CV ketel pendelt ondanks constante warmte vraag

Opties

Beste community,

Ik heb een vraag over de aansturing van de ketel door tado. (tevens zelfde probleem als hier vermeldt : https://community.tado.com/nl/discussion/11949/warmtevraag-vloerverwarming#latest).

Situatie schets:

Begane grond: vloerverwarming in combinatie met een draadloze thermostaat. (geen radiatorknop of zoneklep of iets dergelijks, met de gedachten gang dat vvw altijd aanstaat)

Slaapkamers: Slimme radiator knoppen.

Wat er gebeurt is dat als alle radiatoren dichtstaan en de vvw vraagt maximale warmte (volgens tado app de drie "golfjes" de ketel slaat aan, temperatuur op de aanvoerleiding stijgt, na ongeveer 1 minuut is de aanvoer leiding ~63 graden (ongeacht max instelling op zowel ketel als tado installateurs app). Dan slaat de ketel af (geeft aan branderstop) totdat de temperatuur weer hetzelfde wordt als de retourleiding (22-24 graden) en dan gaat de ketel weer aan en begint het riedeltje weer opnieuw.

Het resultaat van dit gedrag is dat de vloerverwarming dus maar heel weinig warm water krijgt en dus de woonkamer/keuken niet warm of als we mazzel hebben nog even warm houdt.


Ik heb wat geprobeerd te spelen/leren van instellingen op de ketel aanpassen, maar dit leek niet te helpen. Met wat meer lezen in de community heb ik het idee dat tado de ketel instellingen overruled dus dat dat inderdaad geen zin heeft.


In de thread van M1985 hierboven was ook nog geen oplossing gevonden. Ik vraag me af of ik de aansluiting niet gewoon van opentherm naar aan/uit moet zetten, zodat tado niet meer "slim" probeert te doen, en ik weer de controle over mijn ketel terug krijg.


Alle inzichten zijn welkom! Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Met aan/uit krijg je een ander soort 'slim' - pulsbreedtemodulatie. Wil je ook niet.
    Je kan m.i. beter onderzoeken waarom je vloer niet warm wordt, ondanks dat er heet water aanvoer is (en zelfs retour, want ketel slaat af)
  • Kommeren
    Opties

    Bedankt voor de reactie @Andreplusplus.

    Ter verduidelijking: het water in de retour leiding blijft altijd koud, ~22-24 graden. Het water in de aanvoer leiding wordt inderdaad wel warm, maar dat gaat dus wel in een golf beweging. zoals in plaatje hieronder geschetst. een periode is dan pak en beet 3-4 minuten, waarvan de ketel 1 minuut aan staat. Dus echt warm water komt er ook niet bij de vloerverwarming.

    Als de andere radiatoren wel open worden gezet dan gaat er duidelijk meer water stromen en dan zie je dat de aanvoer leiding er veel langer over doet om de max cv temperatuur te halen (als tie daar uberhaupt al komt) .



  • Andreplusplus
    Opties
    Ik snap waarom de ketel dan afslaat. Er is nog warmtevraag en retour is niet te heet, dus waarom branderstop?
  • Kommeren
    Opties
    Bedankt weer voor de reactie @andreplusplus. Ik snap helaas niet waarom de ketel stopt, zou je dat misschien kunnen uitleggen? (Of mist er een "niet" in je zin 😅)

    Het enige wat ik me kan bedenken is dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan (te weinig doorstroming?) hij ziet dat de temperatuur snel hoog op loopt en stopt daarom met stoken.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    december 2022 aangepast
    Opties
    er mist inderdaad een niet in mijn zin...
    En wat je aangeeft kan kloppen. Maar je schreef eerder dat retour maar 22-24 graden is. Is dat bij de ketel?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    december 2022 aangepast
    Opties
    Zoals je het beschrijft is het pendelen van de ketel.
    Welke ketel heb je? Hoe is de watertemperatuur ingesteld?
    Welke ketelinstellingen heb je al aangepast?
  • Kommeren
    Opties
    Dag Herres, de ketel is een Remeha Avanta 28c. Water temperature is ingesteld op 80C (op zowel tado professional app als de ketel) voor beide opties maakt het niet uit wat ik instel als temperatuur. Het pendel gedrag blijft hetzelfde.

