Radiator wil maar niet opwarmen (icm vloerverwarming)

Opties

Sinds dit weekend een nieuw tado systeem, maar ik krijg het nog niet helemaal werkend.


Oude situatie:

  • vloerverwarming met Honeywell chronotherm modulation thermostaat
  • 1e verdieping radiatoren aangestuurd via Honeywell rf draadloos thermostaat
  • CV intergas xtreme 36 met 3-wegklep (honeywell VC4013) en ht/lt geactiveerd


Wat ik heb gedaan:

  • kamerthermostaat gewisseld voor bedrade tado ST (zit op X13 van de intergas)
  • draadloze Honeywell thermostaat ontkoppeld van intergas
  • een 2e tado ST bedraad aangesloten (zit op X12 van de intergas). Deze hangt in de ketelruimte waar geen radiator aanwezig is. Ik wil dat deze ST enkel het signaal van de slimme radiatorknop doorgeeft aan de ketel.
  • slimme radiatorknop bevestigd


Huidige situatie:

  • vloerverwarming werkt
  • radiator reageert niet op warmteverzoek

Ik heb de radiatorknop gekoppeld aan ST2 (die dus bij de ketel hangt) als zoneregulator. Connecties e.d. heb ik allemaal nagelopen, dat zit goed. Iemand een suggestie waar ik de oplossing moet zoeken?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je moet de zoneregelaar van de ruimte waar de knop in zit instellen op de thermostaat die de ketel aanstuurt.

  • Gmac_85
    Opties
    Volgens mij heb ik dat correct gedaan.

    Ik heb een tweede bedrade slimme thermostaat aangesloten op X12 aansluiting op de intergas. De X12 aansluiting stuurt het ht deel aan van de CV. Deze tweede slimme thermostaat heb ik nu als zoneregulator ingesteld voor de ruimte waar de radiatorknop zich bevindt. Maar de radiator reageert dus niet op warmtevraag.

    De primaire slimme thermostaat, die de vloerverwarming aanstuurt, is aangesloten op X13 op de intergas, dat gaat over het lt circuit.
    Dit zou moeten kloppen toch?
  • HPotter
    HPotter
    november 2022 aangepast
    Opties

    Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt me een probleem met de Xtreme ketel instelling.

    Ik neem aan dat de radiatorknop wel open gaat maar de ketel niet aanslaat? Heb je gecontroleerd of dat ook zo is wanneer de woonkamer of X13 thermostaat geen warmte vraagt? Ik zou de ST's ook even omdraaien op de ketel om de werking van de warmtevraag te controleren.

    Het stukje handleiding op volgende post ingevoegd door Best refereert onderin aan een aparte instelling voor RF versus OT of Aan/Uit thermostaten https://community.tado.com/nl/discussion/9684/tado-aansluiten-op-een-intergas-xtreme-36-honeywell-vc4013-actuator

    Ik weet niet of en hoe die signalen verschillend zijn maar als je daar nog geen verandering voor had aangebracht zou ik dat met Intergas controleren. Als de RF signaal setting op de ketel(voor je oude honeywell RF thermostaat) nog niet is omgezet kan het zijn dat het OT signaal van de Tado door de ketel niet wordt herkend. Wel opvallend want het lijkt dat met het toevoegen van de klem en X13 groep het circuit op de ketel eentje opschuift van X12 naar X13. Wellicht heeft dat iets met die Parameter 90(ipv in de handleiding genoemde 81) te maken.

    Succes en laat even weten als je het hebt kunnen oplossen

  • Gmac_85
    Opties

    Opgelost! Maar wel meteen een nieuwe vraag.

    De tweede slimme thermostaat stond op R01 ipv D01 (opentherm). Daardoor klopte de aansturing natuurlijk niet. Dit is mij tijdens het installeren niet opgevallen. De radiator wordt nu keurig warm op warmteverzoek.

    Maar: nu valt mij op dat beide thermostaten het warm water willen regelen. Het blijkt niet mogelijk om het warm water uit te schakelen op 1 slimme thermostaat via het configuratie menu. Als ik dat doe wordt dit automatisch op de andere thermostaat ook uitgeschakeld. En als ik het warm water dan op 1 thermostaat inschakel, dan wordt dit ook op de andere automatisch ingeschakeld. Wel staat 1 thermostaat op HC01 en de ander op HC02. Het gekke is dat de installatiegids zegt dat dit voor mijn ketel op HC01 moet staan. Maar volgens de app en de website wordt het warm water nu geregeld wordt door de slimme thermostaat die op HC02 staat. Dat vind ik gek. Ik kan hier verder weinig documentatie over vinden. Warm water werkt overigens prima, maar ik zou graag willen weten of de instelling zo wel correct is.

  • Andreplusplus
    Opties

    Geen idee hoe dat precies zit met je ketel, maar warmwater is voor tado eigenlijk een kamer (met id=0) en daar kunnen er dus geen twee van zijn. Je ziet als het goed is ook maar 1 tegel in de app. Wat er bepaalt welke thermostaat het zou moeten regelen - ik denk dat dat aan de ketel-zijde zit en ook maar 1 v/d twee aansluitingen (de modulerende) is

    Ik neem aan dat je beide thermostaten op D01/Opentherm hebt ingesteld.

    Dat komt uit de installatiehandleiding. Ik denk, maar dat staat er niet duidelijk, dat het alleen werkt met de primaire thermostaat (aangesloten op X13).

    M.b.t. tapwater:

    Zou voor mij een reden zijn om het lekker op Eco te zetten en de ketel het te laten regelen, en als je gas zou willen besparen op Off. Niet door tado laten regelen. Maar het kan wel


    Hier is nog een clou voor een evt laat of niet reagerende ketel voor een circuit, maar standaard staat dit op 1: