Af en toe maken de radiatorknoppen een hels kabaal. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Opties
2»

Antwoorden

  • MickelMoen
    MickelMoen ✭✭
    maart 2020 aangepast
    Opties

    Ik heb al eerder gezegd, dat dit theoretisch gezien wellicht zou kunnen werken. Om dit in alle omstandigheden en in alle installaties mogelijk te maken, zal op een of andere manier de druk in de leidingen gemeten moeten worden. Dan zou tado dus een apparaat moeten ontwikkelen wat in de leidingen wordt geplaatst. Dan moet de ketel ook door kunnen geven, of de pomp op continu staat of op vraag.

    Wellicht zou het ook in de ketel zelf gerealiseerd kunnen worden. Dat zou kunnen als ketel en besturing en knoppen op elkaar zijn afgestemd, alles van één merk, wat ik al eerder geschreven heb.

    Wat Jij wilt is naar mijn mening een systeem wat softwarematig op aannames hikt. Aangezien tado echter universeel toepasbaar is in zeer veel installaties, lijkt mij dat bij voorbaat om moeilijkheden vragen.

    Ik denk, dat door de diversiteit aan ketels en systemen het niet mogelijk is. Maar wie weet?

    De posters die hier melding maken van trillende knoppen, leidingen en hels kabaal hebben hoogstwaarschijnlijk een installatie die later ondeskundig is aangepast. Misschien wel doordat een gewoon ventiel vervangen is door een thermostatisch ventiel, waarbij de mogelijkheid van een altijd open ventiel vervallen is en zonder een bypass aan te brengen.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb gewoon een hele kleine radiator op de wc die altijd openstaat. Die ga ik echt niet apart aansturen. En dat als bypass werkt perfect. In praktijk stook je toch hele lage temperaturen. Het verlies is minimaal.
  • DaniMol
    DaniMol
    december 2020 aangepast
    Opties
    Met een bypass gaat de warmte terug je ketel in en is niet geheel verloren.

    De montage handleiding van mijn ketel (Remeha Calenta 2013) zegt dat bij gebruik van alleen maar thermostaat knoppen(dus wanneer de aanvoer geheel van de retour kan worden gescheiden), er een bypass geplaatst moet worden, of anders het expansievat in de aanvoerleiding te plaatsen, in plaats van in de retourleiding.

    En dat laatste is natuurlijk het makkelijkst in de meeste gevallen.
  • 2dehans
    Opties

    Na diverse draadjes al gelezen te hebben ( en alle radiatoren knoppen vervangen te hebben voor Tado) was ik ook genoodzaakt om een bypass te maken middels een drukverschil regelaar. - zie plaatje-.

    Nu lees ik dat dit handig is om deze op ruimte afstand van de cv ketel te plaatsen.

    Helaas door mij niet gedaan. CV staat op zolder en de bijpass zit daar ook voordat de leidingen naar "beneden" gaan richting 1ste en begane grond.

    Kan iemand mij uitleggen of dit problemen geeft.... en dan mss ook hoe ik het best kan controleren of ik de regelaar juist heb afgesteld ?


    Bedankt en warme groet :-)


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het ligt er aan wat jij problemen noemt. Een bypass is er alleen om een gebrek in het systeem te verdoezelen: als alle kranen dicht zijn en de pomp staat nog te draaien dan komt er een te grote druk. Omdat een ketel de pomp normaal gesproken nog een paar minuten laat draaien nadat de warmtevraag gestopt is (om het warme water wat nog in de ketel zit door het huis te pompen) krijg je dit probleem als alle ruimtes op temperatuur zijn.

    Echter dit is een bug in het Tado systeem! men zou gewoon nooit alle kranen tegelijk dicht moeten zetten dan zou dit probleem er ook niet zijn. In een klassiek systeem met radiatorthermostaten heb je dat niet in de hand en daarom zijn die bypasses gemaakt, maar in een Tado systeem is dat uiteraard softwarematig wel op te lossen. Alleen doet Tado dat niet.

