Vloerverwaming zoneklep dicht, maar ketel blijft aan.

Opties

Dit voorjaar hebben we onze woonkamer verbouwd. We hadden eerst VV als bij bijverwaming i.c.m. radiatoren. Nu hebben we VV als hoofdverwarming. Er is een zoneklep geinstalleerd bij de verdeler die bedraad is aangesloten op de Tado thermostaat. De ketel wordt aangestuurd door de draadloze ontvanger. Wanneer er alleen warmte vraag is vanuit de woonkamer, wordt de klep opengezet en de ketel aangestuurd. Soms is er weinig warmte vraag waardoor de ketel op een lagere temp gaat werken (1 of 2 streepjes in de Tado app). Ik merk dat de zoneklep bij een lage temp vaak dicht staat. Dit lijk mij geen normaal gedrag. Zonde als de ketel warmte produceerd terwijl de klep dicht staat. Ik heb overigens ook een bypass in het circuit. Dit gedrag zou verwachten als er ook in een andere kamer (met radiator knoppen) warmte vraag is. Is dit gedrag door support aan te passen met een geadvanceerde instelling?

«1

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Nee, dat kan helaas niet. Het gedrag wat je opmerkt is ingebakken in het ontwerp van Tado. Ze noemen het “pulsbreedtemodulatie”. Het komt er op neer dat bij weinig warmtevraag (1 streepje) de ketel bijv. 5 minuten brandt en 15 minuten niet. Bij twee streepjes bijv. 10 minuten aan en 10 uit. Etc. Je herkent het aan de 20 minuten cyclus. Voor cv ketels die heel laag kunnen moduleren en voor warmtepompen een ongelukkig systeem. Als de ketel aan blijft zoals je zegt wordt dat veroorzaakt doordat er op andere plaatsen in huis warmte gevraagd wordt.

  • Coen
    Opties

    Ik had voor mijn post al het e.e.a. gelezen over pulsbreedtemodulatie in deze discussie: Beter rekening houden met vloerverwarming — tado° Community Zover ik heb begrepen wordt dit toegepast als er vanuit twee kamers warmte vraag is. Als b.v. de woonkamer met VV op temperatuur is en een andere kamer nog koud, dan wordt de ketel maximaal opgestookt. In deze situatie snap ik het modulatie gedrag van de klep (open, dicht, weer open, etc). Maar in het artikel staat dat dit gedrag alleen gebeurt als er vanuit meerdere kamers warmte vraag is. In mijn situatie is er alleen vanuit de woonkamer warmte vraag. Ook dan blijft de ketel (Intergas Kombi HRE 36/30) aan terwijl de klep dicht is. Uiteindelijk wordt de ketel wel uitgezet maar dit duurt een tijdje.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja het is een probleem met het systeem. Ik zou het nog maar eens bij de servicedesk neerleggen dat het niet goed werkt en dat ze er wat aan moeten doen. Geen garantie dat er wat gebeurt, maar als je het niet meldt dan gebeurt er zeker niks.

  • Coen
    Opties

    Hoe kan ik dit het beste melden? Volgens mij is de chatbot de enige ingang om support te krijgen. Of zijn er ook een andere manieren om dit te melden?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee moet via de chatbot. Gewoon vertellen dat het niet goed werkt en dit door een medewerker laten registreren.

  • theendoftherainbow
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    In onze situatie (vloerverwarming aangesloten volgens Tado schema optie 2, dus ST bedraad met Honeywell zone klep en draadloos via extensiekit met de CV ketel, een tweede ST in andere ruimte draadloos verbonden met CV ketel via extensiekit, en nog een aantal Tado radiatorknoppen) blijft de slimme thermostaat ook heel lang (tot wel bijna 1 uur) nadat de zone klep is gesloten (als de ingestelde temperatuur in de kamer is bereikt) de ketel aansturen.

    Het verschil is dat dit bij ons dus gebeurd als de ingestelde temperatuur in de VV kamer is overschreden en de warmtevraag vanuit de ST op dat moment nog hoog is (3 streepjes). Deze wordt dan vervolgens gedurende een lange periode in stapjes verlaagd en pas na ~1 uur uiteindelijk uitgezet. Er is gedurende die tijd geen andere ST of radiatorkraan die een warmtevraag doet bij de ketel (dus de theorie over de pulsbreedtemodulatie zou, als ik het goed begrijp, in dit geval niet op gaan).

