w.Intercom = i;Nefit 9000i, opentherm en tado-x niet compatible? — tado° Community

Nefit 9000i, opentherm en tado-x niet compatible?

Beste,
Jaren lang mijn nefit 9000i aquapower ketel via opentherm aangestuurd vanaf een Toon. Via een EMS-OT converter (destijds door verwarmingsinstallateur er tussen gezet).
Nu overgestapt naar tado-x en… werkt niet. Volgens logs (helpdesk tado):

“De interface van de thermostaat schakelt voortdurend over van Opentherm- naar RELAY-regeling, waardoor de daadwerkelijke verwarmingsketel onmogelijk wordt.
Deze omschakeling tussen interfaces vindt normaal gesproken alleen plaats wanneer de stroom voor het Opentherm-signaal uitvalt.”

Ook al een kortere draad geprobeerd, kabels etc gechecked en de tweede oms poort op de ketel uitgeprobeerd.

Jullie enig idee wat er hier aan de hand kan zijn en hoe hem modulerend werkend te krijgen?
Getagd:

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Voor support op dat level moet je echt bij Tado zelf zijn, "wij" hebben als medegebruikers geen inzicht in het functioneren van de software.

    Ik heb zelf een v3+ en die schakelt nooit vanzelf tussen 2 modes, dat moet je zelf regelen tijdens installatie. Maar misschien geef je dat hierboven wel verkeerd aan en is het niet de THERMOSTAAT maar de KETEL (of in dit geval de CONVERTER) die omschakelt dussen Opentherm en Relay?

    In ieder geval zijn dit zaken die naar de Tado software ontwikkel afdeling moeten worden gestuurd, vraag de helpdesk of ze dat al gedaan hebben.

  • Ik heb dezelfde ketel en werkt uitstekend met tado v3 samen zonder module ertussen. Ik ken de x niet .. is deze wired?
    Op welke ingang komt hij bij je 9000i binnen, bij mij zat daar aanvankelijk een probleem dat de tado een hele lage max tapwater temperatuur opgaf aan de 9000i.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Ik heb dezelfde ketel en werkt uitstekend met tado v3 samen zonder module ertussen. Ik ken de x niet"

    Het verschil tussen de v3 en de x is dat de x ALLEEN OpenTherm ondersteunt (en aan/uit) dus niet de andere bus protocollen. Dat kun je dus niet vergelijken!

  • Dank @Rob2 en @Rutger123!

    Mbt “ Ik heb zelf een v3+ en die schakelt nooit vanzelf tussen 2 modes, dat moet je zelf regelen tijdens installatie. Maar misschien geef je dat hierboven wel verkeerd aan en is het niet de THERMOSTAAT maar de KETEL (of in dit geval de CONVERTER) die omschakelt dussen Opentherm en Relay?” —> de tado schakelt niet. Die staat goed volgens Tado helpdesk. Ze zien dat de converter (mogelijk veroorzaakt door de ketel?) een signaal door geeft wat lijkt te schakelen van opentherm naar relay en terug.
    Maar… jaren lang met Eneco Toon gebruikt en die zag dit niet en/of had er geen last van. Dat maakt het zo raar….

    Ps. Helpdesk is er al mee bezig maar dat gaat traaaaaaag. Iedere test/antwoord is weer 1 a 2 werkdagen wachten. Nette en beleefde hulp. Desondanks nu al 2 weken zonder verwarming. Daarom ook hier de vraag gepost….