    Nu zit je dus met de noodzaak van die bypass opgescheept en moet je hem ergens plaatsen. Zet je hem op het verste punt dan wordt het warme water door de leidingen gepompt en warmt dit het huis nog enigszins op. Die warmte is dus niet "verloren" maar dit betekent wel dat de temperatuur kan "doorschieten". Dus wat noem je een probleem? Dat de temperatuur soms doorschiet of dat het warme water alleen de zolder verwarmt? Dat zal er ook vanaf hangen wat je met de zolder doet.

    Dus het is niet zomaar te zeggen of dit problemen geeft. Geen acute problemen in ieder geval, maar wellicht wel verspilling van gas.

  • 2dehans
    Opties

    THXS.. Dacht dat het op de een of andere manier de werking zou beïnvloeden. Betreft enkel een doorvoer leiding welke niet iets verwarmt dus wat dat aan gaat "verloren" warmte.. Maar ook niet meer dan dat.

    Verder snap ik je gedachte over de aanpassing van Tado. Zou inderdaad een mooiere oplossing zijn dan deze.

  • RuurdDijkstra
    januari 2021 aangepast
    Opties
    Met interesse en soms wat verbazing dit onderwerp gelezen. Ook ik heb al mijn radiotorkranen vervangen door Tado en een zoneklep voor de vloerverwarming geplaatst. Nu maakt de ketel soms indrrdaad een ongezond geluid. Om niet een aanvullende bypass te hoeven plaatsen heb ik een paar dagen gekeken welke radiator het meest /vaakst aan staat en hier vervolgens de radiatorknop van afgehaald en op een plankje in de ruimte gezet.

    Dit gaat in mijn geval om de bijkeuken en deze blijft nu prima op temperatuur en het probleem met de bypass is eerst opgelost. Daarnaast wordt alle warmte 'opgebruikt'. De ketel schakelt bovendien nog steeds uit als er nergens meer warmtevraag is.

    Ik ben het wel met eerdere schrijvers eens dat dit iets is wat via software opgelost kan/moet worden. Daar zijn al goede suggesties voor gedaan. Een bypass is een 'dom' paardenmiddel. Dat kan tegenwoordig veel slimmer. Vooruit Tado!
  • DPB
    Opties
    Volgens mij ben ik er ook ingestonken. Ik had een slimme thermostaat zonder slimme radiatorknoppen, maar wilde zoneregeling. Daarom na enig vergelijken naar Tado gegaan. Eenvoudig te installeren staat er, maar nergens dat je ook even moet kijken of je wel thermostatische knoppen hebt. Die hadden we niet, maar kunnen ‘eenvoudig’ zelf vervangen worden (door een amateur dus). Nu lees ik ineens dat bij het vervangen van de radiatorknoppen ik ook een bypass aan moet leggen?! Tado levert tot nu toe alleen maar lawaai en ellende (kan de ketel inderdaad beschadigd raken?) op die tot op heden niet opwegen tegen de beperkte voordelen tov een ‘domme’ thermostaat.
  • Ook ik heb overal thermostaat kranen geplaatst en daarna vervangen door Tado, om de voorkamer die af te sluiten is ook op temperatuur te houden. Constant last van suizende knoppen. Ivm vervangen radiator in het toilet laat ik hier een gewone kraan opzetten en hoop zo het probleem op te lossen en deze als bypass te gebruiken. Wordt vervolgd :/
  • Andreplusplus
    Opties

    Een boel onwetendheid in deze draad….Een bypass is geen slecht ding. En noodzakelijk als de kans bestaat dat alle radiatoren dicht gaan, zoals vele ketelfabrikanten in hun installatiehandleiding schrijven, en elke installateur je moet kunnen vertellen (zo niet, ga naar een andere).

    En softwarematig oplossen is ook niet eenvoudig ookal roept men hier van wel. De regeling van je verwarming moet ook blijven werken zonder internet, en doet dat in de basis ook. Het grootste deel van de regeling zit dan ook niet in de online service, maar in de slimme thermostaat. En die is niet veel slimmer dan andere regelende thermostaten, maar wel veel slimmer dan zo’n ouderwetse button op de muur met een kwikschakelaar erin.