    Het vervelende daarbij is, is dat de ketel een tijdje nadat de klep is gesloten in storing schiet aangezien deze zijn warmte niet kwijt kan; alle thermostaatkranen staan immers uit en de VV klep staat dicht.

    Het is voor mij volstrekt onduidelijk en niet te beredeneren waarom de ST besluit om de CV ketel nog te blijven aansturen en al helemaal voor zo'n lange tijd nadat de zone klep door diezelfde ST is gesloten?!

    Het betreft hier overigens een nieuwe Remeha Calenta Ace CV ketel die modulerend wordt aangestuurd vanuit de twee ST'en.

    Iemand hier nog ideeën over wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn, of hoe ik dit zou kunnen oplossen?

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    @theendoftherainbow Welke ruimtes hen je in de app, in welke ruimtes zijn de STs geplaatst en wat is de zoneregelaar van die ruimtes?
    Pulsbreedte modulatie geldt alleen voor de bedrade ST in relaismode - en volgens mij ook bij 1 ruimte (hoe kun je anders doseren met aan/uit?)
  • theendoftherainbow
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Hi @Andreplusplus

    Het gaat om de volgende setup:

    Begane grond:

    • Keuken (vloerverwarming, geen radiatoren): ST, bedraad verbonden met Honeywell zone klep, draadloos verbonden met de CV ketel via de wireless receiver (= zone regelaar). Instelling van de ST: R1 en modulerend
    • Woonkamer (radiatoren): draadloze temperatuur sensor, ook draadloos verbonden met de CV ketel via de wireless receiver (is de ingestelde zone regelaar) en modulerend ingesteld. Op elke radiator in deze ruimte zit een slimme radiatorknop.

    Eerste en tweede verdieping:

    • Meerdere slaapkamers (met radiatoren): overal slimme radiator knoppen. Voor al deze ruimtes is de zone regelaar hetzelfde ingesteld (= de wireless receiver) als de keuken en de woonkamer

    Maar zoals gezegd gebeurt dit zonder dat er een warmtevraag is vanuit één van de andere ruimtes in het huis.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ik krijg het gevoel dat er ergens een Slimme knop de thermostaat in de keuken als zoneregelaar heeft als instelling. Kan het anders niet verklaren dat de vvw klep al dicht is en er toch nog warmte gevraagd wordt.
    Heb je overigens een bypass?
  • Hi @Herres, dank voor je reactie!

    Correct me if I'm wrong, maar de zoneregelaar kan voor zover ik kan zien alleen op "ruimte" niveau ingesteld in de app en niet op een individuele slimme knop. Of mis ik iets?

    Ik heb het iig zojuist nog eens ge-dubbel checked in de app, en op één ruimte na hebben alle ruimtes in de app dezelfde zoneregelaar ingesteld. Er is één ruimte zonder zoneregelaar, omdat ik aan die ruimte geen zoneregelaar kan toewijzen, krijg dan de melding: "maxRoomsReached - circuit is already connected to the maximum number of rooms" (maar dat lijkt me niets te maken hebben met het bovenstaande probleem, aangezien de ingestelde temperatuur van die slimme knop zodanig laag is ingesteld dat deze daardoor onmogelijk een warmtevraag zou kunnen doen)

    Ja, het vloerverwarmingssysteem is enkele maanden geleden nieuw aangelegd en voorzien van een bypass. Weet echter niet zeker of deze goed is ingeregeld door de loodgieter (staat nu op ~3,5 bar, wat aan de hoge kant lijkt als ik wat rond lees)

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ja, de zoneregelaar wordt gekozen op ruimteniveau. Je krijgt dus een foutmelding dat er teveel ruimtes zijn. Hoeveel ruimtes heb je gemaakt? Ik dacht dat het maximum 10 kan zijn. Als je daaronder bent gebleven dan is er iets vreemds aan de hand. 3,5 bar lijkt me te hoog voor de bypass, dan is de kans groot dat hij niet werkt zoals bedoeld. En daardoor storingen geeft.

  • Dat max aantal lijkt goed te kloppen, want wij hebben in totaal 11 ruimtes, waarvan er dus 1 niet aan de zoneregelaar toegewezen kan worden. In totaal heeft de Tado setup dus 1 ST, 1 temperatuur sensor, 1 wireless receiver en 16 slimme knoppen.

