Toch niet echt een extentiesit nodig voor een zoneklep?

Ik heb net mijn nieuwe Tado V3+ kamerthermostaat binnen. Beneden heb ik overal vloerverwarming en wilde meteen maar even wat slimme radiatorknoppen voor boven gaan bestellen, daarnaast wil ik een zoneklep gaan plaatsen.

Was mij vast aan het inlezen en nu lees ik ineens hier ergens op dit forum dat ik daar ook nog de extensiekit van 100 euro voor nodig zou hebben, ik neem aan dat dit niet klopt?

De Tado kamerthermostaat kan ik toch gewoon bedraad aansluiten op mijn zoneklep? Daarnaast heb ik de bridge al hangen aan mijn wifi router. Zou heel vreemd zijn als ik dan nóg een device voor moet kopen toch?

Hoor graag hoe dit zit.

Antwoorden

• MichaelMichael | Moderator

Hallo,

De Extensiekit wordt gebruikt om de verwarmingsketel te kunnen aansturen. De Extensiekit geeft het signaal van de Slimme Thermostaat en de Slimme Radiatorknoppen door aan de ketel.

Als u nu een verwarmingsketel heeft met een buitenvoeler of stadsverwarming (geen ketel), dan zou je geen Extensiekit nodig hebben. Als tado° toch op een of andere manier moet communiceren met de ketel, dan is de Extensiekit nodig (de Slimme Thermostaat kan niet tegelijkertijd op een klep en op een ketel worden aangesloten).

• NvdVNvdV
    8 oktober aangepast

Ik heb hier ook een vraag over om de vloerverwarming zone ook apart aan te kunnen sturen opdat deze niet ook warm water krijgt als een radiator een warmteaanvraag doet.

Ik begrijp uit bovenstaande dat de Extensiekit nodig is om het draadloze signaal van de Slimme Thermostaat aan de CV ketel door te geven. En ik heb van een ander antwoord begrepen dat van dezelfde Slimme Thermostaat dan een bedrade verbinding kan naar de zoneklep.

Hoe zou het mogelijk zijn om de zoneklep draadloos aan te sturen?

Kan een tweede Slimme Thermostaat worden ingezet die het signaal van de Slimme Thermostaat ontvangt en doorgeeft aan de Zoneklep?

• MichaelMichael | Moderator

Hallo,

**Kan een tweede Slimme Thermostaat worden ingezet die het signaal van de Slimme Thermostaat ontvangt en doorgeeft aan de Zoneklep?**

Wij ondersteunen deze opstelling niet. Tot op heden ondersteunen wij alleen een Extensiekit op de ketel/stadsklep en bedrade thermostaten aan zonekleppen.

Groet,

Michael

• Hallo Michael,

Kun je aangeven of het in de toekomst mogelijk wordt om een slimme radiatorknop te gebruiken als zonneklep die draadloos wordt aangestuurd door een slimme thermostaat.
    Dit zou een fantastische uitbreiding van functionaliteit zijn. Als deze ontwikkeling niet gaat plaatsvinden ben ik benieuwd wat de overwegingen zijn om dit niet mogelijk te maken.

Groeten,
    Martijn.
  • Rob2Rob2 ✭✭

Tja kennelijk snappen ze bij Tado niet dat als je een bestaande installatie ombouwt er veelal al een draad loopt van de plek waar de oude thermostaat zat (in de woonkamer) naar de ketel, en niet van die thermostaat naar de nieuw geplaatste zoneklep ergens in een gangkast ofzo.

Er ontbreekt een "schakelelement" in de collectie (een relais wat via de radioverbinding kan worden aangestuurd) en zelfs als mensen in de buidel willen tasten om een extra thermostaat te kopen om die als schakelelement te gebruiken dan kan dat niet.

Hardwaretechnisch kan het natuurlijk wel, maar de softwareconfiguratie voorziet er niet in, en we weten dat het aangeven dat dit wel mogelijk zou moeten worden die wens alleen op een roadmap plaatst, maar dat er op deze geplande weg niet gereden wordt. Dus daar schiet je ook niet veel mee op.

• De pomp van mijn vloerverwarming zit gewoon in het stopcontact. Kan ik in combinatie met bijvoorbeeld IFTTT en een slimme stekker de pomp aansturen als er warmtebehoefte is in de woonkamer waar de slimme thermostaat hangt? En de pomp uitschakelen als er elders warmtebehoefte is want ik heb 7 Tado radiator knoppen en 5 zones.
Log In of Registreer om te reageren.