    En elke configuratie is weer anders, dus zomaar aannemen dat het wel in ‘de tado software’ opgelost kan worden is wel wat kort door de bocht. Dan moet je ineens een oplossing maken in de thermostaat, met kennis van alle parameters in de afzonderlijke ruimten (gemeten temperatuur, vraagtemperatuur, knopstand). Het systeem werkt nu simpel: het is te koud in de kamer, dus de knop gaat open en stuurt een seintje naar de thermostaat ‘geef warmte’ (ik vraag me zelfs af of dat aan/uit is of ook nog 0-weinig-veel-max wat de drie golfjes suggereren, of nog verfijnder; ik probeer dat nu met de tado API te achterhalen, maar het is lastig te interpreteren wat ik nu zie. Kom ik nog op terug). De thermostaat pakt alle warmtevragen samen avn alle ruimtes incl zijn eigen ruimte en maakt daar een warmtevraag richting ketel van.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    @Andreplusplus ik denk dat een software matige oplossing wel mogelijk is. De knop of ruimte die als laatste warmte vraag heeft zou je langer open kunnen laten. Of dit handig is weet ik niet. Je zit met veel verschillende installatie waar je van te voren geen rekening mee kan houden.
    Ben dan wel met je een dat een mechanische bypass wel de beste oplossing is om uit alle mogelijke rampscenario’s het beste te kiezen.

    Wat de golfjes betreft…..
    Ik heb via nodo shop een printje besteld waarmee je de opentherm communicatie kan uitlezen en meekijken. Je kan niet zien wat er in de tado omgeving gebeurt, maar een hoop is wel te verklaren. De kamer die de hoogste temperatuur vraagt krijgt voorrang. Andere kamers gaan de knoppen knijpen.
    1 golfje doet vaak niks. Alleen als de ketel al warmte maakt dan moduleert die wel terug. Alleen opstarten doet er niet mee.
    Verder blijf je een heel ritmisch patroon zien waarbij de cv ketel om de 20 minuten aanspringt.
    Langdurig op een laag pitje branden doet tado niet.
  • Andreplusplus
    Opties

    @B79 dat is dan te hopen geen oplossing in de cloud-software, maar in de regeling van de thermostaat. De verwarming moet nog wel kunnen werken zonder internet, ookal moet je dan terug naar handmatig instellen.

    Welke knop vraagt het laatste warmte en moet je open laten? Net voor het moment dat er nieuwe ‘laatste knop’ is die warmte vraagt. En naar mijn weten is er geen bidirectionele communicatie tussen knop en thermo, alleen commando’s van knop naar thermo.

    En ik zou wel de radiosignalen willen meekijken (6lowpan/868 Mhz) maar €400 voor een sniffer is mij te gek en arduino/pi of dergelijke oplossingen heb ik nog niet gevonden.

  • Wjcb
    Wjcb ✭✭
    Opties

    MickelMoen zegt: "Een installatie met louter thermostaaknoppen, dient een bypass te hebben". Dat was waar toen er alleen domme thermostaatknoppen bestonden. Nu hebben we slimme thermostaten en thermostaatknoppen en kan het dus anders opgelost worden, bijvoorbeeld zoals HaroldN beschrijft. Dat lijkt mij een uitstekende oplossing. Ik heb nu 1 tado thermostaatknop permanent op 25º C staan, zodat deze altijd open staat. Deze knop is 'passief' en kan niet zelf om warmte vragen, maar staat dus wel vaak onnodig open.

    Andreplusplus zegt dat het ook moet blijven werken zonder internetverbinding. Dat is helemaal waar en dat vind ik sowieso een tekortkoming van het tado-systeem. Het zou ook moeten blijven werken zonder internetverbinding door (een deel van) de logica lokaal te laten draaien op de thermostaat ipv in de cloud. Dan blijft alles werken zolang alle componenten via de bridge met elkaar kunnen blijven praten.

