Nefit 9000i, opentherm en tado-x niet compatible?
Antwoorden
-
@Rob bij de Nefit/Bosch condens series (7000/9000/mogelijk ook andere condens modellen) is het iets complexer als een imperfectie. De ketel reageert raar en stopt regelmatig volledig wanneer de gevraagde watertemperatuur overschreden wordt. met als gevolg dat elke 5-10 minuten de ketel terug volledig opnieuw de opstart sequentie moet doorlopen om enkele minuten later bij een watertemperatuur wijziging terug uit te vallen als het setpunt niet snel genoeg daalt of de temperatuur 1 graden overshoot.
Al was er wel verbetering zichtbaar met de latere updates. Dus vermoed/hoop dat er uiteindelijk wel een oplossing uit de bus zal komen.0 -
Hoi allen,
Gisteren mijn Tado X binnen gekregen, omdat ik had verwacht dat deze zou werken op mijn Nefit Trendline HRC30 CW5 II met de OT converter. Die converter is nog onderweg.. Ik ga het volgende week aansluiten en ben benieuwd of het werkt. Als het niet werkt hoop ik het geheel nog retour te kunnen doen, want het is natuurlijk niet logisch om een modulerende ketel op aan/uit besturing te gebruiken.
Van wat ik uit dit forum begrijp, moet het met de laatste updates wel goed (genoeg) werken voor een doorsnee gebruiker?
0 -
@Roelh klopt. De basis draait bij mij redelijk met de OT converter er tussen. Bruikbaar in ieder geval. Tado heeft nog wel werk aan de winkel maar/en dat weten ze.0
-
ik heb de Nefit Topline Compact HRC ketel. Sinds gisteren de Tado X aangesloten met 1 Tado X radiatorthermostaat in de badkamer en de EMS OT converter aangesloten op de ketel. Voor zover ik na kan gaan, werkt het.
1 -
Vandaag ook tado x geinstalleerd op een topline compact hrc30 - alles werkt.
Setup:
Thermostaat -> opentherm aansluiting naar
Ems-ot converter -> ketel modulerend (oranje)
Draadloze ontvanger gekoppeld aan woonkamer als extra zoneregelaar.
Deze met no / com gekoppeld aan caleffi 642522 op de retour van de vvw.
Bovenverdieping radiatoren:
Knop + losse sensoren
Alles werkt prima en in p1 meter te zien ook modulerend.0 -
Als ik het zo zie is er nog een onderscheid tussen verschillende Bosch/Nefit ketels. De 1ne kan beter met de EMS-OT converter werken met Tado dan de andere.
Dat neemt niet weg dat het met alle ketels bij Tado zou moeten lukken. Als andere merken van thermostaat wel met alle ketels kunnen werken via de EMS-OT converter.
0 -
Bijzonder.
Waar ik gister nog een mooie modulatiecurve op de p1 zag is het vandaag ineens een aan-uit patroon geworden. Een deel van het systeem is nu 243.1
Fout in de laatste firmware wellicht?0 -
@Bouwspectrum je loopt dus tegen dezelfde punten aan die @QuintenB en ik al ingeschoten hebben.
Als de ketel veel vermogen moet gaan werkt ie volgens de grafiek ok (al is het onderwater niet zoals het hoort) maar als hij zachtjes moet werken gaat het dus niet zoals gewenst. Spikes. Maar de basis werkt wel:-).
Zou je jouw bug/observatie ook willen inschieten? En Rob kan jij deze dan koppelen? Samen zetten we meer druk/prio ;-)
Groet!1 -
@bloemendal ik zit te zoeken in de app & internet maar waar kan ik ‘n bug melden?
Gewoon support mailen? (Nieuw bij Tado)0 -
@Bouwspectrum Ik heb vastgesteld wanneer je veel warmte vraag hebt en dus Tado de maximale water temperatuur van de ketel vraagt, loopt het goed. Dan kan Tado correct regelen en valt de ketel niet uit.Wanneer de warmte vraag minder is of de vraag verlaagd wordt, dan zal je zien dat bij het bereiken van de watertemperatuur (Letop!! dat is temperatuur in circuit, dus niet temperatuur in huis gemeten) na een overshoot van 1 graden de ketel gewoon uit valt zonder zichtbare reden.
