Is mijn vloerverwarming en radiatoren compatible met Tado?

Opties

Hallo allen,

In de woonkamer heb ik vloerverwarming via stadswarmte van Eneco Energie.

De verdeelunit voor de vloerverwarming is de Robot Stads Verdeelunit 2-groeps met Wilo pomp. Er zitten twee radiatorknoppen erop: RTL-knop en Thermostaat-knop.

In de woonkamer hebben we geen thermostaat voor de vloerverwarming, dus als het buiten koud is dan draai ik handmatig de thermostaatknop wat hoger...

Hierbij een foto van de betreffende verdeelunit.

Vragen:

Is er een Tado-product compatible voor de betreffende verdeelunit (zie foto)?

Zo ja, is de installatie van de Tado-knop op de verdeelunit eenvoudig?

Tot slot, kan ik ook de radiator-knoppen van mijn slaapkamers vervangen door Tado-knop en mijn hele huis temperatuur inclusief woonkamer's vloerverwarming bedienen via de Tado-app?

Reacties

  • kabouterplop
    maart 2022 aangepast
    Opties

    Nog een foto. Zo ziet de warmte-unit in meterkast eruit:


  • Andreplusplus
    Opties

    Je kan met tado heel wat voor elkaar krijgen in jouw situatie ;-) Maar je titel is "vvw + radiatoren", en de foto's en beschrijving gaan alleen over radiatoren.

    Verder kan ik het net niet zien op de tweede foto, maar het lijkt aan de bovenzijde dat er een klep is die op een of andere manier wordt aangestuurd (ik zie draden?). En je zegt er is geen thermostaat. Betekent dat dat je altijd handmatig de temperatuur moet regelen? En neem je continu warmte af van het net, of klopt het inderdaad dat er een klep is die kan sluiten?

    Met andere woorden ik zou nog wel wat meer informatie kunnen gebruiken om je verder te helpen.

    Voor de combinatie vvw+radiatoren geeft tado een goed overzicht: zie deze link.

    Of kijk eens hier: Dé oplossing voor ....

    Ik zie graag je reactie om te zien of en hoe we je verder kunnen helpen.

  • Beste @Andreplusplus

    Bedankt voor je reply. Sorry de onduidelijkheid.

    Je kan met tado heel wat voor elkaar krijgen in jouw situatie ;-) Maar je titel is "vvw + radiatoren", en de foto's en beschrijving gaan alleen over radiatoren.

    Woonkamer: In de woonkamer is er alleen vloerverwarming en geen ‘normale’ radiatoren. De vloerverwarming verloopt via de verdeelunit van Robot. De aanvoertemperatuur (A) staat meestal rond 35 graden en de retour (B) op 30 graden. Als het buiten vriest dan draai ik de aanvoertemperatuur wat hoger naar bijvoorbeeld 40 graden. Foto verdeelunit:

    Slaapkamers: In tegenstelling tot de woonkamer, is er in elk slaapkamer wel een ‘normale’ radiator. Zie onderstaande foto’s:

    Verder kan ik het net niet zien op de tweede foto, maar het lijkt aan de bovenzijde dat er een klep is die op een of andere manier wordt aangestuurd (ik zie draden?). 

    Meterkast: In de meterkast is er een warmte-unit van AGH. Er zit volgens mij geen klep erop, want ik heb in de woonkamer geen kamerthermostaat. Hierbij duidelijkere foto’s van de warmte-unit:

    En je zegt er is geen thermostaat. Betekent dat dat je altijd handmatig de temperatuur moet regelen?

    Dat klopt, ik regel momenteel de temperatuur van elke kamer separaat middels de radiator-knop.

    En neem je continu warmte af van het net

    Ik woon nu 10 maanden in dit huis, en dit is voor mij de eerste keer dat ik in een huis woon met stadswarmte. Maar wat bedoel je met ‘continu warmte afnemen van het net’?

    of klopt het inderdaad dat er een klep is die kan sluiten?