    Die bypass instelling ga ik aanpassen, thanks! Hopelijk scheelt dat in de ketelstoring.

    Blijft natuurlijk de vraag waarom de ST zó lang warmte blijft vragen als de zoneklep al dicht zit. Heb jij @Herres / heeft één van jullie verder nog ideeën?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Nee, ik ben door mijn ideeen heen.

  • theendoftherainbow
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    "staat nu op ~3,5 bar", dit moet natuurlijk ~0,35 bar zijn ;)

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    Die bypass-instelling lijkt er meer op 😉
    Een ST die warmte vraagt als de temperatuur al bereikt is, is gek natuurlijk, zeker als je bedenkt dat verwarming een langzaam systeem is en overshoot op de loer ligt. Weet je zeker dat die ook is ingesteld als meettoestel voor de kamer?
    Dan nog is het gek dat dezelfde thermostaat draadloos via receiver om warmte vraagt en gelijkertijd via bedrading de klep sluit.
    Wat zegt tado support hier van?
  • Hi @Andreplusplus , dank voor je reactie.

    In de kamer met de ST kan ik geen meettoestel selecteren in de app. Ik neem aan dat dit komt omdat de ST het enige Tado apparaat is in de kamer (voor alle andere kamers met méér dan 1 Tado apparaat (slimme knop, sensor) kan ik namelijk wel het meettoestel kiezen. Of zie ik iets over het hoofd?

    Vreemd is het zeker. Vandaag bleef de ST zelfs ruim een uur lang nog warmte vragen nadat de klep was gesloten! Dit veroorzaakt in dit geval niet meer overshoot dan normaal aangezien de klep al die tijd gesloten blijft. Ik heb Tado support hierover nog niet benaderd, ga ik morgen doen. Had gehoopt dat iemand op het forum iets zou weten.

  • b3rry
    b3rry
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    @theendoftherainbow staat de ketel ook echt te verwarmen of zie je alleen één golfje in de app?

    Wat mij opvalt is dat bij een hele lage heating waarde er wel een golfje zichtbaar is maar er geen warmtevraag is. HomeKit staat dan ook op idle.

    Als de zoneklep daar ook zo op reageert is het verklaarbaar.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat is het probleem met Tado. Voor modulerende systemen hebben ze die 3 golfjes voor 3 verschillende nivo's van verwarmen, maar bij aan/uit hebben ze bedacht "bij het laagste nivo laten we hem nog uit en pas bij het 2e nivo gaan we hem starten" als een soort middeling (en dat wordt dan ook nog cyclisch aan/uit gedaan).

    Probleem is dat ze dit OOK doen bij het aansturen van een zoneklep. Helemaal fout natuurlijk, een zoneklep zou gewoon open moeten gaan als er via modulatie minimaal vermogen aan de ketel gevraagd wordt. Dus al bij 1 golfje. En zou ook open moeten BLIJVEN in de periodes dat de aan/uit cyclus op uit is.

    Dat zou je moeten melden (zie boven).

  • @b3rry Gisteren toen de klep al was dichtgezet bleef de ST nog bijna 1 uur 3 streepjes warmte vragen, daarna nog bijna een half uur 2 streepjes en daarna nog ongeveer 1 kwartier 1 streepje. En vandaag nog zeker (vanaf het moment dat ik had geconstateerd dat de klep dicht gezet was) een dik half uur op 2 streepjes en daarna nog een half uur op 1 streepje. De ketel springt dan telkens kort aan, om vervolgens weer af te slaan (vermoed omdat 'ie z'n warmte niet kwijt kan) of schiet soms zelfs in storing.

