Vervangen draadloze thermostaat Honeywell

CW1994
CW1994

Allen,

Alvorens Tado te kopen heb ik de volgende vragen.

Situatie:

Ik heb op de begane grond vloerverwarming en een bedraad aangesloten thermostaat van Honeywell. Op de 1e en 2e verdieping heb ik radiatoren die geregeld worden door een draadloze thermostaat van Honeywell die op de 1e verdieping staat. Deze is draadloos verbonden met mijn cv-ketel HR ECO 36 CW 5 – INTERGAS. Ik wil volledig over op Tado, dus op elke radiator een slimme knop en de thermostaten van Honeywell vervangen (zowel bedraad als draadloos).

De basis benodigdheden welke ik moet hebben snap ik namelijk:

-  1x Starterskit – Slimme Thermostaat

-  Slimme radiator knoppen

Vragen:

- Hoe vervang ik de Honeywell draadloze thermostaat voor een Tado? Wat heb ik daar precies voor nodig?

- Als ik weet wat ik nodig heb hoe stel ik deze dan juist in?


Zie graag jullie feedback en corrigeer mij s.v.p. waar nodig J

Reacties

  • wat heb je nodig: schroevendraaier om de oude thermostaat van de muur te halen en draadjes los te maken. Dan een manier om de nieuwe thermostaat op de muur te bevestigen (gaatje boren?).

    Download de app en volg de wizard. Of gaan naar https://tado.com/start

    Thermostaat bevestigen en draadjes aansluiten via de wizard-instructies. Knoppen toevoegen etc.

    Succes!

  • @Andreplusplus

    Bedankt voor je reactie! Ik begrijp wat je zegt, maar ben echter nog benieuwd of de huidige draadloze thermostaat (Honeywell) gewoonweg 'vervangen' kan worden door de draadloze van Tado, waarbij werking zoals nu geregeld is hetzelfde blijft (met als enige extra toevoeging de radiatorknoppen per ruimte). De huidige situatie is dat de benedenverdieping (vloerverwarming) aangestuurd wordt door de bedrade thermostaat van Honeywell (welke ik dus wil vervangen door bedrade slimme thermostaat van Tado) en de radiatoren op de verdiepingen middels de draadloze thermostaat van Honeywell (welke ik dan dus wil vervangen voor een draadloze thermostaat van Tado). Is het gewoonweg vervangen en volgen van installatie stappen voldoende of zijn hier andere/aanvullende instellingen voor nodig?

    Daarbij lees ik ook als je vvw hebt een bypass noodzakelijk is? Ik weet niet zeker of ik dit heb.. In de badkamer heb ik een handdoeken radiator en vloer bijverwarming (met RTL ventiel). Hier sluit ik geen Tado knoppen op aan, maar laat ik gewoon mee hobbelen als er warmte wordt gevraagd. Kan dit ook worden gezien als bypass?

    Om de Honeywell draadloze thermostaat te vervangen? Wat heb ik daar precies voor nodig?
    Is een draadloze ontvanger voldoende of moet ik ook een draadloze temperatuursensor hebben?

    Alvast bedankt!
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Bedankt voor je reactie! Ik begrijp wat je zegt, maar ben echter nog benieuwd of de huidige draadloze thermostaat (Honeywell) gewoonweg 'vervangen' kan worden door de draadloze van Tado, waarbij werking zoals nu geregeld is hetzelfde blijft (met als enige extra toevoeging de radiatorknoppen per ruimte)."

    Nee, dat kan niet. Wat wel kan is je hele systeem ombouwen naar een Tado systeem. Dus alles wat je nu hebt van Honeywell weg slopen, en opnieuw beginnen met een Tado thermostaat en Tado kranen. De draadloze thermostaten vervallen dan.

    Wat ook nog kan is Tado draadloze temperatuurvoelers kopen en die in plaats van de huidige draadloze thermostaten ophangen als temperatuur meetpunt voor die ruimte in plaats van de radiatorknop (wat niet altijd goed werkt omdat het daar bijvoorbeeld tocht of juist te warm is net onder een vensterbank ofzo).

    Maar het is dus altijd een complete ombouw. Je kunt NIET een knop en een draadloze thermostaat vervangen en de rest laten zoals het is.

  • @Rob2

    Oke, dus dat zou betekenen dat optie 2 voor mij van toepassing is? (zie onderstaand link)

    Hoe kan tado verschillende kamers aansturen, bij een combinatie van radiatoren en watergebaseerde vloerverwarming? | Helpdesk

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik weet niet of jij zonekleppen hebt, daar heb je het nog niet eerder over gehad.

    Een complexe installatie moet je ofwel zelf uitzoeken ofwel aan de servicedesk overlaten. Hier op het forum heb je alleen medegebruikers en die hebben altijd een andere installatie en kunnen alleen algemene tips geven. Hebben ook meestal geen zin om diep in de specifieke situatie van anderen te duiken.

  • Nou @Rob2 ik zou zeggen spreek voor jezelf. Ik vind het nl. wèl leuk om anderen te helpen, of ze nou een vergelijkbare installatie hebben als ik, of niet.