    En als ik dan toch mijn wensen aan het delen ben: het zou mooi zijn als de tado-componenten een eigen mesh-netwerk vormen, want het bereik van de bridge is niet altijd voldoende. Als de thermostaat dan ook nog een bedieningsscherm zou hebben zou het volledig lokaal kunnen blijven werken, ook als de internetverbinding wegvalt.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Wjcb Maar het blijft ook werken zonder internet. Alleen met minder functionaliteit, zoals slimme schema’s en grafiekjes en de app doet het dan ook niet. Maar je kan nog steeds handmatig gewenste temp instellen op de knoppen en thermostaten.

    Het is m.i. niet eenvoudig in software op te lossen - welke knop moet open blijven en wat doet dat met de temp in de ruimte…?

  • Wjcb
    Wjcb ✭✭
    Opties

    @Andreplusplus De thermostaat en knoppen zijn inderdaad handmatig te bedienen zonder internet, maar het systeem ‘werkt’ dan niet. De knoppen blijven bijv. in dezelfde stand staan. De thermostaatknoppen (en andere apparaten) van het merk Eve slaan hun schema in het apparaat zelf op en blijven dat dus ook zonder internetverbinding volgen. Dat is een robuuster systeem

    Als het tado systeem zonder internet zou kunnen blijven werken door meer logica lokaal uit te voeren zou het een veel beter systeem zijn. Ik vind de grote afhankelijkheid van internet een nadeel. Mijn router stopte er laatst spontaan mee. Dat is sowieso erg vervelend en dat je geprogrammeerde thermostaat het dan ook niet meer doet maakt het niet beter.

  • Emveha
    Emveha
    maart 2022 aangepast
    Opties
    Opmerkelijke discussie dit. Verhaal van softwarematig het probleem aanpakken, of een bypass plaatsen. Ik moet beide kanten gelijk geven. Het probleem zou softwarematig aangepakt moeten worden, en tegelijkertijd zou er een bypass of Avdo geplaatst moeten worden.

    Ik werk zelf in de vrachtwagen branche, die aan het doorontwikkelen is op gebied van milieu, electrisch of diesel rijden, chauffeur ondersteuning in de vorm van rijbaanhulpsystemen, brake-assist systemen etc.

    Ik neem als voorbeeld een trailer, die op de ouderwetse manier rem met behulp van een voorraad luchtdruk slang, en een commando leiding. De voorraad luchtdruk voor remmen wordt op peil gehouden door de voorraad slang, en op het moment dat er druk komt op de commando leiding gaat de trailer remmen.
    Een evolutie bracht het EBS remsysteem, wat ervoor zorgde dat het een commando werd gegeven over een communicatie lijn ( soort telefoonkabel ) naar de remcomputer in de trailer, en aan de hand daarvan lucht wordt gebruikt om te remmen. Dit bracht vele voordelen, geen vertraging meer in de remmen, een en ander kon veel beter gedoseerd en afgeregeld worden aan de hand van beladingsgraad, en tevens konden software als kantelbeveiliging etc hun intrede doen.

    Dus vergelijk ik met de Tado, electronisch de zaak regelen, aansturen en reageren op veranderingen of afwijkingen. Hier valt voor Tado nog een en ander te behalen, wat het regelen wil nog niet goed lukken, onder andere door ontbreken van het wel of niet lopen van de circulatie pomp ( via open therm ) wat dit probleem kan oplossen.

    Tegelijk zit er op die trailer nog wel de ouderwetse lucht commando leiding. Deze doet in feite niets, totdat de verbinding via de telefoonlijn wegvalt. Dan MOET deze werken, om toch te kunnen remmen. Welliswaar met minder functionaliteit, maar die 50 ton staal zal toch beremd moeten worden. Deze werkt dus als backup of redundantie, voor het geval het ontworpen systeem faalt.

    En die backup zal de bypass of AVDO klep voor zijn rekening moeten nemen.

