Werkt Tado met deze configuratie?

Opties

Hoi allemaal,

Ik heb naar mijn mening grondig gezocht, maar kan mijn opstelling niet terugvinden en zou graag jullie advies hebben.

Mijn woning heeft beneden vvw en boven radiatoren. Ik heb op beide verdiepingen bedrade thermostaten (momenteel Honeywell Round) die mijn ketel (Intergas HRE36) aansturen. De ketel stuurt een zoneklep aan (Honeywell Actuator). Ik zie namelijk een dikke kabel uit de onderzijde vd ketel komen naar deze klep. Volgens mij werkt het nu zo dat de 1e verdieping voorrang krijgt op de vvw, dus als beneden aan het stoken is, maar boven vraagt warmte, de zoneklep het circuit vd 1e verdieping bedient.

In mijn optiek als leek zou het volgende mogelijk moeten zijn:

Tado thermostaat als vervanging van de honeywell round op de 1e verdieping met de bestaande bedrading in combinatie met slimme radiatorknoppen op de kamers van de eerste verdieping. Geen wijziging aan de begane grond (honeywell round met vloerverwarming zonder pomp). De vvw kan dan gewoon op de huidige wijze blijven werken. Wanneer de 1e verdieping warmte vraagt krijgt deze voorrang over de begane grond en wordt boven gestookt tot de temp bereikt is, waarna de begane grond weer mag stoken.

Wat denken jullie?

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    Maar heb je wel hier gekeken?

  • primo001
    primo001
    december 2023 aangepast
    Opties

    Ha. Das volgens mij exact mijn situatie. Die had ik niet gevonden helaas.

    Kan iemand me uitleggen waarom dit problemen zou opleveren? Ik begrijp gewoon niet wat er zou veranderen door de ene zone over te schakelen naar tado.


    Bedankt voor je info

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik denk dat het te warm wordt bij de vloerverwarming op momenten dat er boven warmte wordt gevraagd.

    De originele opstelling met twee thermostaten zorgt ervoor dat de ketel twee circuits kan aansturen met verschillende watertemperaturen met behulp van de klep die door de ketel wordt bediend.

    Met tado heeft dat niet heel veel nut, en wat ik zou doen, is terug gaan naar 1 thermostaat. De klep van de huidige plek verwijderen en toepassen als klep voor de vloerverwarming.

    Dan heb je een draadloze thermostaat plus ontvanger nodig of twee bedrade thermostaten.

  • primo001
    Opties

    Bedankt voor je hulp, maar ik begrijp het niet waarom dan niet ook twee circuits aangestuurd (beneden met honeywell boven met tado+radiatorknoppen) zouden kunnen worden. Op dit moment is dat toch ook de situatie?

    Waarom zou het bij de vvw (in de garage) warmer worden als er boven warmte gevraagd wordt. Dat gebeurd nu ook niet. Volgens mij schakelt de zoneklep ook tussen hoge en lage temperatuur.

    Je zegt dat heeft niet veel nut met tado, maar waarom dan niet? Ik bedacht me dat het als volgt zou werken:

    beneden staat stabiel op 20 graden en stookt bij indien nodig. Wanneer warmte boven gevraagd wordt (door tado of de radiatorknop) schakelt de zone over naar dat circuit met hoge temperatuur, stookt de cv ketel die warm, wanneer die warm schakelt de zone weer terug naar vvw.

    Dat is volgens mij hoe het nu al werkt, ik zou alleen de warmtevraag dan door tado laten lopen ipv de honeywell boven.

    Ik probeer geen wijsneus te zijn hoor, wil het gewoon graag begrijpen.

  • PaulusE
    Opties
    Bij mij is de installatie van Tado inmiddels gelukt na de vraag neergelegd te hebben bij de helpdesk.

    Achteraf helemaal geen abracadabra omdat het schakelen vanuit de ketel zelf gebeurt en, inderdaad zoals je zegt, er niets meer gebeurt dan dat de thermostaat vervangen wordt door een slimmere. De aansturing blijft gewoon hetzelfde waardoor de ketel de LWT installatie gewoon de juiste temperatuur blijft geven.

    Tijdens de installatie wordt je er via de app goed doorheen geleid, het is niet meer dan 2 draadjes van je huidige thermostaat aansluiten op de nieuwe en de rest gebeurt vanzelf.
  • Andreplusplus
    Opties
    Het maakt denk ik uit of je een 2weg of 3weg klep hebt. Mijn idee is dat tado elke ruimte afzonderlijk kan regelen, dus geen noodzaak voor twee aparte circuits. In het algemeen ga je een kleiner deel van je huis verwarmen, dus max vermogen en/of max watertemp kun je verlagen. De klep kun je dan mooi elders toepassen. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.
  • PaulusE
    Opties

    De klep is en blijft aangestuurd vanuit de ketel, die bepaalt obv. welke thermostaat warmte aanvraag wordt gedaan en daarmee de juiste aanlever temperatuur wordt bepaald + klep wordt aangestuurd. In dat opzicht verandert er toch niks aan de opstelling van primo001?

    Zelf ook gewoon nog de klep er tussen zitten (bij mij werkt ie overigens andersom), zodra ik beneden warmte aanvraag doe gaat deze open en wordt door het hele huis 40 graden rondgepompt. Zodra ik boven alleen warmte aanvraag heb wordt de klep gesloten (aftakking. voor vloerverwarming beneden) en levert de ketel 70 graden water.

    Denk dat het verschil hier dus zit in dat de klep voor de gehele vloerverwarming via de ketel wordt gestuurd en niet direct via de thermostaat zelf. Wanneer je multi-zone vloerverwarming hebt zal het uiteraard een ander verhaal worden en moet je op de verdeler met je tado apparatuur.

  • primo001
    Opties
    Bedankt voor jullie input iig. Ik ben een amateur en het is goed mogelijk dat mijn klep hetzelfde werkt als de jouwe Paul. Lijkt me het geval als de rest vd apparatuur ook hetzelfde is.

    Ik ga het gewoon proberen.