    Waar kan ik die klep vinden? Wat bedoel je overigens met ‘klep’, een tweewegklep?


    Doelstelling: Ik zou graag de temperatuur van de woon- en slaap-kamers middels een app of één kamerthermostaat willen bedienen. Als ik niet thuis ben vergeet ik weleens de radiatoren uit te zetten.

    Het zou ook fijn zijn als ik bijvoorbeeld middels de Tado-app de kinderkamer ’s middags (geautomatiseerd?) op 21 graden zet en ’s avonds als mijn kind gaat slapen op 18 graden.


    Groetjes

  • Andreplusplus
    Opties

    Aha, duidelijk. Dat ding met draden is de warmtemeter, die je verbruik meet.

    Alleen als alle radiatorkranen dicht zitten en er geen water meer door vvw stroomt, gebruik je niets. Maar de vvw staat altijd aan, dus je verbruikt altijd warmte. Dat is wat ik bedoelde met een klep meteen achter de AGH unit. Dus op de rode leiding linksonder. Inderdaad een tweewegklep, een ding dat open en dicht kan.

    Nou, wat ik zou doen is een honeywell of vergelijkbare klep plaatsen op die plek, en deze aansturen met een bedrade thermostaat. Als deze in de woonkamer geplaatst kan worden, hartstikke mooi. De thermostaat kan dan regelen dat er alleen warmwater het huis in stroomt als er ergens verwarmd moet worden. Tevens kan deze deze de temp regelen in de woonkamer.

    Op de radiatoren plaats je dan tado knoppen, die de temperatuur in de betreffende ruimtes kunnen regelen. Deze kunnen aan de thermostaat ‘vragen’ om de klep te openen als ze warm water nodig hebben.

    Wat je dan zult merken is dat het in de vvw kamer(s) te warm kan worden , omdat als er boven warmte wordt gevraagd er ook warm water door de vvw stroomt, zelfs als de vvw kamer als op temperatuur is. Dus wil je de vvw ook kunnen uitschakelen als het warm genoeg is. In dit geval met 2 groepen zou je kunnen proberen een tado radiatorknop in de aanvoer van de vvw verdeler te plaatsen. Maar dit wordt niet aangeraden zoals je elders kunt lezen, omdat de knop maar een kleine doorstroming kent en in stapjes open en dicht gaat en niet ineens helemaal. Mooier zou zijn een klep te gebruiken, of om de pomp te schakelen.

    Dat laatste kan met een tweede bedrade thermostaat, maar dat moet wel ingesteld worden door de tado helpdesk, dat kan je niet zelf.

    Als een bedrade thermostaat noet mogelijk is voor de klep op de stadsverwarming unit, dan kun je een draadloze thermostaat en een draadloze ontvanger toepassen.

    Ik hoop dat dit helpt, succes!

  • Hoi @Andreplusplus

    Wederom bedankt voor je reply! Sorry voor de vele lastige vragen...😅 Ik ben echt een leek op dit gebied.


    Dus op de rode leiding linksonder.

    Welke ‘rode leiding linksonder’? Waar zal de tweewegklep moeten komen?

    Bedoel je de ‘E’-gemarkeerde koperen buis? Of ‘A’-gemarkeerde witte kunststofbuis met de rode hendel. Zie foto afleverset met gemarkeerde letters:


    Nou, wat ik zou doen is een honeywell of vergelijkbare klep plaatsen op die plek, en deze aansturen met een bedrade thermostaat. Als deze in de woonkamer geplaatst kan worden, hartstikke mooi.

    Werkt de klep ook met Honeywell BDR91 schakelmodule? Omdat ik liever geen bedrade kamerthermostaat wil i.v.m. boren of draden in muur frezen. Zo ja, is de Honeywell BDR91 schakelmodule ook compatible met de Tado Slimme Thermostaat?