    Zo zit de hele automotive in elkaar. Een systeem ontwerper moet zoveel mogelijk voorkomen dat een backup regeling aangesproken hoeft te worden, maar tegelijkertijd moet een backup, of failsafe niet weggelaten worden, omdat de ontwerper maar moet zorgen dat het niet nodig is.

    Tot dusver mijn gedachten.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "De thermostaat en knoppen zijn inderdaad handmatig te bedienen zonder internet, maar het systeem ‘werkt’ dan niet. De knoppen blijven bijv. in dezelfde stand staan."

    Nou nee dat klopt niet. Als er geen internet is dan blijven de ingestelde temperaturen gelijk, maar de motoren van de knoppen lopen dan nog wel! Dwz ze gaan open en dicht afh van de warmtevraag in die kamer.

    Het Tado systeem is ontwikkeld om met zo laag mogelijke hardware kosten een werkend systeem te krijgen. Er is in feite geen "controller". Alles krijgt de settings vanuit internet ("de cloud") en daar gebeurt alles met betrekking tot schema's en aanwezigheidsdetectie. Dat is op zich een handige keuze als je internet werkt, want dit betekent dat het hele schema gebeuren slimmer gemaakt kan worden dan het nu is, zonder aan te lopen tegen beperkingen van de hardware (bijv 2-wekelijkse schema's, overrulen van dagen bijv bij feestdagen of vrije dag, etc). Alleen doet Tado daar bedroevend weinig aan.

    Het temperatuur regel gebeuren is wel onafhankelijk van internet. Als het te koud is wordt de ketel aangezet, als er in 1 ruimte warmte nodig is wordt daar de kraan opengezet, etc. Dat gebeurt allemaal onafhankelijk van internet.

    Echter wat daarin volgens mij ontbreekt is een samenwerking tussen alle componenten. Dwz een kraan kan wel constateren dat het een beetje te koud is en dan een klein stukje opengaan en tegen de ketel vertellen dat er warmte nodig is (via de thermostaat of draadloze ontvanger), maar er is geen onderlinge coordinatie tussen de kranen onderling. M.a.w. ze weten van elkaar niet of er nog meer kranen zijn die open staan en hoe ver.

    Daardoor krijg je die problemen als er maar 1 ruimte een beetje verwarmd moet worden. De kraan gaat dan maar een beetje open en dat is natuurlijk idioot, als er maar 1 ruimte verwarmd moet worden dan zou DIE kraan altijd VOLLEDIG open moeten staan zodat de ketel een beetje warmte kan produceren en dat allemaal naar die ene kamer sturen. En dat gebeurt zo niet, met als gevolg overdruk in het systeem.

    Ook zou als de ruimte op temperatuur is de laatste kraan niet dicht moeten gaan. Maar die kraan weet niet dat ie de laatste kraan is dus reageert ie zoals altijd: op het moment dat het warm genoeg is gaat ie dicht.

    Geen idee of het mogelijk is de software te verbeteren om dit gedrag te optimaliseren. Wellicht komt met in plaats daarvan met een "versie 4" systeem wat wel een controller heeft die alle gegevens verzamelt en coordineert wat alle devices moeten doen?

  • ErwinSv
    Opties
    @Andreplusplus . Ik zou voorstellen om een knop in te kunnen stellen als bypass.

    Want ik heb ook 1 radiator als bypass, maar die stuurt de retourtemperatuur nu dus altijd net zo warm terug als het aan kwam. Zonde voor het rendament van de hr ketel.

    De knop als bypass moet dan alleen opengaan en open blijven staan als alles gesloten is. En juist sluiten als er ergens warmtevraag is.
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Net het oude draadje gelezen.