    Ik heb ook vermogen op ketel aangepast en pomp snelheid, maar gedrag bleef hetzelfde. Mijn vermoedde is dat tado de ketel instelling toch overruled.

    Gisteren ook nog heel eigenwijs de tado als relais aangesloten ipv opentherm, maar ook dan gebeurt precies pendel actie.

    Alvast bedankt voor het meedenken!
  • Ik heb soortgelijke problemen en ook hulp van @Herres (waarvoor dank). Tijdje terug had ik contact met support over het moduleren en de instellingen en aangezien ik de EMS-bus gebruik, kan ik niet in de prof app zien welk setpoint tado gebruikt. Deze hebben ze toen voor mij aangepast en is mij verteld dat tado hiermee het setpoint van de ketel kan overrulen (om jouw vermoeden maar even te bevestigen).

    Tot slot, is 80C niet erg warm en wat ?ouderwets"/niet duurzaam? Heb je al eens berekend wat je vermogen zou moeten zijn (met wat aannamen over isolatie enzo kun je dit gebruiken: https://abelenco.nl/kennisbank/hoe-bereken-ik-benodigd-vermogen-radiator/). Ik heb dit huis gekocht met een CW5 (31kW ketel). Heb op BG de VVW aan laten leggen en was de ketel dus zwaar overgedimensioneerd (nooit goed ingeregeld ook). Ben me er in gaan verdiepen en stapsgewijs het vermogen gaan verlagen met een flinke besparing tot vervolg (eerst naar 22, toen 18 en zelfs 10. Nu zit ik op 7 vanwege nieuwe isolatie).

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Draaide die ketel standaard dan op vol vermogen? Meestal is het gespecificeerde vermogen alleen in gebruik bij warm water en draait hij bij "verwarmen" standaard al op een lager vermogen (60% ofzo), wat je dan inderdaad nog verder kunt verlagen.

  • Hij stond oorspronkelijk op 80 graden verwarming en vol vermogen. Had toen veel last van gependeld en dat werd minder (maar niet weg, zie ander topic) door met vermogen en temperatuur te spelen. Misschien dat tado toen ook niet goed ingesteld stond maar dat weet ik niet meer.

    Ik begrijp inmiddels ook waarom de vorige bewoners aangaven in 2018 nog een termijnbedrag van E230 te hebben. Daar schrokken we nogal van maar met installatie van tado, VVW en zonnepanelen zijn wij nooit boven de E90 uitgekomen (heb nog een oud contract tot augustus 2023 dus nog geen last van de hoge prijzen).

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Kommeren tado overruled niet het ketelvermogen of pompsnelheid. In principe wel de stooktemperatuur, hoewel er ook berichten zijn dat het bij sommige ketels niet zo is.

    Al vaker verteld, nog maar een keer.
    Een standaard ketel is bij aflevering ingesteld om onder alle omstandigheden een ruim huis warm te krijgen. Dat wil zeggen veel vermogen en hoge temperatuur. Als je nu zoals met Tado soms maar één radiator aan hebt wordt er meer vermogen opgewekt dan er verbruikt word. Met als gevolg dat de watertemperatuur snel oploopt en door het maximum schiet. Dat geeft een storing, Ketel gaat uit, wacht tot de zaak is afgekoeld, en begint dan opnieuw. Dit herhalende proces heet pendelen.
    Hoe te voorkomen? Vermogen van de ketel lager instellen, watertemperatuur idem. Bij mijn Remeha Calenta Ace ook de Tau factor verlagen. Een proces van in kleine stapjes aanpassen van de ketelparameters.
  • Kommeren
    Opties

    @paulmadejong Bedankt voor de bevestiging in ieder geval. Inderdaad is 80C wat ouderwets, hij stond oorspronkelijk op 60C (op de ketel), maar afgelopen weekend met wat uitproberen met tado prof app (stond op 80C) zag ik eigenlijk geen verschil op korte termijn. Dus zo laten staan, ook omdat bijv afgelopen nacht mijn woonkamer van 18,8 graden naar 18,4 is gezakt terwijl tado maximale warmte vraag naar de ketel stuurt :'). Maar vanwege pendelen krijgt mijn VVW dus niet genoeg warmte aangevoerd.