Open zeker een ticketje bij Tado en probeer het naar deze forum post te linken, zodat je niet een standaard antwoord krijgt door de eerste lijnssupport dat alles correct werkt.
Een ticket kan je volgens mij via App en via website openen.
0 -
Deze reactie kreeg ik van Tado. Ik denk dat ik alles maar terug stuur.
Reactie van Tado:
Hallo Wim,
Bedankt dat u contact met ons op neemt.
Uw ketel de Nefit Ecomline HR Excellent heeft geen opentherm. De moduline 30 stuurde uw ketel aan via BUS.
Tado X is alleen compatibel met aan/uit en opentherm aansturingen.
Er zijn een paar opties:
Stuur de Slimme Thermostaat X terug en koop een Slimme Thermostaat V3+, deze kan wel de BUS van uw ketel aansturen.
behoud de thermostaat X en herbedraad de ketel naar relais (aan/uit)
behoud de thermostaat X en laat een opentherm vertaler plaatsen in de ketel.
Voor de laatse 2 opties kunnen we helaas geen specifieke instructies of technische support leveren.
Als u technisch enigszins bekwaam bent kunt u zelf uw apparaten installeren. U kunt ook hulp vragen bij een lokale installateur of verwarmingsmonteur. Wij willen u er echter op wijzen dat er geen garantie is voor schade als gevolg van verkeerd uitgevoerde installaties.
U kunt meer informatie vinden over generieke tado° installaties en configuratie in onze Handleiding voor professionele installateurs.
Voor gedetailleerde informatie over tado°-apparaten en hun werking kunt u terecht bij onze Helpdesk.
Met vriendelijke groet,
Chantal
Wij zijn er om te helpen
Beantwoord deze e-mail direct of via onze Messenger0 -
Ik zou antwoorden dat Tado dringend de Opentherm communicatie mag fixen voor toestellen dat gebruik maken van de EMS-OT omvormer.
Een EMS-OT omvormer installeren is 2 minuten werk en vraagt geen extra instelling op je ketel. Maar Tado communiceert momenteel niet netjes met de omvormer. Terwijl alle andere merken dat wel doen.0 -
Trouwens petje af voor Bloemendal en QuintenB. Zij steken heel veel energie om dit OT probleem te tekkelen. Zelf heb ik er het bijltje al bij neer gegooid. Jammer had met de black friday deal wel een mooi koopje. 1 tado X, 2 thermostaatknoppen, en een bridge X voor 199 euro.1
-
@QuintenB Heb ik gedaan.0
-
@Bouwspectrum wellicht komt het omdat je ketel gisteren naar de maximum water temperatuur (Opentherm signaal van 100%) moest regelen en vandaag niet. Dat is wat ik vast stel. Als je thermostaat maximum warmte vraagt gaat het goed. Wanneer de warmte vraag niet maximaal is of verlaagd wordt, dan gaat het fout en valt de ketel uit.
Heb je al een ticket aangemaakt?
Hoe meer mensen hier het issue naar boven halen bij Tado, hoe sneller ze er iets aan doen. Vergeet ook zeker ni te vermelden en verwijzen naar dit topic op het forum. Zo komt alles hopelijk wat samen en krijg je hopelijk niet direct te horen dat alles normaal reageert door eerste lijn support.0 -
Hallo,
Beetje zelfde verhaal hier, heb een Junkers ketel, volgens alle informatie die ik vond ZSBR 28-3 met een Junkers FR110 thermostaat. Deze thermostaat kan alleen werken op Heatronic 3 en dus EMS. Een EMS-OT omvormer ertussen aangesloten en dan de Tado X. Gek genoeg heeft het 1 dag goed gewerkt (waarschijnlijk omdat ik nog niet op de laatste firmware zat maar kan dat niet bevestigen). Support blijft zeggen dat mijn ketel geen Heatronic is en dat dus ook de EMS-OT omvormer niet werkt.
