CV slaat niet aan bij individuele kamer opwarmen

Opties

In de tado app heb ik verschillende kamers gedefinieerd. De meeste kamers hebben een enkele slimme radiatorknop, afgezien van de woonkamer, die heeft er 2.

Stel ik wil de badkamer als enige ruimte in het huis verwarmen. Dan zet ik de temperatuur op bijv. 20 graden (tenminste hoger dan de temperatuur in de ruimte) en zie ik in de app ook het verwarmingsicoontje (de verticale golfjes) oplichten.

Helaas schakelt de CV niet in. Ook niet na 10-15 minuten wachten.

Zo ervaar ik dit probleem voor iedere ruimte. Behalve als ik de kamer inschakel waar de slimme thermostaat in staat. Zodra ik dan de temperatuur van de kamer met de slimme thermostaat weer verlaag, dan schakelt de CV weer uit.

De slimme thermostaat had ik eerst in de woonkamer geconfigureerd staan. Maar na het opnieuw instellen van de slimme thermostaat wordt deze steeds in een losse kamer geplaatst.

In deze losse kamer met alleen de slimme thermostaat, zie ik dat de verwarmingszone een zoneregelaar heeft, wat de slimme thermostaat is. Dit kan ik niet wijzigen.

Alle overige kamers hebben geen zoneregelaar toegewezen staan en staan dus op: "Geen zoneregelaar (onafhankelijk)".

Heb ik iets verkeerd gedefinieerd staan?

Mijn CV: Nefit Proline HRC24 (2009). Aangesloten op het oranje blokje en op de + / - van de slimme thermostaat met de instellingen: D31 -> HC01 -> HW X -> EK X.

Beste Antwoorden

  • b3rry
    b3rry
    Antwoord ✓
    Opties
    Als je geen zoneregelaar toewijst aan een kamer dan zal deze ook geen verzoek (via de thermostaat) naar de ketel sturen.
  • Tazmanian79
    Antwoord ✓
    Opties

    Voor elke aparte kamer dien je de slimme termostaat ook als zoneregelaar in te stellen.

    Zoals je het nu hebt ingesteld (geen zoneregelaar onafhankelijk) is het dus fout. De slimme thermostaat moet de ketel bedienen.

«1

Antwoorden

  • Mengal
    Opties

    Bedankt voor jullie reacties! Na het toewijzen van de zoneregelaar aan de kamers werkt het inderdaad wel naar behoren.

    Bedankt voor de hulp!

    Ik had de instelling anders geïnterpreteerd.

  • Ik heb mijn installatie ook nog maar een week. Desondanks ik het dus weet hoe het moet ingesteld staan (met de zoneregelaar) wordt de ruimte's buiten deze waar de thermostaat hangt niet verwarmt.

    Situatie van vandaag:

    Living ruimte was verwarmt tot 21° dus verwarming stopt.

    Iets later is het zo ingesteld dat 3 andere ruimtes moeten opgewarmt worden. Maar deze worden niet warm. Zie screenshots. Dus het lijkt erop dat de andere ruimtes de ketel niet aansturen, ook als staat de thermostaat overal ingesteld als zoneregelaar.


  • b3rry
    Opties

    Heb je ook een screenshot van:

    Instellingen - Kamers en apparaten - Dressing - Zoneregelaar?



  • Tazmanian79
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Ja maar de zoneregelaar staat in ALLE kamers op de slimme termostaat in de living.

    Zo is het in elke kamer ingesteld


  • Andreplusplus
    Opties

    Heb je ook nog een draadloze ontvanger (dat zou de zoneregelaar moeten zijn)? Of alleen een bedrade thermostaat (die dan goed staat ingesteld als het serienr inderdaad RU2843684352 is)?

  • Enkel een bedrade thermostaat en dat is idd de RU2843684352 .


    Support heeft mijn Tado gereboot. Even afwachten of het nu goed gaat.

  • JorenV
    JorenV
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Ik ervaar momenteel hetzelfde probleem, met een gelijkaardige setup. Ik heb enkel een bedrade thermostaat, in andere ruimtes slimme radiatorknoppen.

    Ik heb ondertussen contact gehad met Tado en een nieuwe bedrade thermostaat is onderweg, toch ben ik benieuwd of het probleem voor jullie opgelost is geraakt.

    Ergens vermoed ik dat er een firmware probleem is bij Tado, aangezien deze setup vroeger steeds heeft gewerkt en het nu plots stuk gaat. Niet alleen bij mezelf, maar ook bij andere Tado-gebruikers.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Ja maar dat wordt dan niet (of slechts tijdelijk) opgelost door een nieuwe thermostaat, want die gaat kort na installeren ook updaten naar de huidige versie. Je zou hopen dat een dergelijk probleem bekend is bij de servicedesk.