    In dit geval met 2 groepen zou je kunnen proberen een tado radiatorknop in de aanvoer van de vvw verdeler te plaatsen. Maar dit wordt niet aangeraden zoals je elders kunt lezen, omdat de knop maar een kleine doorstroming kent en in stapjes open en dicht gaat en niet ineens helemaal.

    Waarom is het niet aangeraden om de ‘domme’ aanvoer-knop te vervangen door een slimme Tado-knop? Want de aanvoer-knop (rode pijl) zal mechanisch gezien toch hetzelfde werken als de slimme Tado-knop?

    Het idee is om met een smartphone-app (via Tado-knop) de vvw-termperatuur te bedienen i.p.v. handmatig de aanvoer-knop te draaien. Want de verdeler is lastig bereikbaar door de opbergspullen in de trapkast.

    Daarnaast wil ik de Tado Slimme Thermostaat op een centrale plek in de woonkamer hangen en gebruiken als temperatuurmeter, want nu dient de 'domme' aanvoer-knop als temperatuurmeter.


    ls een bedrade thermostaat noet mogelijk is voor de klep op de stadsverwarming unit, dan kun je een draadloze thermostaat en een draadloze ontvanger toepassen.

    Heb jij een advies welke tweewegklep, draadloze thermostaat en ontvanger ik kan aanschaffen? Eentje die uiteraard ook compatible is met de Tado Slimme Thermostaat.

  • Andreplusplus
    Opties

    @kabouterplop Ik kan niet alles beantwoorden, maar wat ik weet kan ik wel proberen. Hou er rekening mee dat ik ook maar een tado gebruiker ben met gezond verstand, en wel kan proberen te adviseren, maar wat je doet is voor eigen rekening. Maw je kan me niet verantwoordelijk houden als het toch niet blijkt te werken e.d.

    Bedoel je de ‘E’-gemarkeerde koperen buis? Of ‘A’-gemarkeerde witte kunststofbuis met de rode hendel. Zie foto afleverset met gemarkeerde letters:

    De 'A' zoals ik het zie is dat de heetwateraanvoer de woning in.

    Werkt de klep ook met Honeywell BDR91 schakelmodule? 

    Die ken ik niet. Wat ik zo snel kan vinden werkt dit draadloos met Honeywell EvoHome. Maar dat werkt niet met Tado samen. Je hebt een bedrade thermostaat of een extensiekit/draadloze ontvanger nodig om de schakeldraden van de klep op aan te sluiten

    Je hoeft niet te boren en draden te trekken om de klep aan te sturen. Het tado device bij de klep in de buurt kan (via de bridge) communiceren met de andere tado devices. Deze heeft geen functie voor het meten van temperatuur. (Dat doet een (andere) thermostaat)

    aanvoer-knop (rode pijl) zal mechanisch gezien toch hetzelfde werken

    De aanvoerknop op de verdeler heeft een heel andere functie dan een tado radiatorknop. De knop op de verdeler heeft een voeler in de aanvoerbuis (met die ijzeren spiraaldraad verbonden) voor het meten van de temperatuur. Een tado knop meet de luchttemperatuur ter plekke. Als je een aanvoerknop zou vervangen door een tado knop loop je het risico dat het water in de vloer veel te heet wordt, met schade aan de vloer tot gevolg! Je zou wel een tado knop vóór de verdeler in de aanvoer kunnen opnemen (dus extra), ergens in de horizontale buis boven de verdeler. Maar een tado radiatorknop werkt niet zo goed als een klep. Een klep gaat snel helemaal open en dicht, maar een tado knop in stapjes. Verder kan er niet zoveel water door een tado knop stromen, de opening intern is niet zo groot.

    Het idee is om met een smartphone-app (via Tado-knop) de vvw-termperatuur te bedienen i.p.v. handmatig de aanvoer-knop te draaien.