Heb dus maar een Honeywell OT thermostaat even besteld en getest. Deze stuurt mijn ketel correct aan via OT. Erna terug de Tado X aangesloten en zoals @Bouwspectrum ook aangeeft. Als ik in 1 kamer de temperatuur maximaal zet, dan stuurt hij de ketel en pomp aan, bij een wat normalere warmetevraag blijft de ketel uit. Verder heb ik weinig debug mogelijkheden. Dat heb ik nu dit weekend laten weten aan de helpdesk, dus nog geen respons.
Langs de andere kant vind ik de radiatorknoppen en regeling wel goed werken. Hier lezende dat andere mensen ook hetzelfde probleem hebben en dat er in oktober een firmware was die werkte … Is er nog hoop dat dit probleem in de firmware wordt aangepakt?
Opentherm zou toch universeel moeten zijn?
Ook had ik een starterspakket gekocht met 10 knoppen met een goede black-friday deal en er waren eigenlijk 2 knoppen als een uitbreiding voor een familielid. Heel gedoe dus …
0 -
@Timbs het klopt dat we in oktober kort een update gehad hebben dat enkele issues leek op te lossen, maar ook weer andere mee bracht.
Tado beweerd dat het de EMS-OT converter niet volgens de regels van OT speelt, maar het is wel vreemd dat eender welk ander merk (Nest, Honeywell, ….) wel correct met de EMS-OT converter kunnen praten.
Probeer ook zeker dit topic aan de helpdesk medewerker mee te geven, hoe meer we het kunnen bundelen, hoe sneller Tado er mee aan de slag gaat.
Ik ga morgen ook nog eens een uitgebreide mail naar Tado sturen, het probleem moet aangepakt worden. Meer en meer mensen lopen tegen dezelfde issues aan en Tado gaat zo klanten verliezen. De mensen dat hier op het forum posten zijn nog maar het topje van de ijsberg. De gemiddelde klant stuurt zijn thermostaat gewoon terug retour als het niet werkt, zonder verder om te kijken.
1 -
Hi allen, dank voor al het onderzoek dat jullie doen! Super waardevol. Dat gezegd hebbende: ik ben dus zo stom geweest om wel een Black Friday aanbieding in te slaan (Tado X), maar lees hier nu dat het een lastig verhaal wordt met een Nefit Trendline HRC25 CW5 II. Beter om het maar weer terug te sturen denk ik? Hoor graag jullie mening. @Roelh was jij al verder gekomen met de OT converter erbij?
0 -
Hallo allen,
Ik weet het ook niet meer. Nadat ik dus via foto's & video's getoond had aan de helpdesk dat een andere OT thermostaat werkte, was er bereidheid om mij te helpen.
Een tijdstip afgesproken en alles opnieuw aangesloten, ketel via EMS-OT convertor, Tado X thermostaat via OT. Alleen zoals het vaak gaat met IT gerelateerde dingen, werkt alles plotseling.
Nu ja, na de eerste installatie heeft het ook even gewerkt. Dus ik denk dat er hoop is, zal jullie op de hoogte houden.
Ook aan veel andere mensen hier bedankt voor het delen en uitzoeken.
0 -
@Timbs bij weinig warmte aanvraag gaat het verkeerd. Er zouden wel nieuwe versies in omloop zijn 244.0 en 246.2. Mogelijk dat deze de issues eindelijk aanpakken. Al betwijfel ik dat, heb van Tado nog niets vernomen.
Vergeet zeker niet gedurende een langere tijd de ketel in het oog te houden. Hier al meer mensen zien posten dat het werkt en de volgende dag plots niet omdat de ketel dan langer draaide, minder warmte vroeg, meer variëerde, …
0 -
Hallo @QuintenB ,
Bedankt voor je nuttige feedback.
