Quatt warmtepomp ervaringen

Opties

Dit item heb ik gestart voor discussies, ervaringen, en gedachtenuitwisseling over de Quatt warmtepomp i.c.m. Tado.

Update van mijn ervaringen met Qautt en Tado dd 30-11-2023.

Mijn Quatt warmtepomp is geplaatst in juni. Het werkt redelijk, maar zeker (nog) niet optimaal.

Quatt zegt dat het voor een goede werking nodig is om permanent 3 radiatoren of vloerverwarming plus 1 radiator open te hebben, anders is er onvoldoende stroming en gaat de warmtepomp stuk. Dit is strijdig met het principe van zoneregeling per kamer zoals Tado. Als je zoveel niet haalt dan gaat het water al snel via de bypass stromen, met gepiep tot gevolg. In een poging dit op te lossen heb ik de waterhoeveelheid per radiator hoger ingeregeld wat niet helemaal optimaal is, en ook onvoldoende helpt.

De regelunit van Quat (C.I.C.) ontvangt de informatie van Tado, en stuurt op basis daarvan de cv en de warmtepomp aan. Als er heel veel warmtevraag is dan gaan ze allebei aan. Als er een groot warmteverschil in een kamer is geeft Tado 3 golfjes, en gebeurt het al snel dat de warmtepomp en de cv samen aan gaan om één enkele radiator te verhitten. Met als gevolg dat het water via de bypass stroomt en te heet wordt voor optimaal stoken van beide apparaten. Ik vermoed dat Tado het verschil niet ziet tussen een grote ruimte en een kleine voor het bepalen van de warmtevraag, en Qautt reageert op de sturing van Tado.

Volgens Quatt is het plaatsen van een buffervat hier geen oplossing voor omdat de Quatt zo niet is ontworpen.

Reacties

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    december 2023 aangepast
    Opties
    Wij hebben ook sinds een paar maanden twee Quatts i.c.m. Tado zoneregeling. Voorheen stuurde Tado de Atag i36ec ketel aan via OT middels de Atag OTPLA adapter. Nu stuurt de CiC van Quatt de ketel aan, gebruik makend van de warmtevraag van Tado. Echter, Quatt kan niet communiceren via OT met de Atag i36ec (afwijkend OT protocol) en en alleen een On/Off signaal geven. Tot nu toe geen probleem. Alles lijkt goed te functioneren. Alleen zou het beter zijn als de hysterese van Tado kleiner was zodat er meer regelmaat in het verwarmen door de warmtepomp zou komen. Nu slaat hij te vaak aan/af. Verder is het nogal een klus om via Tado de temperatuur in een ruimte te verhogen. Voor de WP moet dit in heel kleine stapjes, liefst halve graden. Maar tot nu toe ben ik niet ontevreden over het geheel. Het vergt wel een heel andere manier van stoken, veel minder nachtverlaging, heel tijdig beginnen met ongebruikte ruimtes te verwarmen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @HGB is de communicatie tussen Tado en de CIC ook aan/uit?
  • ReneV71
    Opties

    Ik weet één ding zeker en dat is dat ik nooit een toekomstige wp of hybride via een Tado als master laat regelen, daarvoor is Tado veel te beperkt. Warmtepompen zijn niet gemaakt om telkens te starten en stoppen (ook de modulerende varianten niet) daarom worden ook buffer vaten geplaatst. Op de webpagina van Nibe staan diverse technische uitwerkingen en altijd met buffer vaten.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    december 2023 aangepast
    Opties
    Zone regeling zoals Tado kan niet met een (hybride) warmtepomp
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Toch doet Quatt dat modulerend. Wat ik merk als principe is dat de pomp zoveel terugmoduleert dat de temperatuur zolang mogelijk net iets onder de gevraagde blijft. Die blijft meestal heel lang draaien.
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Opties

    Voor zover ik kan zien: Tado staat ingesteld opp D01 Open Term. Wat de bedrading betreft is de Tado in de CiC aangesloten op Thermostaat Open Therm (thermometer tekentje). Vervolgens gaat vanaf Aan/UIt op de CIC de aansluiting naar On/Off op de ketel.