    @CW1994 Ik neem aan dat je met “aansturing vvw” met bedrade thermostaat bedoelt dat deze thermostaat op de ketel is aangesloten. En daarnaast nog een draadloze thermostaat hebt voor een tweede circuit boven. De CV ketel ondersteunt twee groepen met elk een eigen thermostaat en dat kan ook 2x een bedrade thermostaat zijn. Tado thermostaten kunnen niet draadloos rechtstreeks met je ketel communiceren (wat Honeywell thermostaten wel kunnen). Om je 1e vraag te beantwoorden “-Hoe vervang ik de Honeywell draadloze thermostaat voor een Tado? Wat heb ik daar precies voor nodig?”: Dat kan een tweede bedrade thermostaat zijn, als je bedrading kunt aanleggen.

    Zo niet dan een tweede draadloze thermostaat en een draadloze ontvanger. De draadloze ontvanger plaats je dan bij de ketel in de buurt en sluit je met draden aan op de ketel.

    “Afsluiter” in stap 1 is dan de vvw-zoneklep, of een andere manier om te voorkomen dat je vvw de kamer opwarmt als er elders in huis verwarmd moet worden.

    Je moet ook nog de bestaande draadloze thermostaat ontkoppelen van de ketel.

    Makkelijker lijkt het me om met 1 thermostaat aangesloten op de ketel te werken. (Draadloos of bedraad, afh of er bedrading ligt). Je moet dan nog steeds de vvw kunnen blokkeren als er boven verwarmd moet worden maar in de woonkamer niet (meer). Met een zoneklep (evt een slimme radiatorknop - zou ik niet adviseren) of om de evt pomp te schakelen met een tweede thermostaat als hier beschreven. Dit is inderdaad optie 2 of 3 uit het artikel dat je hebt gevonden.

    En hoe moet je dat dan instellen? Dit volgt deels uit de wizard die je in de app volgt, of vanaf tado.com/start.

    Het is nog wel afhankelijk welke oplossing je precies kiest. Dat begint met de vraag of je nu een zoneklep hebt of niet, en welke methode je wilt kiezen om de vvw uit te kunnen schakelen.

    Dus als je dat stukje van de puzzel nog aan ons kunt geven….

  • @Andreplusplus Bedankt! Ik zie je naam vaak voorbij komen op het forum. Je hulp/uitleg wordt echt gewaardeerd in deze!

    Ondertussen heb ik ook het e.e.a. uitgezocht en ik heb inderdaad een zoneklep (VC4013). De zoneklep zit op de aanvoer richting de vloerverwarming. Het is de zelfde situatie welke hier is beschreven: Systeem met twee zones en een VC4013 servo — tado° Community

    Nu zit ik alleen nog met de volgende vraag. Ik snap dat de slimme thermostaat aangesloten moet worden op de zoneklep (dit kan in mijn situatie bedraad). De slimme thermostaat hangt aan de muur hier zit de aansluiting draad (blauw en rood volgens mij). De andere uiteinde van deze draad zit in de cv ketel. Hoe moet deze blauwe en rode draad worden aangesloten op de VC4013, hier zit volgens mij een blauwe, bruine en zwarte draad aan? Kan jij mij dit in Jip en Janneke tekst uitleggen (bijv. welke draden precies op COM, NO of NC moeten etc.) ? Of door eventueel een schema? Dit zou mij echt helpen.

    Hoe ik de draadloze thermostaat van Honeywell vervang is mij nu duidelijk bedankt!! 

  • @CW1994 Ik heb nooit zo’n klep van dichtbij gezien en wat ik aan handleidingen kan vinden maken mij ook niet veel wijzer. Oftewel, ik ben bang dat ik je daar niet bij kan helpen zonder dat ik ga gokken. Jammer dat zoiets relatief simpels zo ingewikkeld gedocumenteerd is. Misschien zijn er anderen op dit forum die het beter kunnen beantwoorden en onderstaande kunnen bevestigen of ontkrachten.

    De tado kant weet ik wel: je hebt de drie contacten NO, COM en NC. In het ene geval is de verbinding tussen NO en COM, en in het andere geval tussen NC en COM. De thermostaat wisselt daartussen. Hier mag je 230V en max 6A op aansluiten.

    Dus als je weet hoe de klep werkt (welke draden stroom moeten voeren om de klep te openen of sluiten) kun je vervolgens deze draden aansluiten op de thermostaat.

    Aanname: je hebt een 230V type. Dus de klep werkt met netspanning. Volgens gegevens is dat max 1A en ‘past’ dus op de tado.

    Pas op als je hier geen ervaring mee hebt! (Maar als je ook een stekker aan een snoer durft te zetten zou dit ook moeten lukken)

    Als ik het allemaal goed interpreteer: spanning op de blauwe en bruine draad van de klep —> klep sluit.

    Spanning op blauwe en zwarte draad: klep opent.

    Dus vanaf het stopcontact 1 draad aansluiten op de blauwe draad van de klep. De andere draad op de COM van de thermostaat. Dan de zwarte van de klep op NO en de bruine van de klep op NC.

    Als de thermostaat goed is ingesteld op on/off (Protocol R01) dan zou dit zo maar kunnen gaan werken.