    Als een bedrade thermostaat voor de ruimte zelf goed werkt (dwz hij is zichtbaar in de app en de schema's werken, de ketel wordt aangestuurd dmv de gemeten en ingestelde temperatuur), dan lijkt het me BUITENGEWOON STERK dat er iets hardwarematig defect is waardoor hij als zoneregelaar voor andere kamers niet functioneert! Dat wijst inderdaad veel waarschijnlijker op een firmware probleem.

  • JorenV
    Opties

    Ondertussen de nieuwe gekregen, firmware 51.7, werkt tot op heden beter.

    De oude zat op firmware 97.1... Ben benieuwd of ik de update snel binnenkrijg, en wat voor effect dat zal hebben op de werking.

  • JorenV
    Opties

    Update: Firmware 97.1 is binnen en het probleem, zoals beschreven door Tazmanian79, doet zich opnieuw voor... Zal opnieuw contact opnemen met support waar hopelijk een downgrade of fix voorzien kan worden.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Zie je wel dat er hardwarematig niks stuk is... nu is inderdaad te hopen dat men dat oppakt en het probleem kan oplossen.

  • Andreplusplus
    Opties

    Niet per se de firmware versie 97.1 (ik heb twee thermostaten al een jaar op die versie). Maar wellicht net in jullie specifieke set-up wel. Ik zou blijven drammen bij tado support.

  • OlafB
    Opties

    Ik herken exact dit probleem, alles heeft gewerkt en sinds een aantal weken kan ik alleen ruimtes verwarmen als ik de ruimte waar de bedrade thermostaat hangt ook verwarm. Beetje kostbare zaak nu.

  • Havele
    Opties
    Dank voor dit topic, ik exact hetzelfde probleem! Alleen kom ik er nu achter wat de “oorzaak” is. Wanneer ik mijn woonkamer aanzet dit is tevens de “zoneregelaar” kan ik wel nog een andere ruimte verwarmen. Wanneer ik alleen een andere ruimte verwarm krijgt de cv ketel een aanvraag maar gaat niet verwarmen! Zodra ik de woonkamer erbij ga verwarmen gaat de ketel wel de ruimtes verwarmen.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Havele Alle ruimtes moeten de thermostaat als zoneregelaar ingesteld hebben.

  • Vroei
    Opties

    Goedemorgen, Ik heb precies hetzelfde probleem. Alle slimme thermostaatkrenen staan ingesteld om de bedraade slimme thermostaat in de keuken te gebruiken als zone regelaar maar de ketel (een Remeha Calenta) gaat alleen branden als de keuken om warmte vraagt. Dit is dus mijn oude situatie maar nu met hele dure thermostaatkranen en behaal ik niks van de besparings voordelen. Slechte zaak Tado. SVP snel een oplossing via een nieuwe firmware want dat lijkt duidelijk het probleem.

  • Andreplusplus
    Opties
    CV-installatie 100% in orde? geen verbindingsproblemen van knoppen? Alle knoppen in de juiste ruimte geplaatst en de zoneregelaar van de ruimte (niet de knop) op de ST in de keuken ingesteld?
    En secundair:
    Internetverbinding ok en alle 3 leds op de bridge branden continu?
    Alles dubbel gecontroleerd?
  • Vroei
    Opties

    Alles dubbel gecontroleerd. Vanochtend bij de ketel gezeten en met de app de verschillende kamers warmte vraag laten geven. Enkel wanner de ST (keuken) zelf een warmte vraag geeft gaat de ketel branden. Ook als andere kamers nog warmte vraag hebben en ik de ST weer naar beneden schroef gaat de ketel gewoon uit. Alle knoppen hebben de keuken als Zoneregelaar. Ik zie in de app alle knoppen netjes verschijnen met de juiste info en op de bridge branden alle 3 de leds continue. Ik mag overigens hopen dat de verwarming ook gewoon blijft functioneren met het laatste schema als internet wegvalt. Dat ik dan de controle via de app kwijt ben kan ik begrijpen maar in huis zou het gewoon moeten doordraaien neem ik aan. Firmware ST: 97.1, kranen: 95.1

  • Andreplusplus
    Opties
    Ik kan zo niet bedenken waarom het niet werkt in andere ruimtes dan keuken.
    Het lijkt allemaal goed zoals je beschrijft.
    Nogmaals: je hebt een bedrade thermostaat en geen draadloze ontvanger? (Want dan moet die de zoneregelaar zijn)
    mbt uitval internet: je kan de verwarming dan met de hand bedienen, maar er gebeurt niets meer automatisch.
  • Vroei
    Opties

    Ik heb inderdaad geen draadlossing ontvanger.