Sinds woensdagmiddag alles ok hier maar ik zal nog af en toe een update plaatsen. Nog geen nieuwe firmware op mijn toestellen.0 -
@mulderrrrr , ik heb intussen de Tado een week in gebruik met de OT converter. Het lijkt wel te werken, maar of het optimaal werkt durf ik niet te zeggen. Ik heb (nog) geen P1 meter, dus die mooie grafiekjes kan ik niet maken.
Mijn bevindingen tot zo ver:
- Het werkt modulerend, maar inderdaad lijkt het bij een lage warmtevraag wat te pendelen tussen ketel aan/uit maar dan op laag vermogen (dit vooral geconstateerd door te kijken naar aanvoertemp en geluid).
- Er zit wel wat vertraging in de bediening, waar dat met onze bedrade thermostaat vrijwel direct ging.
- Soms is de gewenste temperatuur al bereikt, maar blijft tado aangeven een warmtevraag te doen. Ik weet niet of Tado dan thermische massa, of "geleerd" temperatuurverloop meeneemt op de achtergrond.0 -
Hoi,
Ik weet niet of dit iemand helpt maar ondertussen heeft mijn thermostaat ook firmware 246.2 gekregen en werkt het hier nog met de EMS-OT convertor.0 -
Hallo allen,
Hier ook weer iemand met dezelfde problemen. Eerst een Tado V3+ termostaat gehad, die gewoon op de Nefit Trendline werkte. Sinds een dikke week nu Tado X in gebruik (gekocht met black friday) met een EMS/OT converter ertussen.
Deze op dezelfde manier aangesloten zoals V3+, maar constateer o.a. dezelfde problemen die hier beschreven worden. Vooral inderdaad bij een laag verbruik, de app geeft dan aan dat hij heel laag aanstaat, maar als ik dan op de ketel kijk staat deze gewoon uit. Ook zit er soms vertraging in, als ik bijv. de temp wat hoger zet slaat de ketel niet aan of duurt het lang. Het kan zelfs zijn dat die heel even aanspringt en dan meteen weer uitgaat.
Vraag me deels af of het nu komt omdat ik hem toch niet juist heb aangesloten (wat ik betwijfel, aangezien het twee draden zijn) of toch tegen dezelfde problemen aanloop die jullie allen hebben. Iemand toevallig ook deze ketel en een schematje hoe ze deze met de EMS/OT hebben aangesloten.
Wilde ook nog contact opnemen met Tado zelf, om de problemen kenbaar te maken.0 -
Da's niet zo moeilijk: convertor met oranje stekker op oranje contacten (genaamd EMS). Draad van thermostaat op de
groene aansluiting van de converter.
Op + en - van tado (volgorde maakt niet uit).
Even opnieuw configureren met de wizard, doe alsof de oude thermostaat een Honeywell Round Modulation T87M was.
Ketel reset en kwartiertje wachten voor te gaan testen.0 -
Ik ook dezelfde problemen. Heb hem nu aan/uit aangesloten. Is het het al waard om een OT converter te kopen?0
-
Hallo allen,
Sinds 11 december werkte alles goed bij mij. Jammer genoeg heeft het systeem het zondag begeven en waren de herstellingen duurder dan een nieuwe.
Ik ga dus stoppen met dit gesprek te volgen.
Veel succes nog.0 -
Update: firmware 246.2 werkt nog het zelfde als de firmewares een maand geleden:
- lage vraag is jojo-en
- hoge vraag lijkt normaal.
- er lijkt dus afgelopen maand niets in de firmware verbeterd te zijn
- voor dagelijks gebruik is ie nog steeds prima/bruikbaar, maar voor levensduur ketel en optimaal (lees laag) gasverbruik moet de update nog echt wel komen!
- ticket staat geduldig open/te wachten….
- schieten jullie ook de tickets in als je het probleem ziet/herkend? (Als nog niet gedaan natuurlijk ;-).
Groet!0