloten. 3.1 kan dus ook prima aangezien ik die niet heb. Heb dit veranderd van 3.1 naar 1.1 omdat Tado dit aangaf maar het maakt verder geen verschil.


    Ik ben erg benieuwd welke oplossing Tado zelf nu eens gaat aanbieden..

  • de_bigMaq
    Opties
    @RenU dan zou ik, ben toch erin gedoken, paragraaf 9.4.7 toch ff lezen. Bij 1.1 heb je dus een buitentemperatuur sensor geïnstalleerd (voorwaarde) , als dat zo is staat de bedrading in de ketel op klem 3 en 4. Op jouw foto is dat niet het geval , due staat op 1 en 2 modulerend. 3 en 4 is open/dicht als ik het begrijp , zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2020432
  • RenU
    Opties

    Stond eergisteren nog op 3.1, ook toen werkte het niet en moet ik na een paar uur de thermostaat resetten om de verwarming aan te krijgen. Ik hoopte dat het daar in zat. Op advies van de servicedesk van Tado dus op 1.1 gezet. Het klopt dat op het paneel 1 en 2 modulerend is en die andere voor aan/uit.

    Ik begin mij dus ook af te vragen of ik de servicedesk van Tado moet vertrouwen in hun kunde als ze zo iets adviseren. Ook hun hebben deze foto ontvangen inclusief foto's van de ketel en de thermostaat zelf.

  • de_bigMaq
    Opties
    Ik zou hun advies ff aankijken tot een uur of 18-19, dan wordt het een stuk kouder en zal er zeker een warmtevraag moment zijn. Ik zou nu ook ff de bridge een kwartiertje ontkoppelen van het internet . Wie weet vind er een herinitialisatie van de communicatie va de Tado server met jouw systeem plaats ( zeg ik ff speculatief want wat en hoeTado doet weet ik niet exact ).
    Als het niet goed gaat gewoon oude thermostaat en bedrading op klem 1-2
  • Andreplusplus
    Opties

    @RenU wat doet die dikke weerstand tussen contacten 3 en 11? Is dat standaard? H8 schrijft er niets over (Behalve dat er 24V van klemmen 10 en 11 gebruikt kan worden voor een klok).

    Ik zou hem verwijderen om te zien wat het effect is