Vakantie schema

Het zou fijn zijn wanneer een vakantieschema mogelijk is. Wanneer ik overdag weg ben naar mijn werk mag de afwezigheidstemperatuur niet te laag staan ivm vloerverwarming, maar als ik 2 weken met vakantie ben moet ik nu voor alle kamers eerst de afwezigheidstemperatuur aanpassen.
27
27 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

• Helaas is dat niet de oplossing. Wanneer je met vakantie bent, ben je afwezig dus heb je aan dit schema niets.
  • MichaelMichael | Moderator

Er zou eenmalig, per zone, een schema voor de vakantie kunnen worden ingesteld. Toegegeven: dit is relatief veel werk voor de keren dat je in een jaar op vakantie gaat.

Groet,

Michael

• Dat schema werkt toch niet wanneer je niet thuis bent? Dan gaat hij toch op het afwezigheidsschema?
  • MichaelMichael | Moderator

Voor een schema, zou je per tijdsblok de Geolocatie uit kunnen schakelen.

• Kan er geen zomerstand / vakantiestand worden geïmplementeerd? Ik zit met hetzelfde ongemak.
  • Rob2Rob2 ✭✭

Ik heb eerder onder de titel "Slimmer schema" al geprobeerd een verbetering in het schema mechanisme voor te stellen. De huidige 3 mogelijke weekschema's zijn star en voldoen niet zo goed bij onregelmatige werkdagen (in de winter dan met name), feestdagen, vakanties e.d.

Een reden om een Tado te kopen was juist een vermoeden dat dit slimmer zou werken dan bijvoorbeeld de klassieke Honeywell Chronotherm die ik had, maar eigenlijk blijkt er niet zo veel verschil te zijn, en sommige dingen zoals tijdelijke afwezigheid instellen zijn zelfs minder.

Juist op dit gebioed kan een dergelijke slimme thermostaat een boel doen.

• mdwmdw

Helemaal mee eens. Ik heb sinds een paar maanden een Tado en moet zeggen dat ik nog niet overtuigd ben. Mijn zogenaamde 'domme thermostaat' (ATAG Brain) had veel simpele BASIS zaken veel beter op orde. Tado: let op!

Vakantieschema

Slimme Thermostaat: Verwarming aanpassen > Slim schema > Dagen in schema aanpassen op alle dagen > tijdblokken verwijderen > vorstbeveiliging aanzetten. Vervolgens toepassen op alle zones (!)

DAN Warm water aanpassen > Slim schema > Dagen in schema aanpassen op alle dagen > tijdblokken verwijderen > warm water UIT.

Domme Thermostaat: Een draai aan de knop: vakantiestand, vul einddatum in en verwarming en warm water zijn uitgeschakeld.

Zomerstand

Slimme Thermostaat: Verwarming aanpassen > Slim schema > Dagen in schema aanpassen op alle dagen > tijdblokken verwijderen > vorstbeveiliging aanzetten. Vervolgens toepassen op alle zones (!)

Domme Thermostaat: een draai aan de knop: zomerstand, en BAM geen verwarming meer.

Hoe kun je het product slim noemen als je deze basic functies ingewikkeld maakt

• Volledig mee eens. Kan niet zo ingewikkeld zijn dit te implementeren, toch? Vakantieknop, afwezig t/m datum-tijd, alles uit.
  • Inderdaad een flinke tegenvaller. Kom van een Nefit Easy en daar kon ik in de app op een kalendertje de dag van terugkomst kiezen en hatsikidee: vakantiestand. Bijna ongelofelijk dat deze functie er nog niet is op de Tado. Het voorgestelde antwoord is een belachelijk omslachtige work-around.

• Ben nog een newbie, pas overgestapt van een Honeywell Evohome systeem, maar hoop hier geen spijt van te krijgen :-/
    Evohome biedt ruimte voor verschillende dagschema’s. Met één druk op een knop activeer je voor de gewenste dag het schema ‘vrije dag’ of ‘speciale dag’ of het ‘normale’ dagschema. Voor mensen met onregelmatige werkuren is dat een must. Nu moet ik blijkbaar per zone bijna dagelijks in de schema’s veranderingen aanbrengen. Op een vrije dag slaap ik namelijk graag uit (bvb tot 10u) maar op een werkdag start ik al om 4u30. Vergeleken met Evohome is dit wel heel omslachtig. Evohome lijkt dus wel een stuk slimmer te zijn. Tado zit op zijn beurt veel knapper in elkaar en biedt een ijzersterke technische support. Hopelijk hebben ze oog voor dit - volgens mij - niet overbodig verbeteringsvoorstel.
  • Rob2Rob2 ✭✭
    30 september aangepast

Ik ben het er helemaal mee eens, maar helaas: er zijn helemaal geen ontwikkelingen meer.

Vroeger stond er nog een roadmap op de website met daarin ook de recente verbeteringen die waren aangebracht maar die is ook maar verwijderd, was ook beter want daar kon je precies zijn hoe weinig er in feite gebeurde richting nieuwe functies... (de laatste nieuwe functie was het toevoegen van een advertentie voor ketel service, whoopie!)

Kennelijk bestaat dat hele "ontwikkelteam" uit maar 1 man, en die is nu met een ander product bezig (de airco bediening), dan wel zit uit te rusten van de 80-uur weken die hij gemaakt heeft om dat product op de markt te krijgen.

De ontwikkeling aan de "slimme thermostaat" ligt al meer dan een jaar stil. Verbetervoorstellen worden in dank aanvaard maar nieuwe versies zijn er niet meer gekomen en als er niet iets drastisch gebeurt komen die er ook niet meer.

• Begrijpelijk verzoek. Standaard op andere merken thermostaten.

Workaround zou kunnen via IFTTT: https://ifttt.com/applets/pDcz7gVi-turn-heating-off

Je kan in één keer alle kamers tegelijk uitzetten.

Is een Button actie. Die buttons verschijnen als widget als je IFTTT op je widgets pagina op je telefoon toevoegt.

Terugzetten via https://ifttt.com/applets/V7n9HdJG-return-to-tado-auto-mode

• Inderdaad schandalig dat de meest simpele functies voor vakantie en feestdagen knop er niet op zit en dat er geen enkele ontwikkeling meer gebeurt. Echt zonde en een gemiste kans van Tado want het systeem heeft wel potentie.

• @NvdV, heel goede tip die IFTTT. Gisteren even geïnstalleerd en werkt als een fluitje van een cent! Wat een verademing.
    Ik blijf echter hopen dat Tado dringend werk maakt van extra schema’s en de kaas niet van hun boterham laat halen door andere merken.
  • Rob2Rob2 ✭✭

Het gekke is dat ze nu ineens begonnen zijn met TV reclame voor de Tado...

Kennelijk is er wel geld, maar geen capaciteit voor ontwikkelingen. Jammer jammer jammer.

Log In of Registreer om te reageren.