    @Herres Dank voor de reactie, dan zal ik toch nog eens beter kijken naar het vermogen en water temperatuur.

    Overigens voor de duidelijkheid gaat de ketel niet in storing. Hij geeft bij mij een "5" wat volgens de handleiding duidt op branderstop want de warmte vraag is gestopt.


    Ik ga wat ketel parameters aanpassen en kijken of het verschil maakt. Bedankt voor de input! :)

  • M1985
    Opties
    Hallo, hier M1985. Heb inderdaad ook hetzelfde probleem als Kommeren en dit is nog niet opgelost. Ook niet na veel contact met Tado helpdesk. Punt is dat Tado, ook bii een wamrtevraag van drie streejes, de ketel slechts heel kort laat branden. Daardoor komt de vloerverwarming niet goed op temperatuur en wordt zelfs ingestelde temp niet gehaald. Dit in tegenstelling tot de domme thermostaat. Ik ben ten einde raad en overweeg ook om Tado dan maar als aan/uit te schakelen ipv opentherm. Lees nu bij Kommeren dat dit niet helpt, zijn er nog andere ervaringen op dit forum?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    @M1985 het zou ook gewoon aan de ketelinstellingen kunnen liggen. Uit wat je schrijft lees ik dat de ketel op drie streepjes snel zo heet wordt dat ie door de max ingestelde temperatuur heen schiet, en dan uitgaat. Heb je dat al gecontroleerd bij de ketel zelf? Zo niet, trek dat dan even een uurtje voor uit om precies te zien wat daar gebeurt.

  • Kommeren
    Opties

    Oorzaak en dus oplossing gevonden!

    iedereen dank voor alle suggesties en het meedenken, ik heb de oplossing gevonden :)

    Naar aanleiding van de opmerking van @Herres nog iets beter gekeken naar ketel instellingen en van allerlei dingen uitgepobeerd, waaronder het vermogen, pompsnelheid, max aanvoer temp etc.

    Ik kwam er al snel achter dat het minimale vermogen waarop de ketel stond ingesteld al te veel was voor het kleine beetje water wat door de ketel stroomde (lage flow). Tevens erachter gekomen dat de ketel instelling toch leidend is voor de max aanvoer temperatuur en niet wat je in de tado professional app instelt.

    Om het pendelen te voorkomen een andere radiator vol open gezet om te kijken naar wat de vloerwarming nou precies doet qua opwarmen. Zelfs na dik 2 uur 50C door de aanvoerleiding (ook voelbaar bij de vvw) was de aanvoer temperatuur van de vvw zelf nog steeds maar ~28 graden.

    Daarom nog even gedoken in de exacte werking van een mengverdeler. Wat ik niet wist is dat er een bepaalde hoeveelheid cv aanvoer water (50C) wordt gemengt met de retour water van de vvw (22C) en dan komt mijn mengverdeler dus blijkbaar uit op ~28C. Een klein deel van de vvw retour gaat de cv retour leiding weer in (of eigenlijk gezegd precies zelfde volume als het warme cv aanvoer water). Ondanks dat mijn vloerverwarming installateur me ervan heeft verzekerd (telefonisch) dat het retourventiel goed stond ingesteld, ben ik er toch aan gaan draaien. Wat bleek: deze stond bijna helemaal dicht!

    Hierdoor had mijn cv installatie dus: weinig flow, waardoor de ketel pendelt, en werd er maar een minimale hoeveelheid warm water gemengt met het water in de vvw.

    Na het retourventiel één slag verder te hebben geopend loopt de aanvoer temperatuur op de mengverdeler meteen op naar ~35C en de ketel pendelt niet meer omdat er veel meer flow is! :)


    Het is jammer dat mijn vvw installateur me op het verkeerde been heeft gezet, want een van mijn vragen aan hem was of de vvw wel goed staat ingeregeld, en dat was zo volgens hem..

    Anyway nu met vermogen van de ketel wat verlaagd, retour ventiel van de vvw verder open lijkt het allemaal goed te gaan. Vloer warmt lekker op, ketelt pendelt niet. Nog even kijken of ik het nog beetje moet tweaken allemaal, maar ik weet nu in ieder geval hoe :)


    Hopelijk zijn andere hier ook nog mee geholpen! @M1985 Jij ooit je retour/regel ventiel gecontroleerd?