    Er wordt ook geklaagd over overshoot, als je Tado laat oplossen dat er altijd 1 knop wat langer openblijft (als je kunt detecteren dat er geen water meer stroomt), krijg je mi op sommige plaatsen overshoot. of een hogere temperatuur dan ingesteld (hm, dit is ook overshoot)

  • eschwin
    Opties

    Het is jammer dat Tado niet de moeite neemt om in de app een optie aan of uit te vinken om de laatste kraan die dicht gaat nog een X aantal minuten open te laten staan. Het is dan gewoon aan gebruikers zelf of ze deze optie aan of uit willen hebben en ze kunnen dan meteen aangeven hoeveel minuten de laatste kraan open moet blijven staan, variërend van 0 (dus niet open laten staan) tot 10-15 minuten en wellicht wel oneindig als deze knop de enige is die warmte vraagt.


    Want als je één ruimte verwarmt met Tado, wat is dan het nut van het sluiten van de knop? Ik zie hier oprecht geen voordeel in. Nu zit ik dus met het probleem dat ik een bypass moet installeren. Heel leuk natuurlijk, maar dit zorgt er bij mij wel voor dat ik overweeg om het tado systeem de deur uit te doen. Ook omdat er na 2 jaar gewoon nog geen vorderingen zijn op dit gebied of een officieel statement van tado personeel ergens te vinden is omtrent het probleem van het napompen en te vroeg sluiten van alle knoppen.

  • eschwin
    Opties

    Waarom moet de druk in de leidingen gemeten worden? De oplossing is heel simpel, laat gewoon de laatste radiatorkraan open staan wanneer de ketel een seintje krijgt om uit te gaan. Geef gebruikers in de app de optie om dit wel of niet aan te zetten en klaar is kees. Zelf heb ik development ervaring, dit is echt niet ingewikkeld om in te bouwen. De wil is er alleen niet bij Tado.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Het is jammer dat Tado niet de moeite neemt om in de app een optie aan of uit te vinken om de laatste kraan die dicht gaat nog een X aantal minuten open te laten staan."

    Lees even terug. Ik denk niet dat het Tado v3 systeem "weet" dat "de laatste kraan dicht gaat".

  • ErwinSv
    ErwinSv
    oktober 2023 aangepast
    Opties
    Boeiende discussies. :)

    Zelf ben ik ook al wat jaartjes in het bezit van tado. Heb ze op alle radiatoren zitten, behalve 1 in de centrale hal, die helemaal openstaat. Ooit zaten hier overal aan/uit knoppen op en daar was de ketel en het hele cv systeem op ingesteld.

    Ik ben ondertussen ook 3 jaar bezig met kamer voor kamer te verbouwen en isoleren. Gelukkig was het isoleren net klaar voor die woekerprijzen met gas door de oorlog. Hierdoor mn aanvoer ook lekker verlaagd naar 45 graden. Alles liep wel ok, maar de ketel was oud en niet zuinig. Vaak pendelen wat ik niet zag gebeuren.

    Daarnaast: Enkele kamers hadden ondertussen andere radiatoren. Maw, hele systeem in disbalans. Dus laten we het maar meteen goed doen dacht ik...Nieuwe ketel genomen (tzerra ace 28) en temp op 50 ingesteld. Een flir one had ik nog liggen ivm isoleren, dus alles bekeken en waterzijdig ingesteld. Alles leek goed.

    Mezelf eens meer gaan verdiepen in de ketel zelf. Pompsnelheid verlaagd, toeren en opwarmsnelheid aangepast. Tevens heb ik een bleutooth bbq vleesthermometer gekocht. Met kneedbaar metaal deze op de aan en afvoer geplakt en de pinnentjes erin gestopt. Zo kon ik in de keuken op mn tablet dit eens goed monitoren. Echt veel aan en uit, niet te doen. Elke 5 minuten.

    Verder erin verdiept: dat is pendelen blijkbaar. Het is blijkbaar dat het retourwater te warm terugkomt. De ketel wil dan gasbijgeven maar mag van mij niet boven de 50 graden ingestelde temp uitkomen (ingesteld via model-selector) en stopt dus maar. Dus heb de ketel op 60 gezet en nu lukt het wel. Want retourwater komt niet verder dan 47 graden. Maw, hij oon zn warmte niet kwijt.

