Tweede tweewegklep nodig intergas Xtreme voor aansluiten Tado?

Opties

Vraag: is het nodig om een tweede zoneklep naast de bestaande klep te plaatsen bij vloerverwarming met pomp i.c.m. met een Intergas Extreme ketel of is het mogelijk de bestaande klep aan te sluiten op Tado.

Huidige situatie:

  • Intergas Xtreme 36 ketel
  • Tado V3+ thermostaat in woonkamer benedenverdieping, bedraad aangesloten op Intergas Xtreme
  • Honeywell vc4013 zoneklep in retour vloerverwarming aangesloten op X4 aansluiting ketel
  • Benedenverdieping: Vloerverwarming met pomp
  • bovenverdieping: radiatoren met "domme" thermostaten

Gewenste situatie:

  • Bovenverdieping radiatoren slim maken met Tado radiatorknoppen.


Nu lees ik hier bijvoorbeeld dat iemand de klep direct op de Tado thermostaat heeft aangesloten( zie ook onderstaande link). Is ongewenste stroming dan mogelijk is als de thermostaat de klep opent terwijl er ook warm water vraag (wwv) is? Of sluit tado automatisch de klep bij warm water vraag?


De Honeywell VC4013 is om ongewenste stroming in de warmtewisselaar te voorkomen bij warm water vraag. zie ook de montagehandleiding hieronder.


Ik hoor het graag 😊

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Is je vvw "hydraulisch neutraal", ofwel kan de vvw pomp stroming in het CV circuit veroorzaken, en is dat de reden van de bestaande constructie?
    Indien hydraulisch neutraal, dan kan je de klep door tado laten besturen ipv door de ketel. Je hebt een 2e bedrade thermostaat nodig om dat te realiseren.
    Schakelen tussen CV en warm tapwater wordt intern in de ketel geregeld met driewegklep in de ketel.
  • Stefanvdd
    Stefanvdd
    2 januari aangepast
    Opties

    Goedemiddag Andre,

    Bedankt voor je antwoord. Volgens mij is die niet hydraulisch neutraal, er zit een wilo pomp op namelijk, zie bijlagen. Hoe kun je zien of deze hydraulisch neutraal is?

    Deze ketel (en vele andere van intergas) hebben geen driewegklep, vandaar dat het voorgeschreven wordt om ongewenste stroming tegen te gaan.

    Is dan een tweede klep i.c.m. extensiekit plaatsen icm de beste oplossing?

    Edit: ik heb er ook nog een pompschakelaar aanhangen, zie in een ander topic dat daar ook e.e.a. mogelijk mee is. Zal mij daar verder over inlezen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Veel vvw verdelers hebben een pomp en zijn toch hydraulisch neutraal. Maar op afstand kan ik dat niet zien. Normaliter pompt de vvw pomp alleen het water door de slangen, want daar is die voor bedoeld.
    Ik weet niet of er verband is tussen "geen 3wegklep" en "vermijden stroming in de ketel", maar de handleiding is duidelijk dat dit vermeden moet worden.
    Verder moet er dan een terugslagklep geplaatst worden die naar ik vermoed is verwijderd bij de aanleg.
    Kortom, laat er een deskundige naar kijken, en vetrouw niet op wat 'internet' je vertelt, tenzij je iemand vindt met zelfde ketel en installatie.
  • Stefanvdd
    Stefanvdd
    6 januari aangepast
    Opties

    Ik heb inmiddels contact gehad met Intergas en volgens hun is het mogelijk de pomp van de vloerverwarming te schakelen met de X4 aansluiting op de ketel.

    Deze heeft de aansluitingen L1, L en N, de pomp heeft een fase en null (en aarde). Moet de Fase dan op L1 of de L? Er blijft bij warmwatervraag op L1 ongeveer 83V staan en op L 230V staan zoals het lijkt...

    Parameter P081 staat op 0 (tijdens CV bekrachtigd, kan ook op 1 -> tijdens WW bedrijf bekrachtigd)

    Als dat werkt dan de klep bij de vloerverwarming door tado laten aansturen als zoneklep woonkamer en slimme radiatorknoppen dan via de exensiekit bij de ketel

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Zoneklep kan niet door draadloze extensie kit worden gestuurd, alleen door een bedrade thermostaat
  • Stefanvdd
    Stefanvdd
    6 januari aangepast
    Opties

    Klopt hoor Douwe, zoneklep wordt bedraad aangestuurd door de thermostaat (versie V3+) in de woonkamer middels no - com aansluitingen. Losse radiatorknoppen worden dan door door de extensiekit aangetuurd die dan via opentherm bedraad aan de ketel wordt aangesloten.

    Ik ben inmiddels een stuk verder, hierbij mijn oplossing voor mensen die in de toekomst een zelfde soort oplossing zoeken.

    Vloerverwarmingspomp kan direct op een Intergas Xtreme ketel aangesloten worden middels de X4 aansluiting pin 1 (L1) en 3 (N). Daarvoor dienen de volgende waarden in de ketel als volgt ingesteld te worden:

    P081 op 2 (aan tijdens verwarmingsvraag + standby)

    P090 op 0 (output afhankelijk van instelling P081).



    P081 is te bereiken via installateursmenu C015

    P090 is te bereiken via expert instellingen C020