Zonneklep vvw lijkt gesloten bij 1 streepje warmtevraag

Opties
Hoi, mijn vloerverwarming in de woonkamer wordt gestuurd door een slimme thermostaat die bedraad is aangesloten op een magneetklep.
Nu lijkt het dat wanneer in de app de warmtevraag laag is (1 streepje van 3) dat de zoneklep dicht is/blijft.
Met als gevolg dat er niets gebeurt met de verwarming in die ruimte. De ketel gaat wel branden en houdt het water op ingestelde aanvoertemperatuur.
Pas als de warmtevraag groter wordt.(2 streepjes) lijkt de zoneklep geactiveerd te worden.

Hierdoor pendelt de warmte in de ruimte omdat het een tijdje duurt en eerst kouder wordt voordat de slimme thermostaat opschakelt naar een hogere warmtevraag.

Ik weet nog niet of dit ook altijd zo is, maar met een paar keer checken was de klep iedere keer nog dicht.
De thermostaat een graad hoger zetten met de hand zorgt er ook voor dat de klep geactiveerd wordt.

Volgens mij klopt dit niet Helemaal?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het klopt dat dit gebeurt, maar het klopt ook dat het niet goed is.

  • Herres
    Opties
    Ik herken wat je zegt. Het heeft ermee te maken dat het aan- uit gedrag van schakelen een vorm van modulatie simuleert. Dit gebeurt in cycli van 20 minuten, en daaraan kan je het herkennen. Als de thermostaat vindt dat er heel weinig warmte nodig is dan gaat hij bijvoorbeeld 5 minuten aan en 15 uit. Terwijl ondertussen 1 streepje aan staat. Als er meer warmte nodig is bijv. 10 aan en 10 uit en 2 streepjes enzovoort. Ik heb de indruk dat het ook uitmaakt of er elders ook warmte gevraagd wordt.
    Het is ingewikkeld en ondoorgrondelijk, maar het werkt.
  • morris
    Opties
    Hmm :)
    Ik zou het logischer vinden als in de app dan gewoon de weergave op 0 streepjes staat.
    Dan kan dat hele aan/uit moduleren in de achtergrond gewoon lekker verder gaan :)
    Het is namelijk ook een beetje onlogisch dat er naar de ketel wel een warmtevraag is (en die dus brand) maar de zoneklep dicht blijft.

    Of gebeurt dat laatste niet en gaat de ketel wel netjes uit?
  • Herres
    Opties
    Inderdaad, ketel gaat ook uit. Tenzij er elders ook warmte gevraagd wordt.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties

    Zie dit topic voor een uitleg van Rob (tado medewerker) over pulsbreedtemodulatie.