Inschatting besparingen verbeteren...

Opties

Verbeter de kwailiteit van de ingeschatte besparingen in EnergyIQ. Mijn jaarverbruik prognose voor installatie van de Tado apparatuur was 900 m3 gas voor het lopenden jaar. Nu ruim een maand verder is de prognose iets lager: 894 m3. Een besparing van 1%. Volgens TADO heb ik echter 13% bespaard op mijn verbruik. Kennelijk gaat de huidige voorspelling er vanuit dat je voordat je TADO installeerde niet nadacht over instellingen voor gasgebruik....

Wellicht een idee om in het installatieproces van TADO ook te vragen om het jaarverbruik van 1 of meer voorgaande jaren. Met de graaddagen informatie van het KNMI (zie bijvoorbeeld een toepassing op https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation) kan je dan een locatie specifieke prognose maken. Dit soort data moet in de meeste landen in het publieke domein beschikbaar zijn.

Met dit soort data kan je dan voor het komende jaar een inschatting zonder TADO maken en dan de effecten gaan meten van het gebruik met TADO in dat jaar. Dan zou je een veel beter besparingsoverzicht kunnen realiseren.

2
2 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De Tado weet niks van het gedrag van je vorige installatie, van je gebruik, en van je verbruik (tenzij je dat zelf opgeeft).

    De "geschatte bespring" wordt berekend uit je handmatige wijzigingen tov het schema. Dus als je in je schema verwarmt van 8 tot 23 uur en je zet em een keer een dag om 22 uur al uit dan heb je "1 uur bespaard" en dat is dan 0,1% van een maand dus 0,1% bespaard. En dat telt ie allemaal op.

    Onzin uiteraard want dat deed je ook al met je vorige thermostaat dus niks bespaard.

    Die hele besparingsberekening is gebaseerd op een verandering in gedrag, en als die er niet is, is er ook geen besparing. De Tado op zich bespaart niks.