    Ik zou dat door een thermostaat in de woonkamer laten regelen ;-)

    want nu dient de 'domme' aanvoer-knop als temperatuurmeter.

    ja, van het vloerwater! Het water van de stadsverwarming is veel heter dan door de vloer moet. Daarom heb je een verdeler en een pomp om water van de aanvoerbalk (de onderste) door alle slangen rond te pompen tot de retourbalk (dat bovenste deel). De thermostaatkraan vlak bij de pomp gaat alleen open als het water in de vloer warmer moet worden, en mengt dan een beetje heet water bij.

    Heb jij een advies welke tweewegklep, draadloze thermostaat en ontvanger ik kan aanschaffen? Eentje die uiteraard ook compatible is met de Tado Slimme Thermostaat.

    Kleppen weet ik zo niet. Is die op de foto van jezelf, of is de foto een voorbeeld? Anderen op het forum weten misschien wel welke klep is aan te bevelen.

    • 1 tado Draadloze Slimme Thermostaat(ST1) in de woonkamer
    • Tado Draadloze ontvanger(EK) om de klep van de stadsverwarming (Bij A of bij D - maar bij D is niet veel ruimte en ik weet niet of het toegestaan is om zelf voor de unit te knutselen of dat door een monteur te laten doen)
    • Een 2e tado Bedrade Slimme Thermostaat(ST2) om de klep (die je voor de vloerverwarming verdeler plaatst) te schakelen
    • In de kamers op de radiatoren tado knoppen (in elke kamer die je wilt regelen)
    • Een bridge heb je ook nodig, die zit in elke tado starterkit (je hebt er maar 1 nodig en meer dan 1 kan niet)

    Apparatuur volgens de wizard toevoegen aan de app. Zie tado.com/start of volg de instructies in de app.

    Begin met de bridge. Dan draadloze ontvanger.

    De draadloze ontvanger instellen als zoneregelaar voor alle kamers. Deze moet in relaismode (R01 protocol) en de klep aangesloten op de NC en COM van de ontvanger (als ik het goed heb, kan ook NO en COM moeten zijn; NO en NC zijn de wisselcontacten en werken precies tegenovergesteld)

    De slimme thermostaat ST1 instellen als draadloze temperatuursensor en in de app in 'woonkamer' plaatsen. Dit wordt het meettoestel voor de woonkamer.

    De 2e bedrade thermostaat toevoegen en in een dummy kamer plaatsen (deze moet in woonkamer komen, maar dat kun je niet zelf, dat moet tado helpdesk voor je doen). Deze ook op R01 instellen en met NC/COM of NO/COM op de klep aansluiten. **)

    Contact opnemen met tado support via chatfunctie op de website. Geef de serienummers van ST1 en ST2 en EK door, zeg dat de zonecontroller de EK is, en dat ST1 en ST2 in woonkamer moeten worden geplaatst, en dat ST1 het meetoestel is.

    Voeg knoppen toe in hun eigen kamer. 1 knop in een kamer is automatisch het meettoestel en de zonecontroller voor de ruimte moet naar de EK wijzen. Voeg je meer knoppen toe in een kamer (omdat er meerdere radiatoren zijn ;-)) dan kun je kiezen welke het meettoestel is. Blijkt dat de temperatuur niet goed gemeten wordt door een knop (bijv omdat die een beetje ingebouwd zit en dus te snel een hogere temperatuur meet dan in de ruimte heerst) kun je later altijd nog draadloze tempsensoren toevoegen aan de kamer en die als meettoestel aanwijzen.

    Zou je toch een tado knop kiezen bij de vloerverwarming ipv een klep, dan plaats je die knop ook in de woonkamer, maar het meettoestel voor de ruimte is blijft ST1. Dan heb je de servicedesk niet nodig, maar zie boven waarom het niet is aan te raden.


    Succes, en meer vragen kun je hier altijd stellen!