    @Rob2 Dank voor deze extra info. Helemaal mee eens! Het is compleet zinloos om te blijven verwarmen als de klep al is dichtgezet. Onbegrijpelijk dat Tado dit zo heeft geïmplementeerd :(

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Die foutmelding blijft me bij. Zou die misschien extra fouten veroorzaken? Kleine kans natuurlijk. Kun je eens proberen de knop in de elfde ruimt helemaal te verwijderen uit de installatie?
  • Hi @Herres dank voor het meedenken. Ik acht de kans ook klein, maar in het kader van "niet geschoten ..." heb ik zojuist die slimme knop verwijderd (de app verwijderd vervolgens dan ook automatisch deze ruimte). Ga er morgenochtend achter komen of het iets uitmaakt en laat het je weten :)

  • @Herres Helaas, het verwijderen van die slimme knop (en daarmee de 11e ruimte) heeft verder geen verschil gemaakt in het gedrag van de ST vanmorgen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja het feit dat het relais niet om gaat om een zoneklep te bedienen komt volgens mij omdat ze dezelfde aansturing gebruiken als wanneer het relais een ketel zou aansturen. Dan is het nog wel min of meer OK dat ie pas bij 2 golfjes aangaat (omdat de ketel dan vol aan gaat), maar in de situatie dat je ketel via modulatie (BUS) gestuurd wordt en de zoneklep via relais is dat een idiote situatie, dan zou de zoneklep altijd open moeten gaan en ook open blijven tijdens de pauzes.

  • djsmit
    Opties

    Ik heb exact hetzelfde probleem. Klep blijft gesloten bij geringe warmtevraag. Gevolg is dat het aangevoerde warme water via de bypass terug naar de ketel wordt gestuurd. Resulterend in een ketel die zijn warmte niet kwijt kan en onnodig te heet wordt. Als dan eindelijk de drie streepjes (dus klep open) worden bereikt, sluit de klep ook weer te vroeg, dus als er nog 2 of 3 streepjes warmte wordt gevraagd. Hierdoor komt het warme water wederom niet bij de vloerverwarming maar wordt via de bypass retour naar de ketel wordt gestuurd. Gek dat Tado dat op deze manier inregelt, zeker als ze deze setup (ik heb optie 3) zelf aanbevelen.

    Ook met het oog op een eventuele warmtepomp is dit geen wenselijk gedrag, die wil ook modulerend werken. Lijkt me softwarematig niet zo lastig op te lossen om de klep bij zowel 1, 2 of 3 streepjes te openen. En alleen te sluiten als de gewenste temperatuur is bereikt en/of andere radiatoren met thermostaatknoppen om warmte vragen.

    Iemand hier al een bevredigend antwoord vanuit support op gekregen? Mijn vraag ligt daar nog in afwachting van een reactie.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @djsmit wat voor klep, en hoe is je systeem van Tado aangesloten op de vloerverwarming ? Of heb je een Tado kraan gebruikt?
    In dat laatste geval kan het inderdaad gebeuren dat Tado de kraan niet voldoende opent, dat lees je vaker op dit forum.
  • djsmit
    Opties

    @Herres De temperatuur in de woonkamer wordt gemeten middels een draadloze ST. Deze is gekoppeld aan een bedrade ST aan welke de Honeywell VC8615 zoneklep opent/sluit. Deze koppeling is door de helpdesk van Tado geregeld. De bedrade ST communiceert middels de draadloze ontvanger met de ketel. Vlak voor de zoneklep zit een bypass met drukverschilregelaar. Dit is feitelijk opstelling 3 zoals omgeschreven in de handleiding:

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Je zegt “ De bedrade ST communiceert middels de draadloze ontvanger met de ketel” dat klopt mogelijk niet, volgens de tekst bij schema 3 communiceert de draadloze thermostaat met de draadloze ontvanger
  • djsmit
    djsmit
    december 2022 aangepast
    Opties

    @Herres De draadloze thermostaat communiceert inderdaad met de draadloze ontvanger, dat had ik niet juist omschreven. De draadloze ontvanger stuurt op zijn beurt de bedrade ST aan om de klep te openen en te sluiten. Het werkt ook wel, alleen komt het openen en sluiten van de klep dus niet overeen met de warmtevraag die de ST naar de ketel stuurt. Zoals anderen hierboven ook al meldden.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dat klopt denk ik niet. Zoals het zou moeten zijn is: alleen de draadloze thermostaat stuurt de bedrade thermostaat aan. En de draadloze thermostaat stuurt de draadloze ontvanger aan.
  • djsmit
    Opties

    Wederom een typefout gemaakt (al die benamingen). Zoals jij schetst is reeds de situatie.

    De draadloze ontvanger stuurt op zijn beurt de bedrade ST aan om de klep te openen en te sluiten.

    Moet zijn: De draadloze ST stuurt de bedrade ST aan om de zoneklep te bedienen.