    Uit de beschrijvingen was mij echt niet duidelijk geworden dat de automatische (schema's) niet zouden werken zonder internet (net als bij de Isense). Dat de echte smart functies zoals geofencing, auto assist en energy Iq etc kan ik me voorstellen dat daar de cloudservices nodig zijn maar die hoef ik helemaal niet zo nodig. Zolang mijn schema's maar gewoon doorgaan

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou heb je het ineens over een heel ander "probleem". Is je eerste probleem opgelost? Zo ja begin dan een nieuw onderwerp over je schema's. Maar ik kan je al vertellen: de thermostaten en kranen van Tado zijn "domme" apparaten die al hun slimheid afleiden uit de applicatie in de cloud. Het enige wat ze doen is de temperatuur vergelijken met de wenstemperatuur en naar gelang daarvan de kraan open/dicht doen en warmte aan de ketel vragen, daar is dus geen internet voor nodig. Maar een variatie van de temperatuur aan de hand van een schema, dat gebeurt uitsluitend op aangeven van de cloud servers op internet, de apparatuur thuis kan dat niet zelf.

  • Vroei
    Opties

    Sorry voor het afglijden naar een ander topic maar ik was even verbaasd hoe dit geregeld was. Domme kranen snap ik, maar slimme thermostaat zou toch logisch lijken...

    Momenteel lijkt het probleem opgelost door een onvoorziene afhankelijkheid van de "warm water" functie van de Slimme thermostaat. Ik had de installatie manual gevolgd en de Remeha Calenta - Isense combinatie gebruikt. Er zijn echter versies met en zonder warm water functie (boiler). Ik heb er een zonder maar de warmwater functie was wel (automatisch) ingesteld. Ik heb nu deze functie uit gezet en nu lijkt het wel te werken maar heb nog geen kans gehad om het even goed te testen.

    Misschien zijn er meer mensen die dit herkennen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik gok dat de nieuwe v4 apparatuur die in ontwikkeling is dat wel beter zal regelen, bijvoorbeeld door de functie van wat nu de bridge is te combineren met een soort "huis controller" die alles wat in een huis gebeurt onderling coordineert. Die kan dan de schema's opslaan en afspelen, de opening van de kranen onderling coordineren, etc.

    Dat maakt allerlei optimalisaties mogelijk die men nu kennelijk niet kan doen (zoals het volledig open draaien van kranen zolang er maar in 1 ruimte warmte gevraagd wordt, en het naar verhouding van de gewenste temperatuurstijging gedeeltelijk sluiten). Nu lijkt het zo te zijn dat iedere kraan niet weet wat er in andere ruimtes gebeurt, met meerdere nadelen.

    Ook zou zo'n controller blijven functioneren zonder internet, je hebt internet dan alleen nodig voor aanwezigheid detectie en bedienen via een app, maar niet voor bijvoorbeeld schema's.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Rob2 je blijft maar verwijzen naar een nieuwe generatie v4, maar bij tado of elders is daar niets over te vinden. Waar heb je informatie over v4 gevonden/gehoord/gelezen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er is een soort enquete onder klanten gehouden over wat men wel of niet erin zou willen. En Tado medewerkers hebben aangegeven dat men "andere prioriteiten" heeft dan het v3 systeem verder verbeteren.

  • TS400003
    Opties

    Beste Rob2

    Toch even een reactie op je wat de kranen kunnen. In onze situatie wordt in iedere kamer afzonderlijk de tado kraan(kranen) gevoelsmatig volledig open gezet, alleen is de tijdsperiode afhankelijk van het aantal golfjes. Het aantal golfjes per kraan worden door tado in de cloud bepaald. Is de vraag hoog (bv 1 graad hoger) dan zie ik 3 golfjes, bij beperkte vraag 1 of 2 golfjes.

    Vraagje: heeft het aantal golfjes ook invloed op hoever een kraan wordt opengezet of alleen op de tijdsperiode.

    Nu stuurt ons tado systeem geen ketel meer aan, maar een cv pomp aangesloten op een 200 liter warmtevat (warm gehouden door een warmtepomp). Denk echter dat dit geen verschil maakt in de werking. Maar kan het mis hebben.

    Groet

  • Andreplusplus
    Opties
    Ja, aantal golfjes bepaalt ook hoever de kraan open staat.
    En een pomp aansturen zoals je beschrijft moet prima kunnen
  • TS400003
    Opties

    #Andreplusplus,

    Bedankt voor je reactie. Weer wat extra kennis voor mij. Maar maakt het volledig doorgronden van ons systeem ook weer wat complexer. Tado stuurt wel de cv pomp aan, maar de grundfoss cv pomp staat op automatisch en bepaalt zelf de benodigde kracht van doorstroming. Het tado systeem heeft daar geen invloed op (pomp wordt alleen met aan/uit relais geregeld door tado). Maar het werkt allemaal, dus verder geen probleem.

    Groet.