    **) ipv een klep zou je ook kunnen kiezen om de pomp te schakelen (gewoon aan/uit zetten wanneer nodig) met de ST2. Maar dan moet je wat knutselen met 230V. Of een pompschakelaar toepassen als in het artikel  Dé oplossing voor ..... In een ander topic met toevallig dezelfde stadsverwarming unit en pomp werd gemelkd dat de installateur had gezegd dat er geen pompschakelaar toegepast kon worden. (?)

  • De 'A' zoals ik het zie is dat de heetwateraanvoer de woning in.

    De klep op A (heetwateraanvoer)? Maar ik zie op https://community.tado.com/nl/discussion/13115/vloerverwarming-stadsverwarming-meerdere-honeywell-kleppen/p1 dat @BoudewijnV de klep op B (retour) heeft geplaatst? Of maak het niet uit of ik de klep op A (heetwateraanvoer) of B (retour) zet? Foto van @BoudewijnV


    Een 2e tado Bedrade Slimme Thermostaat(ST2) om de klep (die je voor de vloerverwarming verdeler plaatst) te schakelen

    Als ik een klep voor de vvw-verdeler plaatst, kan het de pomp dan beschadigen? want de pomp draait 24/7 ongeacht of er wel of geen water binnenstroomt.


    ipv een klep zou je ook kunnen kiezen om de pomp te schakelen (gewoon aan/uit zetten wanneer nodig) met de ST2. Maar dan moet je wat knutselen met 230V. Of een pompschakelaar toepassen als in het artikel Dé oplossing voor .....

    Als de pompschakelaar de pomp uitschakelt en er zit geen klep voor de vvw-verdeler. Moet ik dan ook handmatig de thermostaatknop van de aanvoer op 0 zetten?

  • Andreplusplus
    Opties

    @kabouterplop A of B maakt niet uit - je onderbreekt de doorstroming in beide gevallen.

    Als ik een klep voor de vvw-verdeler plaatst, kan het de pomp dan beschadigen? want de pomp draait 24/7 ongeacht of er wel of geen water binnenstroomt.

    Nee, want de pomp pompt alleen water rond door de vloer. Of dat nu koud of warm is.

    De klep bepaalt of er heet water vanaf de stadsverwarming bijgemengd kan worden (meer heet water in de verdeler en door de vloer of niet)

    Als de pompschakelaar de pomp uitschakelt en er zit geen klep voor de vvw-verdeler. Moet ik dan ook handmatig de thermostaatknop van de aanvoer op 0 zetten?

    Nee, die thermostaat lekker op 30 graden of zo laten staan. Daar hoef je niet meer met de hand aan te regelen. De 30 graden is de temperatuur van het water dat door de vloer stroomt (vaak veel lager dan de aanvoer vanuit de stadsverwarming). Als er niet wordt gepompt zal de vloer de warmte afgeven aan de ruimte totdat het water afgekoeld tot de ruimtetemperatuur. Op basis van de vraag van de kamerthermostaat (ST2) zal er weer warm water door de vloer moeten stromen. De pomp gaat aan om dat te doen en als het vloerwater onder de 30 graden komt gaat die thermostaatkraan op de verdeler iets open om heet water bij te mengen enz.

  • Bedankt @Andreplusplus

    Nogmaals bedankt voor je advies. Het is mij helemaal duidelijk nu.

    Ik heb inmiddels Tado Slimme Thermostaat v3 + starterspakket + 4 radiatorknoppen gekocht.

    Hierbij het resultaat:

    Afleverset: Ik ga toch geen klep plaatsen, volgens de installateur is dat niet nodig.

    Slaapkamers: In alle slaapkamers heb ik een Tado-knop erop.

    Bridge: De internetbridge van Tado is aangesloten op een centraalgelegen plek aan de router.

    Woonkamer: De installateur gaat volgende week een Honeywell-klep plaatsen voor de aanvoer van de verdeler. De klep zal bedraad worden verbonden met de slimme Tado thermostaat.


    Groetjes