    Maw, te lage aanvoer temp, zorgt voor minder warmteafgifte, zorgt voor hoger retour/te weinig delta. Dat zorgde voor het pendelen. Pinggg, die openstaande kleine radiator..

    Gister nog eens alles afgegaan om overal meer te knijpen en de retourtemp verder te laten dalen, zodat de ketel geen gas meer hoeft bij te geven. Mijn idee was: als de retour van meerdere ketels goed laag is, deze dit flink zal compenseren voor de radiator die altijd open staat. Overal is aanvoer nu 50 en 25 terug, behalve die op de gang, die 48 terug gooit. Maar nee hoor, retour in de ketel zakte niet.

    En ineens viel het kwartje: ik knijp alles meer, lagere tempt terug, maar wel veel minder water. De kleine radiator krijgt op deze manier zelfs meer flow door zich heen en meer hitte terug in aantal liters.

    Het betekent dus eigenlijk dat het zich opheft, terwijl mn overige radiatoren minder hitte afgeven en langzamer de kamer opwarmen, wordt de totale retour niet eens lager. Dus dat moet weer terug. Maar wat als ik een kortsluitcircuit maak???

    Ook maar eens in een kortsluitcircuit verdiept. Die was immers niet nodig "mits er altijd 1 radiator openstaat", werd mij vertelt en lees je overal. Deze mening heb ik moeten bijstellen, want een open radiator blijkt juist een lapmiddel voor de afwezigheid van een overdeukventiel. Ook las ik deze discussie al eerder "software matig moet dit door tado op te lossen zijn." Nou ben ik zelf developer en dacht ook meteen: eitje, maak dat nou ff tado.

    Tot ik ging kijken wat een overdrukventiel doet. Deze gaat niet open of dicht lijkt het, maar werkt gedosseerd. Want hoe leuk ook "tado, hou de laatste knop open", dat werkt niet. Het probleem zal zich al eerder voordoen.

    Ik heb vd week de nadraaitijd eens op nul gezet, dat werkt gewoon, dus zou dat oplossen. Dus daarvoor zou het niet nodig zijn. Maar je hebt gewoon het probleem dat cv systeem waterzijdig is ingesteld (radiatoren geknepen). En als je, zoals kan bij tado, 1 ruimte wil verwarmen, dan kan deze nergens zn druk kwijt. Want 1 geknepen radiator op je kantoortje, blokkeert dan de flow.

    Maw: er moet altijd 1 aan/uit radiator open staan of een kortsluit circuit zijn.

    Van die ene open radiator wil ik af. Het is eigenlijk alsof je een overdrukvententiel de hele tijd open laat staan. De odv zorgt er volgens mij juist voor dat er maar een beetje heet water de retourleiding in gaat, als er te veel druk is. Maar dit is wel zonde, het kan teveel hitte terugsturen naar de ketel en weer pendelen veroorzaken.

    Ik heb nu 2 ideeen

    Mijn eerste idee is dus nu om dit te combineren: overdrukventiel plaatsen en ipv direct naar de retour, dit via deze kleine radiator te doen. Stijgt de druk, dan komt er een klein beetje heet water door het ventiel, stroomt dit hete water langzaammmm door de radiator, geeft warmte af, en weer iets kouder terug naar de ketel.

    Optie 2: ik plaats in de woning in elke kamer een extra radiator, klein en licht geknepen, zodat als 1 kamer vraagt, het hele huis een hele kleine boost krijgt (hoeven deze minder zelf apart te vragen), en hierdoor de flow er altijd is.

    Wat denken jullie van optie 1 en 2? Zie ik dingen over het hoofd?

    Ps: wat ik meld in optie 2 vind ik wel een dom iets van tado. Soms is de ene klaar met vragen en komt kamer 2. Een beetje slim systeem kijkt iets vooruit en pakt deze kamer alvast mee.

    Daarnaast zou tado iets kunnen verzinnen voor optie 2: dat als er vraag komt, dat overige kamers een klein beetje open gaan. Uiteraard zelf in te dirigeren in de app